Skogsnyheter

Setra bygger ny anläggning för KL-trä

5 inlägg 2641 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Setra bygger ny anläggning för KL-trä

Torbjörn Johnsen  
#499293 Nu sällar sig även Setra till företagen som tänker producera s k KL-trä (korslaminerst trä). En ny anläggning ska sättas upp i Långshyttan och den ska enligt ett pressmeddelande vara igång hösten 2018. Snabba ryck!
Tidigare har både Södra och StoraEnso beslutat om KL-investeringar. Martinsson är redan igång.
http://news.cision.com/se/setra-group/r ... n,c2456259



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Setra bygger ny anläggning för KL-trä

Kenya Cane  
#499817 Tillåt mig vara skeptisk vad det gäller Setra och vidareförädlat trä. De har tyvärr en lång historik av misslyckanden och nedläggning av förädlingsenheter.

Några exempel:
Nedläggning av såg, hyvleri, takstolstillverkning och måleri i Kvarnåsen, Norsjö (Fd. Thorgrens Trä)
Misslyckad satsning på komponenter i ny fabrik på Haraholmen, Piteå
Misslyckad satsning på hustillverkning Setra Plusshus (sålt till Derome)
Nedläggning av Lövholmens Trä, Piteå
Nedläggning av Seskarö Trä, Haparanda
Nedläggning av hyvleri m.m. på sågverket i Kalix (Fd. Rolfs Såg)

Taget snabbt ur minnen. Listan kan säkert göras längre...

Avatar Fallback

Re: Setra bygger ny anläggning för KL-trä

Värmlänning  
#499873
Kenya Cane skrev:Tillåt mig vara skeptisk vad det gäller Setra och vidareförädlat trä. De har tyvärr en lång historik av misslyckanden och nedläggning av förädlingsenheter.

Några exempel:
Nedläggning av såg, hyvleri, takstolstillverkning och måleri i Kvarnåsen, Norsjö (Fd. Thorgrens Trä)
Misslyckad satsning på komponenter i ny fabrik på Haraholmen, Piteå
Misslyckad satsning på hustillverkning Setra Plusshus (sålt till Derome)
Nedläggning av Lövholmens Trä, Piteå
Nedläggning av Seskarö Trä, Haparanda
Nedläggning av hyvleri m.m. på sågverket i Kalix (Fd. Rolfs Såg)

Taget snabbt ur minnen. Listan kan säkert göras längre...

Visst har du en poäng i det, men nu satsar de ju inom ”kärnområdet” av verksamheten. Även om inte satsningen går hem så visar det på en framtidstro inom svensk förädlingsindustri OCH det är positivt tycker jag som skogsägare...

Användarvisningsbild

Re: Setra bygger ny anläggning för KL-trä

svampbob  
#499984 Problemet med Setra är är väl det otydliga ägandet. Sveaskog äger 50% av Setra och som jag har förstått det så är Sveaskogs problem att det inte finns en aktiv styrning av bolaget.

Avatar Fallback

Re: Setra bygger ny anläggning för KL-trä

Värmlänning  
#499999 Det är väl både och med ägandet. Sveaskog är statligt och den andra 50% ägaren är ju Mellanskog som har likviditetsproblem (eller åtminstone hade förra året?, hade de varit AB hade det blivit problem). Den labila ägaren i Setra är ju Mellanskog, Sveaskog säljer väl sin del i Setra om det finns en seriös aktör som är intresserad så det borde inte vara några problem

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).