Skogsnyheter

Centern: Avskaffa strandskyddet

6 inlägg 3836 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Centern: Avskaffa strandskyddet

Fredrik Reuter  
#512752 Nu börjar upptrappningen inför valet 2018. Centern har nu tagit fram så kallade frihetsreformer för landsbygden och en del i detta är att de anser att strandskyddet, inom vissa områden, bör avskaffas.

Strandskyddet är viktigt för att skydda stora naturvärden och ett tillgängligt friluftsliv. Men i Arjeplog skulle varje invånare kunna ha tre sjöar och mer än fem kilometer strand var att bosätta sig intill. Då är det inte rimligt att samma regler ska gälla i Arjeplog som på Marstrand eller Sandhamn. Ett strandskydd behövs i många områden, men inte i hela Sverige. Därför vill vi avskaffa det där det inte behövs, och lämna över ansvaret för att peka ut skyddsvärda områden i dessa delar av landet till kommunerna.


Läs mer: https://www.centerpartiet.se/press/pres ... andsbygden



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Centern: Avskaffa strandskyddet

Jckssn  
#512760 Strandskyddsreformen som till viss del skulle underlätta byggande har ju snarare gjort det svårare.
I redan exploaterade områden bör det vara möjligt att bygga på så kallade lucktomter, som dom gamla reglerna tillät.

Användarvisningsbild

Re: Centern: Avskaffa strandskyddet

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#512761 Även sossarna vill lätta på strandskyddet, men de får inte miljöpartisterna med sig.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Centern: Avskaffa strandskyddet

Fredrik Reuter  
#512775 Och efter söndag, 9 september vill ingen lätta på strandskyddet, i alla fall inte på 3,9 år.

Ouch, har jag börjat odla ett politikerförakt? 🙃

   TS
Användarvisningsbild

Re: Centern: Avskaffa strandskyddet

totte  
#512816
Fredrik Reuter skrev:Ouch, har jag börjat odla ett politikerförakt? 🙃


Nä du har nog blivit realist med åren :d

Avatar Fallback

Re: Centern: Avskaffa strandskyddet

jannee  
#512818 Har du bara rätt kontaktnät är strandskyddet inget större problem att lösa :mrgreen:
Finns tydliga bevis om detta på Gotland om det nu är någon som betvivlar sanningshalten :grin:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).