Skogsnyheter

Elpriset har ökat 32% på två år

45 inlägg 11375 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Elpriset har ökat 32% på två år

Vedproducent  
#488562 https://www.nyteknik.se/nyheter/sagar-f ... ls-6393704

Ringhals 1 och 2 börjar bli gamla. Det är ju Vattenfall själva som sagt att det ska stängas långt före 2025 som dom räknade med tidigare. Återkommande reparationer och underhåll är för dyrt.

Elmia
Avatar Fallback

Re: Elpriset har ökat 32% på två år

Hema  
#488563 Ja med nuvarande och fd regeringens otydliga energipolitik, gör det allt för osäkert för att investera/renovera och kunna vara säker på att kunna räkna hem investeringen.

Användarvisningsbild

Re: Elpriset har ökat 32% på två år

Vedproducent  
#488572
Hema skrev:Ja med nuvarande och fd regeringens otydliga energipolitik, gör det allt för osäkert för att investera/renovera och kunna vara säker på att kunna räkna hem investeringen.

Jag tror du hoppas på för mycket om du vill ha ett garanterat elpris från staten på cirka 1 kr kwh som var tvunget i Hinkley Point tex. Elen är helt enkelt för billig för att fortsätta driften i förhållande till kostnaderna.

Avatar Fallback

Re: Elpriset har ökat 32% på två år

Hema  
#488608
Vedproducent skrev:
Hema skrev:Ja med nuvarande och fd regeringens otydliga energipolitik, gör det allt för osäkert för att investera/renovera och kunna vara säker på att kunna räkna hem investeringen.

Jag tror du hoppas på för mycket om du vill ha ett garanterat elpris från staten på cirka 1 kr kwh som var tvunget i Hinkley Point tex. Elen är helt enkelt för billig för att fortsätta driften i förhållande till kostnaderna.

I Sverige har dock den politiska misshandeln av kärnkraften och subventioneringen av vindkraften orsakat förtida stängning av elproduktion. Det är inte alls bra för elpriset i Sverige, som annars kunde varit mycket mer oberoende av kolpriset pga. ökad intermittent energi, annars hade vi kunnat vara med och kunnat minska behovet av kolkraft.

Det är inte i första hand priset jag är ute efter utan att vi skall ha tillräckligt med baskraft. Jag skulle gärna se att vi öppnade upp älvarna och återställde naturen. Med ny modern kärnkraft skulle vi kunna utnyttja kärnavfallet, utnyttja det redan utvunna uranet mycket effektivare och vid vanlig effektreglering slå över till ökad vätgasframställning eller vidare syntetdiesel. Med vätgasen skulle vi kunna ta oss ann bränslecellsdrivna fordon. Samtidigt som vi skulle kunna använda klart de dieselfordon vi redan har, utan att behöva importera olja. Vi skulle stärka landets handelbalans.

Men vi ska lägga ned baskraft, hålla tummarna för att väderberoende energislag skall finns till hand när det behövs, annars får vi importera kolkraft. Vi har gått från att ha varit självförsörjande till att bli beroende av smutsig kolkraft och vi subventionerar för denna utveckling.

Användarvisningsbild

Re: Elpriset har ökat 32% på två år

Vedproducent  
#488638 Att vindkraften sänkt elpriserna håller jag med om. Men du är nog lite fel ute när du hänvisar till vindkraftens subventioner. Nu har ju staten tagit på sig försäkringsansvaret på kärnkraften tex. Med tanke på 5 st härdsmältor som skett plus andra olyckor hos världens drygt 400 reaktorer så händer en härdsmälta på 80-100 år på varje enskild reaktor. Rent spekulativt borde ett försäkringsansvar på enbart de svenska reaktorerna kosta minst 15 miljarder kr varje år. En produktion på 60 TWh så blir bara den subventionen 25 öre kwh. Så även om siffrorna inte är exakta på något sätt så visar det tydligt vart subventionerna finns.

