Skogsnyheter

JAK Metallis nya knivröjare finalist i stålpriset 2018

3 inlägg 2194 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

JAK Metallis nya knivröjare finalist i stålpriset 2018

Fredrik Reuter  
#510808 En ny, patenterad, Finsk röjningsenhet som använder laserskurna specialstål för att röja sly är nu en av finalisterna i årets Swedish Steel Prize.

Produkten kommer från JAK Metalli Oy och kallas Spiral Cutter, se bilder och videoklipp här nedan. En stor anledning till att de nomineras till årets pris är att produkten är mycket energisnål i jämförelse med nuvarande lösningar på marknaden.

Bild


– Målet var att utveckla ett bättre sätt att klippa gräs och kapa små träd med så lite kraft och energi som möjligt. Vi såg att vi kunde uppnå detta med hjälp av saxliknande knivblad som klipper snarare än krossar, förklarar Kimmo Tossavainen, utvecklingschef på JAK-Metalli.







Swedish Steel Prize startades av SSAB 1999 och är en årlig tävling med syfte att inspirera och motivera till innovationer i stål, främst specialstål och höghållfasthetsstål.

https://www.steelprize.com/

Som tidigare vinnare av priset kan vi se bland annat Ponsse Scorpion finalist i Swedish Steel Prize 2015 och Gremo: Gremo hittar tillbaka till sina rötter




   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: JAK Metallis nya knivröjare finalist i stålpriset 2018

totte  
#510824 Så undrar man ju hur det går när man kör på en sten, ett gammalt järnrör som suttit en skylt på, med flera skojiga grejor som kan hittas.

Avatar Fallback

Re: JAK Metallis nya knivröjare finalist i stålpriset 2018

bgl  
#510835 Här har jag ett om möjligt ännu värre alternativ.
Det har gått så många år att preskribtion gäller.
Vi använde kasserade borrstänger som Svenska diamantborrningbolaget bara lämnat efter sig vid till gränsmarkeringar.
Dåvarande Vägverket hade precis börjat med entreprenörer som klippte diken med den tidens traktormonterade röjare. Han lyfte över en stor sten vid vägkanten och såg inte röret bakom, utan sänkte precis över röret. Vi vet inte vad som hände och frågade naturligtvis inte, men traktorn tranporterades bort på trailer!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).