Skogsnyheter

Danske banks nyhetsbrev

5 inlägg 3386 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Danske banks nyhetsbrev

boksson  
#513919 Nytt nyhetsbrev juni 2018.
Kan bara konstatera att det på virkesfronten precis som med vädret är hot, hot, hot. Intet moln på himlen. :grin: #:-s
https://danskebank.se/skog-och-lantbruk ... ch-ekonomi



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Danske banks nyhetsbrev

Torbjörn Johnsen  
#513921 Ja, och som vanligt är rekommendationen att skynda sig att hugga medan ”rekordpriserna” och konjunkturen varar.
Det är dock viktigt att komma ihåg att nuvarande massavedspriser inte är några rekordpriser i en historisk jämförelse där man tar hänsyn till inflation och penningvärdets förändring. Jag ska försöka uppdatera en tabell jag gjort med de senaste priserna.

Användarvisningsbild

Re: Danske banks nyhetsbrev

Torbjörn Johnsen  
#513923 Men visst finns det några små moln:
-Sjunkande byggaktivitet i Sverige
-minskad trävaruimport till Kina
...

Avatar Fallback

Re: Danske banks nyhetsbrev

boksson  
#513943 Något cumulusmoln finns det allt men inget som oroar för tillfället.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Danske banks nyhetsbrev

Torbjörn Johnsen  
#514049 Ambivalenta amerikanska analytiker kan inte bestämma sig om/när den amerikanska trävarububblan ska spricka. Marknaden visar alla tecken på en rejäl bubbla med snabbt stigande priser. Höjda räntenivåer oroar men de underliggande faktorerna anses stabila enligt Forest2market.

Zimmerman adds that average home prices in the US have reached all-time highs, and long-term charts suggest “an unsustainable super bubble. Issues of affordability will arise. And rising interest rates will already be a factor for 2019.” While this is true, demand for housing and, by extension, home-building materials is very strong and will likely remain so as millennials enter their prime household-formation years.

Economic underpinnings remain solid: Growth is positive (estimates for real GDP growth in 2Q2018 are at 4.1 percent), housing supply remains very tight, wages are increasing at a yearly rate of 2.5 percent and a significant amount of capital investment is flowing into the forest industry, primarily in the SYP-heavy US South at present.


https://blog.forest2market.com/southern ... igh-in-may

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).