Sen skulle jag vara glad om jag fick se ett exempel på den typen av reaktor som fungerar som du ger beskrivning på. Vad hamnar kostnaden på? Försäkringsansvar? Hur lång livslängd mm.
Var finns den?
Det får gärna byggas såna reaktorer men vi har ju inte behovet i Sverige. Här har vi ju ett av världens bästa förutsättningar för annan produktion så kärnkraften fasas ju ut efter hand när annan produktion kommer. Men så länge elpriserna är så här låga är det svårt med ALLA nyinvesteringar. Men det rättar till sig när behovet finns.

Avatar Fallback

Re: Elpriset har ökat 32% på två år

jannee  
#488643 Har väldigt svårt att förstå resonemanget om att vindkraften sänkt elpriset.
Min uppfattning är tvärtom.
Vad är självkostnadspriset för att tillverka vindel?.
Som det idag är subventionerar vi vindkraftverksägarna.
När subventionerna upphör rivs vindkraftverken - VARFÖR?
Mörbylånga kommun var delägare i ett vindkraftverk vid Brahe Hus, numera "sålt" sin del efter stora FÖRLUSTER

Vore mer än tacksam om någon verkligen kan BEVISA att jag har totalt fel :grin:
Inga d**la hypoteser eller antagande utan tillförlitliga siffror - svart på vitt :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Elpriset har ökat 32% på två år

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#488644 Syftet med elcertifikat är ju att subventionera viss "miljövänlig" elproduktion typ vindkraft.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Elpriset har ökat 32% på två år

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#488656
jannee skrev:Har väldigt svårt att förstå resonemanget om att vindkraften sänkt elpriset.
Min uppfattning är tvärtom.
Vad är självkostnadspriset för att tillverka vindel?.
Som det idag är subventionerar vi vindkraftverksägarna.
När subventionerna upphör rivs vindkraftverken - VARFÖR?
Mörbylånga kommun var delägare i ett vindkraftverk vid Brahe Hus, numera "sålt" sin del efter stora FÖRLUSTER

Vore mer än tacksam om någon verkligen kan BEVISA att jag har totalt fel :grin:
Inga d**la hypoteser eller antagande utan tillförlitliga siffror - svart på vitt :mrgreen:


Kanske inte den nyaste rapporten men några siffror ändå:
https://www.nyteknik.se/energi/el-fran- ... st-6421815

Kommer inte åt elforsk.se just nu men där finns nog nyare rapporter.

Användarvisningsbild

Re: Elpriset har ökat 32% på två år

Vedproducent  
#488666
jannee skrev:Har väldigt svårt att förstå resonemanget om att vindkraften sänkt elpriset.
Min uppfattning är tvärtom.
Vad är självkostnadspriset för att tillverka vindel?.
Som det idag är subventionerar vi vindkraftverksägarna.
När subventionerna upphör rivs vindkraftverken - VARFÖR?
Mörbylånga kommun var delägare i ett vindkraftverk vid Brahe Hus, numera "sålt" sin del efter stora FÖRLUSTER

Vore mer än tacksam om någon verkligen kan BEVISA att jag har totalt fel :grin:
Inga d**la hypoteser eller antagande utan tillförlitliga siffror - svart på vitt :mrgreen:

Strax efter elcertifikaten infördes kostade dom runt 35-40 öre kwh. I dag handlas dom för 6-7 öre kwh. Så det du kallar för subvention är ungefär 1/5 del så stort som det var när det infördes. Sen har elpriset gått ner i sig. Så det är klart att får man 50-60 öre kwh mindre för elen så försvinner dom sämsta. Det är inte unikt i sig utan gäller i stort alla brancher.

