Skogsnyheter

Idag är det Internationella Skogsdagen #IntlForestDay

4 inlägg 2008 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Idag är det Internationella Skogsdagen #IntlForestDay

Fredrik Reuter  
#504430 Idag är skogens dag runt om i världen, idag är Internationella Skogsdagen.

*Gäsp* ?

Ja, du är i så fall kanske inte ensam om att tycka så, men låt oss använda dagen till lobbyverksamhet för ett hållbart skogsbrukande.

Skog och trä är en förnybar råvara. Det är det tyvärr många som inte tar på allvar idag. Istället skjuts fokus mot att skydda mer skog och genom det per automatik bygga mer i betong.

Samma gäller inom bränsle. Nuvarande frågor om äganderätt och avverkningsförbud gör att det planerade gigantiska bioraffinaderiet i Domsjö läggs på is. Frågan blir direkt - Vill miljöpartiet att bränslet framöver likt nu ska vara fossilt? http://www.helahalsingland.se/opinion/i ... mstallning

Till sist en passning till dagens urbanisering, detta genom videon från European Forest Institute.
Halva jordens befolkning bor i större städer. Tillsammans är de ansvariga för 75% av den globala energikonsumtionen.

Som du kan läsa i tråden Så mycket koldioxid binder skogen per län så är det idag främst de stora skogslänen i norr som binder koldioxid. Intressant, eller?





   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Idag är det Internationella Skogsdagen #IntlForestDay

Kse  
#632771 Ja då var det dax igen, något som uppmärksammas någonstans eller är det som med internationella mansdagen? 😄

Användarvisningsbild

Re: Idag är det Internationella Skogsdagen #IntlForestDay

totte  
#632800 Apropå diverse sådana dagar så kommer jag ofta att tänka på min förre kollega. Medförande, återigen, pannkakor till lunch framförde han vanligen: "Vet du inte att det är internationella pannkaksdagen idag?".

Kan väl vara bra med speciella dagar, men det krävs nog lite mer av arrangemang, PR, och aktivitet för att det inte skall bli en gäspning. Räcker inte riktigt att FN utlyser den, vilket, jag just tog reda på, skedde 2012.

Avatar Fallback

Re: Idag är det Internationella Skogsdagen #IntlForestDay

Pelle Skog  
#753137 "Happy International Day of Forests" ser man på sociala medier idag, dock inte någonstans i Sverige (vad jag kan se). Man kan ju tycka vad man vill om dylika dagar. Egentligen borde mor, far, kvinnor, pannkakor, kanelbullar, skog och alla andra som har en egen dag firas varje dag, för de är faktiskt lika viktiga varje dag. Fast det vore kanske jobbigt att fira allt o alla varje dag?
Vad gäller skogen borde en dag som idag vara ett bra tillfälle att lyfta fram det vi gör bra i skogen. Det vi gör för att motverka allt det negativa som syns i media - allt vi gör men inte talar om att vi gör. T.ex. att alla som jobbar i skogen må ha grönt kort/SYN-utbildning, att vi lämnar minst 10 träd/ha för fri utveckling i syfte att få tillbaka "gammal skog", att certifieringar följs upp med stickprov, att hänsynsytor lämnas, att kantzoner lämnas mot andra ägoslag, sjöar o vattendrag, mm, mm. Vi gör faktiskt ganska mycket för miljön men vi talar inte om det. När frågan och kritiken kommer försvarar vi oss genom att säga "vi är certifierade", "skogen binder kol", "skogen ger jobb", "skogen ger pengar till staten", "vi planterar fler träd än vi hugger ner", osv. Jag tror detta är för diffust för att allmänheten ska köpa argumenten.
Samtidigt är det inte lätt att kabla ut faktabaserade budskap på ett sätt som den stora massan kan ta till sig. Men man tycker att den samlade skogsindustrin borde ha råd att anlita de bästa kommunikatörerna för att ta tag i detta.

Hur som helst: Glad Internationella Skogsdagen! Gå ut och fira idag, och se till att irritera er omgivning med fakta som bemöter kritiken som syns i media. "Har du en iPhone? Handlar du på IKEA? Ja, då bidrar du till att träd avverkas eftersom förpackningarna är tillverkade av jungfruligt trä." "Din tidning består bara av högst 90 % återvunna fiber eftersom man bara kan återvinna massafiber 4-7 gånger (beroende på vem man frågar och typ av papper)." Dessutom kan man fundera på hur gammalt tidningspapper förvandlas till helt vitt papper. Hur går det till? Är det miljövänligt? Jag vet inte ...
Min främsta käpphäst: "Vad är alternativen?" Betong? Stål? Plast? Ett träd växer upp inom 100 år. Hur lång tid tar det innan ett berg eller olja kommer tillbaka?
Det finns gott om argument för svenskt skogsbruk. Om inte industrin och skogsbruket själva kan sprida dessa kan man utnyttja "ringarna på vattnet".

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).