Sida 1 av 1

Skattereduktion för diesel i skogsbruk kan tas bort

Postat: fre 27 apr 2018, 14:33
av Fredrik Reuter
Den så kallade nedsättningen av koldioxidskatten för maskiner bland annat i skogsbruket föreslås nu av Naturvårdsverket att den tas bort.

Det är i samma förslag som Nationellt arbetsmaskinsregister för maskiner > 1,5 ton som detta förslag läggs fram och enligt Naturvårdsverket föreslås att 2025 ska nedsättning vara helt borta med en utfasningsstart redan 2020.

Maskiner för skogsbruk är bara en del av de maskiner som idag omfattas av nedsättning av skatten, andra branscher som föreslås är arbetsmaskiner i gruvindustri, jord- och vattenbruksverksamhet.

Med andra ord är det applicerbart också på lantbrukstraktorer.

Antas förslaget av Regeringen så innebär det för skogsmaskiner och lantbrukstraktorer att dieseln blir 1,70 SEK. Det motsvarar ca 11% av dieselpriset.

För dig som vill fördjupade finns hela föreslaget i PDF: http://www.naturvardsverket.se/Document ... ?pid=22399

Re: Skattereduktion för diesel i skogsbruk kan tas bort

Postat: tor 03 maj 2018, 18:14
av Skotar Jocke
För att göra ett litet inlägg i debatten.
Regeringen med miljöpartiet som satte skatt på större solsellsanläggningar, börjar jag fundera på varför inte det byggs "HVO" fabriker i Sverige.
Kan det bero på en energipolitik som ändrar sig var fjortonde dag med hjälp av miljöpartiet ?
Som gör att det efter fjorton dagar kan vara olönsamt att bygga en "HVO Diesel" fabrik ?
"HVO" diesel är en syntetisk diesel som tillvekas av, kadaver och diverse oförbrända kolväten som inte fraktas över världshaven från arabvärlden.
Borde inte "HVO" diesel subventioneras som ett miljövänligt alternativ ?

Re: Skattereduktion för diesel i skogsbruk kan tas bort

Postat: tor 03 maj 2018, 18:36
av Johan_84
Som jag förstått det är HVO redan skattebefriad, dock dyrare att ta fram vilket gör att den ligger lika i pris som vanlig diesel.
Håller med om att energipolitiken borde bli mer långsiktig!
Borde ju dessutom ge många arbetstillfällen om vi kunde producera dieseln själva med.

Re: Skattereduktion för diesel i skogsbruk kan tas bort

Postat: fre 04 maj 2018, 06:19
av jannee
Efter vad jag förstått är HVO bara skattebefriad t. o. m. 2020.
Verkar dock som mackarna försöker lägga sig i samma prisspann som övrig diesel = när dieselpriset stiger så stiger HVO i samma takt.

Re: Skattereduktion för diesel i skogsbruk kan tas bort

Postat: mån 07 maj 2018, 05:43
av Skotar Jocke
Vad jag vet så är den som sagt skattebefriad.
Med tanke på att den som tillverkar ska få något för utveckling och forskning så att säga och kunna bygga upp en industri för detta bör man gynna dom.

När HVO dessutom gör en dieselbil "miljövänlig" över en tankning, borde man gynna HVO.
Då jag själv tankat diesel med RME klägg, och bytt filter tröttnade jag och tankade den något dyrare HVOn.

Någon som vet vad det kostar i energi att frakta olja över havet från andra sidan jordklotet jämfört med att ha en lokal fabrik för tillverkning av HVO ? Givetvis kostar det lastbils transporter men vad jag vet så är det så att varje ton material kostar energi att frakta varje kilometer.