Skogsnyheter

Yoga - Ny trend för skogsmaskinsförare

4 inlägg 4589 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Yoga - Ny trend för skogsmaskinsförare

Fredrik Reuter  
#496662 En hälsoundersökning av ett gäng skogsmaskinsförare visade alarmerande siffror. Det blev startskottet till ett hälsoprogram för 26 skördar- och skotarförare i Mellansverige. Förutom utbildning i att äta bättre har nu skogsmaskinsförarna även börjat med yoga och dessutom deltagit i seminarier om stress, alkoholvanor och vikten av motion.

Resultaten lät inte vänta på sig.

Skogsmaskinsförarna har rasat i vikt, blivit av med huvudvärk och slutat snarka. Dessutom har yogan fått dem att inse att de nog var ganska stela i kroppen och vad belastningsskador på delar av kroppen kan bero på.

Bakom initiativet ovan står Stora Enso. Företaget har tagit hjälp av Centralfonden som är en fond som startades av fackförbund och skogsindustrin på 1950-talet med syfte att verka för rehabilitering och friskvård inom skogsbruket.

Här kan man snacka om vinna-vinna scenario. Man mår bättre både psykiskt och fysiskt. Föraren producerar också i normalfallet bättre. Friskvård är viktigt för skogsmaskinsförare, det kan jag själv skriva under på.
Jag satt i en skördare i fyra och år 3 började problem med axlarna och även ländryggen.

Lösningen för mig var förvånansvärt enkel - 30 armhävningar varje morgon och efter någon vecka var problemet borta.

Genom åren har vi på Skogsforum berört dessa frågor i flertalet trådar, exempel är: Sluta med nikotin!!!!!, Nu jävlar ska ja ner några kilo..., Diabetiker i skogen - Dina mattips och tips i allmänhet., Träning för skogsarbetare? och Trädfällning - en bra träningsform är exempel.

Mer info om Stora Ensos projekt: http://da.se/2018/02/maskinforare-med-f ... tre-halsa/

Vad tror du om detta? Är det något du skulle kunna tänka dig att börja med? Kanske håller du redan på? Eller ... ?




   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Yoga - Ny trend för skogsmaskinsförare

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#496706 Det var ett jättebra initiativ och kan säkert bli aktuellt inom andra yrken. Säkert bra med yoga men viktigt är så allsidig träning som möjligt.

Avatar Fallback

Re: Yoga - Ny trend för skogsmaskinsförare

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#496711 Japp, är med på yoga. Ett helt gäng unga fruntimmer och så jag. 🤗 Är helt belåten. :grin:

Avatar Fallback

Re: Yoga - Ny trend för skogsmaskinsförare

Flisaren  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#496715
Skogsola skrev:Japp, är med på yoga. Ett helt gäng unga fruntimmer och så jag. 🤗 Är helt belåten. :grin:



Motivationen är på topp hör jag men hur är det med koncentrationen? =))

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).