Nystart för omarrondering i Dalarna

Svara  4 inlägg  1209 visn.  2 följer
Användarvisningsbild

Nystart för omarrondering i Dalarna

#504867 Länsstyrelsen i Dalarna har tillsammans med Skogsstyrelsen och Lantmäteriet fått i uppdrag av Regeringen att ta nytt tag i omarrondering av ägosplittrade områden i länet. Enligt Länsstyrelsen är en tredjedel av skogsmarken ägosplittrad med många små och utspridda skiften. Myndigheterna inbjuder till pressinformation i fält den 20 mars.

– Omarrondering kan bara genomföras om markägarna är positiva, säger Kerstin Granath, projektledare på Länsstyrelsen. Det förutsätter goda ekonomiska förutsättningar och stort förtroende för myndigheterna. Därför har vi gemensamt tagit fram ett nytt arbetssätt. Det innebär att omarrondering genomförs i mindre områden, ett eller flera skifteslag, och arbetet utgår från markägarnas förutsättningar och önskemål. Det ska vara markägarnas process, där myndigheterna hjälper till med underlag och material som behövs för genomförandet.

Frågan är väl hur skogsägarna ställer sig till ev markbyten innan framtida nyckelbiotopsinventeringar är klara? Det kan ju bli ett riktigt lotteri med både vinst och nitlotter...

Läs hela pressmeddelandet här.

TS
Nolia 2019
Användarvisningsbild

Re: Nystart för omarrondering i Dalarna

#504876 Dom påskyndade nyckelbiotopsinventeringen i det omarronderingsområde jag var i. Så det var inventerat och klart. Omarronderingen tog i vårt fall 10 år att genomföra så det går inte så fort. Länstyrelsen hade köpt på sig en hel del mark före och en del gick till naturreservat och jag såg att ett område nu blev ett kommunalt reservat.

#504909 Det pågår ju en omarrondering i Borlänge trakten, det ska bli intressant att se om den någonsin blir klar.
Även jordbruksmark är med, dom första förslagen på nya skiften gjorde att man blev lite rädd.

Användarvisningsbild

#504978 Vi gick och sa så i många år; undrar om omarronderingen blir klar till Jul. Man lär vara aktiv och prata med dom så man får det så mycket det går som man vill...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar
TitelStatistikSenaste svaret
Omarrondering Dalarna av Oden - ons 20 aug 2014, 19:42
i Öppna kategorin
5 svar
4082 läst
av weldion     
ons 24 feb 2016, 14:46
Nystart av sundelius - tis 14 mar 2017, 23:46
i Socialt (mer om oss)

1234
57 svar
6826 läst
av husqvarna_med_sthil     
fre 17 mar 2017, 07:30
Omarrondering i västra Rättvik väcker ont blod av Niking - lör 24 jan 2015, 23:01
i Skogsfastigheter

12
24 svar
8170 läst
av mordellio     
fre 27 nov 2015, 22:57
Omarrondering i Älvdalen av Niking - lör 29 okt 2016, 02:53
i Skogsfastigheter
2 svar
1255 läst
av Niking     
lör 26 nov 2016, 21:36