Sida 1 av 1

Tidning ska marknadsföra upplevelser i den brukade skogen

Postat: mån 25 jun 2018, 13:22
av Torbjörn Johnsen
Projektet PINUS (Projekt Innovativa Upplevelser I Brukad Skog) som drivs av Skogsmuséet i Lycksele, SLU, Sveaskog m fl vill verka för ökad kunskapsturism i den brukade skogen. tesen är att det inte nödvändigtvis behöver vara en urskog för att vara en intressant miljö för turism.

Nu ger projektet ut en tidningen "Hitta skogen" och den ska spridas i norra delen av landet via olika informationspunkter, turistanläggningar och andra kanaler. Ett intressant initiativ som det är intressant att höra mer om. Tyvärr hittar jag ingen pdf-version av tidningen att länka in här men det kanske kommer?

Ni som kommer över tidningen för gärna ge lite input här.

Projekt PINUS fortsätter under hela 2019

- Under hösten 2018 lanseras projektets webbplats visaskogen.se med ett kunskapsträd med intressanta fakta om skog på svenska och engelska som turistföretagare ska kunna använda sig av. Våren 2019 tillkommer visningsmiljöer i fält, där man kan se många av de skogliga fenomen i verkligheten som presenteras på webbplatsen. Det är alltifrån hur skogen fungerar som en kolsänka för att förbättra klimatet till hur vi norrlänningar använder och har levt av och arbetat i skogen, säger Anna-Maria.