Skogsnyheter

Koldioxidutsläppen ökar nu hos Svenska myndigheter

5 inlägg 1985 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Koldioxidutsläppen ökar nu hos Svenska myndigheter

Fredrik Reuter  
#508354 Naturvårdsverket släpper nu en rapport om att Svenska myndigheters koldioxidutsläpp från och med 2017 bryter en (positiv) nedåtgående trend, koldioxidutsläppen ökar nu alltså.

2016 var utsläppen av CO2 för myndigheternas tjänsteresor och transporter, som flyg, bil, buss och tåg samt användandet av maskiner, 372 234 ton. 2017 var den siffran istället 380 625, en ökning med 2,2% på ett år.

Men ökningen kanske inte är mest anmärkningsvärd utan det måste vara att en nedåtgående trend abrupt nu är bruten.

Den största delen av utsläppen kommer från användandet av maskiner, 60 procent. Därefter kommer flygresor som är över 50 mil långa, vilka står för 23 procent. Bilresor utgör 13 procent och tåg står för mindre än 1 procent, eller ungefär 1 ton koldioxid.


Läs mer: https://www.sydsvenskan.se/2018-04-15/t ... heter-okar



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Koldioxidutsläppen ökar nu hos Svenska myndigheter

bgl  
#508356 Procentuell ökning av koldioxidutsläpp sammanfaller märkligt nog med procentuell ökning av antalet personer som vistas i Sverige.

Användarvisningsbild

Re: Koldioxidutsläppen ökar nu hos Svenska myndigheter

Fredrik Reuter  
#508377 Det är inget jag kan uttala mig om men visst kan aktiviteten av fler människor och högkonjunktur spela in.

Men det måste vara ett nederlag för Miljöpartiet och lätta poäng att plocka för de andra?

   TS
Avatar Fallback

Re: Koldioxidutsläppen ökar nu hos Svenska myndigheter

Bosse1  
#508380 Det här medräknat förstås,eller kanke inte..

"Bidrar naturvårdsbränning med växthusgaser?
Att det ibland brinner i skogen är naturligt. Det ger en global
miljöpåverkan men utsläppen är naturliga."

http://www.naturvardsverket.se/Document ... f?pid=4055

+ risbrännarligan förstås..

Användarvisningsbild

Re: Koldioxidutsläppen ökar nu hos Svenska myndigheter

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#508403 Mera tillsyn ger större utsläpp!

Edit: Å vad utsläppen från s.k. naturvårdsbränningar beträffar, så är de anlagda av människan och således av antropogent ursprung - till skillnad från bränder uppkomna genom blixtnedslag!
/Niklas

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).