Skogsnyheter

Sveaskog hoppas på en vårflod av massaved

4 inlägg 3126 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Sveaskog hoppas på en vårflod av massaved

Fredrik Reuter  
#506514 Det råder stor brist på massaved i hela Sverige enligt Sveaskog. Åter upprepas mantrat att en blöt höst och vinter med mycket snö har ställt till det för skogsindustrin - virket kommer inte ur skogen.

Till att börja med: var kommer detta om problem med en blöt höst och djupa snömängder ifrån? Är det ett uttalande som fått fäste och sedan i god tro använts som mantra? Eller finns det en strategi bakom?

En sådan grymt blöt höst var det inte att tala på. Och vintern? Herregud, nedan för Dalälven har den varit optimalt för skogsavverkning, kan den ens blivit bättre???

Bild


Men nu säger Sveaskog att en påsk med bra väder gör att skogsdrivningen kan gå på högvarv i skogen och, skapa en vårflod av massaved så industrin kan hämta andan.

Vad tror du om detta?

https://www.sydsvenskan.se/2018-04-03/s ... kylig-pask



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Sveaskog hoppas på en vårflod av massaved

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#506534 I oktober var det inkörningsstopp på massaved och avläggen var överfulla. Har gått mycket barrved till värmeverken i vinter.

Användarvisningsbild

Re: Sveaskog hoppas på en vårflod av massaved

dotcom  
#506543 Jag anar att någon aktör snart höjer massavedspriset?

Avatar Fallback

Re: Sveaskog hoppas på en vårflod av massaved

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#506548 I Skåne har det enligt min mening varit katastrof med blötan från oktober fram till februari. Mars har varit okej.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).