Skogsnyheter

Sunpine investerar i talldieselfabrik i Piteå

6 inlägg 2722 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Sunpine investerar i talldieselfabrik i Piteå

Fredrik Reuter  
#506662 Sunpine meddelar idag att de bygger en ny fabrik för talldiesel eller tallolja som det också kallas. De kommer investera 250 miljoner kronor i den nya fabriken som ska ligga i direkt anslutning till den befintliga fabriken vid Haraholmen i Piteå.

Bild


Näringsminister Damberg var på besök när investeringen presenterades.

Hur rimmar detta med nuvarande Regerings hetsjakt på dieselbilar?
Ja, hur som, positivt när det investeras i industrier som förädlar varor med råvara från skogen!

https://www.sunpine.se/pressmeddelanden ... ny-fabrik/



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Sunpine investerar i talldieselfabrik i Piteå

Värmlänning  
#506732 Goda nyheter!!

Användarvisningsbild

Re: Sunpine investerar i talldieselfabrik i Piteå

totte  
#506750
Fredrik Reuter skrev:Hur rimmar detta med nuvarande Regerings hetsjakt på dieselbilar?


Inte alls, det finns ingen helhetssyn och ingen som helst samordning inom miljö och transportpolitiken.

Användarvisningsbild

Re: Sunpine investerar i talldieselfabrik i Piteå

Traktordave  
#506763
totte skrev:
Fredrik Reuter skrev:Hur rimmar detta med nuvarande Regerings hetsjakt på dieselbilar?


Inte alls, det finns ingen helhetssyn och ingen som helst samordning inom miljö och transportpolitiken.


Ja lite långsiktighet hade inte skadat från vår regering. Först var det etanol som skulle subventioneras och bygga infrastruktur för. Sedan fordonsgas ich tankställen för det.
Nu är det elbil som verkar gälla.
Tänk om man kunde ge biltillverkare och bränsleleverantörer lite långsiktighet.
Inse att lösningen på förnyelsebart drivmedel inte är enbart en utan flera källor. Personligen tror jag att HVO-diesel och tallolja är en del lösningen, i kombination med biogas, el mfl.

Användarvisningsbild

Re: Sunpine investerar i talldieselfabrik i Piteå

totte  
#506815 Just nu handlar nästan all politik om desperation inför valet till hösten. Vad som är bra för landet, befolkningen, ekonomin eller miljön är inte alls intressant. Nu intresserar sig varje parti bara för hur det skall gå för partiet, oavsett konsekvenserna.

Användarvisningsbild

Re: Sunpine investerar i talldieselfabrik i Piteå

svampbob  
#506846 Jag lägger in sista stycket från dagens ledare i SvD angående miljöpartiet. Den är läsvärd.

"Det är som att miljöfrågorna inte längre är roliga om man inte får använda dem för att lägga några fantasiljarder på gammaldags spårtrafik eller förbjuda olika bilsorter. I stället för att diskutera hur Miljöpartiet kan lyfta igen borde dess vänner ställa sig följande fråga: vad har vi för nytta av ett grönt parti som ogillar ny teknik mer än det gillar miljön?"

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).