Skogsnyheter

Allt mer fossilfritt hos Södra

1 inlägg 1154 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Allt mer fossilfritt hos Södra

Torbjörn Johnsen  
#504603 Södra redovisar en sammanställning av sin användning av fossila respektive förnybara bränslen under 2017. Redovisningen visar dels användningen för att driva processer (främst massaproduktion och virkestorkar gissar jag) och där är man nu näst intill 100 procent fossilfria.

Den största förändringen jämfört med året innan har skett inom fordonsbränslen. Inom området "Arbetsmaskiner och interna transporter" där jag gissar att skogsmaskinerna ingår har man ökat andelen förnybart från 13 till 20 procent på ett år. När det gäller "övriga transporter" har man ökat från 20 till 29 procent och andelen förnybart i Södras egna tankstationer har ökat kraftigt från 47 till 79 procent. Det är fascinerande att se att det går att ställa om såpass snabbt ändå bara viljan finns.

Södras redovisning av hur stor andel av deras bränslen som är fossilfria.


En drivkraft för Södras del verkar vara den egna (kommande) produktionen av biodrivmedel:

Under året (2017 sfo anm.) beslutade Södra bland annat om två investeringar i produktion av biodrivmedel: biometanol vid Södras massabruk i Mönsterås och biodrivmedel baserat på skoglig råvara i Tofte, Norge.


Södras plan är att alla transporter ska vara fossilfria år 2030. När det gäller produktionen ska den vara fossilfri 2020 och där är man i stort sett redan nu.

Läs hela pressmeddelandet här.




   TS
Elmia
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).