Avatar Fallback

Re: Elpriset har ökat 32% på två år

jannee  
#488667 Du Vedproducent menar med andra ord att de 9 vindkraftverk som byggdes utanför Brahe Hus är omoderna eller dåliga, det är nämligen just det du alldeles nyss påstod :mrgreen:
Annars håller jag helt med dig om att elen måste bli betydligt dyrare för att vindkraften ska kunna bli en lönsam affär/bära sina egna kostnader för ägarna :mrgreen:
Vore världen rättvis skulle ALLA skatter och avgifter läggas på konsumenten och INTE på producenten, men då vore vind och solkraftens era förbi :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Elpriset har ökat 32% på två år

Andreas99  
#488668 Spelar det någon roll vart elen kommer ifrån har inte alla och alla typer av elverk sedan 40-talet blivit subventionerade i början? Tror inte att vattenkraften och elnätet från norra Sverige byggdes utan det och jag tror att staten bekostade väldigt mycket runt kärnkraften oxå.

Användarvisningsbild

Re: Elpriset har ökat 32% på två år

Vedproducent  
#488670
jannee skrev:Du Vedproducent menar med andra ord att de 9 vindkraftverk som byggdes utanför Brahe Hus är omoderna eller dåliga, det är nämligen just det du alldeles nyss påstod :mrgreen:
Annars håller jag helt med dig om att elen måste bli betydligt dyrare för att vindkraften ska kunna bli en lönsam affär/bära sina egna kostnader för ägarna :mrgreen:
Vore världen rättvis skulle ALLA skatter och avgifter läggas på konsumenten och INTE på producenten, men då vore vind och solkraftens era förbi :mrgreen:

Nej det var inte det jag påstod. Men ägarna kan ju vara bland dom sämre som inte ser till hela vindkraftsverkets livstid. Elpriser svänger och det blir bättre tider igen. Med dom elpriserna som varit senaste åren 20-30 öre kwh tror jag alla har det svårt. Inte minst kärnkraften som får stänga i förtid som Ringhals 1 och 2. Efter omfattande investeringar och underhåll väljer man ändå att stänga före 2025.

Avatar Fallback

Re: Elpriset har ökat 32% på två år

jannee  
#488672 Är det inte sanningen närmare att orsaken till att Vattenfall i förtid lägger ned Ringhals 1 och 2 beror just på osäkerheten vilka nya krav/avgifter myndigheterna kan tänkas pålägga dem.
Tidigare fanns väl tankegången att modernisera och effektivisera dem men just orsaken om eventuella kommande krav gör denna renovering osäker, sak samma som med O-hamn som påbörjat en renovering men p.g.a. nya pålagor/straffskatt gjorde denna renovering olönsam.
För övrigt måste det ändå vara lite av Ebberöds bank att tillverka el till en betydlig högre kostnad än vad de kan få ut när de exporterar elen.

Användarvisningsbild

Re: Elpriset har ökat 32% på två år

Vedproducent  
#488674
jannee skrev:Är det inte sanningen närmare att orsaken till att Vattenfall i förtid lägger ned Ringhals 1 och 2 beror just på osäkerheten vilka nya krav/avgifter myndigheterna kan tänkas pålägga dem.
Tidigare fanns väl tankegången att modernisera och effektivisera dem men just orsaken om eventuella kommande krav gör denna renovering osäker, sak samma som med O-hamn som påbörjat en renovering men p.g.a. nya pålagor/straffskatt gjorde denna renovering olönsam.
För övrigt måste det ändå vara lite av Ebberöds bank att tillverka el till en betydlig högre kostnad än vad de kan få ut när de exporterar elen.

Nej det är väldigt långt från sanningen. Man "skyller" på effektskatten ja som kostar ungefär 70 miljoner kr på en Ringhalsreaktor. Det är ingenting i sammanhanget. Ställ det i relation till en kvarglömd dammsugare som kostade 2 miljarder. Nej det är för omfattande kostnader nu när reaktorerna börjar bli gamla. Samtidigt tror jag väl att dom förstår att priset på övrig el efter stängningen bör gå upp när så pass stor kapacitet försvinner.

Användarvisningsbild

Re: Elpriset har ökat 32% på två år

Vedproducent  
#488677 Jag får nog revidera siffran 70 miljoner per reaktor. Det var nog ingen tillförlitlig källa. Under 2016 betalade Ringhals 1,6 miljarder totalt för de fyra reaktorerna.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).