Skogsnyheter

Elpriset har ökat 32% på två år

45 inlägg 11376 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Elpriset har ökat 32% på två år

Fredrik Reuter  
#488184 Sedan 2015 har elpriset i Sverige ökat med 32 procent och medelpriset för el 2017 hamnar runt 30 öre per kWh. Ökade kolpriser(!) är den främsta orsaken säger Matina Rosenberg, analytiker på Bixia.

Året har varit gynnsamt för vattenkraft och det är något som mildrar effekten av de höjda kolpriserna, vattenkraften har 2017 ett underskott på 4TWh, ifjol var underskottet 7 TWh.

Som @bgl redan skrivit i tråden bgl - Varning för elbrist vinter 17/18 så varnar nu Bixia för att elpriset kommer skjuta i höjden om ett par år när stängningen av Ringhals 1 och 2 sker och ökad export av el ut från Norden är planerad.

http://www.mynewsdesk.com/se/bixia/pres ... ar-2343023



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Elpriset har ökat 32% på två år

ÅsaNisse  
#488192 Det som är värre ändå är att nätavgifterna höjs utan att något förbättras märkbart. Eon höjer och höjer och trots det har vi haft tre stora avbrott under året. På våren/försommaren var det två stora avbrott som slog ut det mesta av kommunen och ingen vet varför. När strömmen sedan återkommer så skickar dom spikar som slår sönder vitvaror på löpande band. Det är bara att betala och se glad ut.
Det går ju inte heller att byta nätleverantör utan att flytta.

Avatar Fallback

Re: Elpriset har ökat 32% på två år

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#488194 Mja, 2015 hade ju extremt låga elpriser så känns inte helt rättvist att jämföra med detta år. Här finns ett intressant diagram och analys:
https://www.energiforetagen.se/sa-funge ... tveckling/

Sedan tror jag att vi kommer få mer skiftande priser under dygnet. Men jag tror inte finsk kärnkraftsel kommer att hålla nere priset.

Avatar Fallback

Re: Elpriset har ökat 32% på två år

Hema  
#488217
ÅsaNisse skrev:Det som är värre ändå är att nätavgifterna höjs utan att något förbättras märkbart. Eon höjer och höjer och trots det har vi haft tre stora avbrott under året. På våren/försommaren var det två stora avbrott som slog ut det mesta av kommunen och ingen vet varför. När strömmen sedan återkommer så skickar dom spikar som slår sönder vitvaror på löpande band. Det är bara att betala och se glad ut.
Det går ju inte heller att byta nätleverantör utan att flytta.

En del av nätavgiftshöjningen går till förstärkning av nätet för den intermittenta elproduktionen (solceller&vindkraft).

Användarvisningsbild

Re: Elpriset har ökat 32% på två år

Byggonomen  
#488223 Elpriset är en sak, sen har jag förstått att de som levererar elen tar väldigt mycket betalt. Eller har du räknat in det i höjningen?

Avatar Fallback

Re: Elpriset har ökat 32% på två år

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#488229 Ja, beroende på hur man väljer år så... Klipper in ockes länkade graf, man kunde lika gäran skrivit "elpriset halverats på sex år" i rubriken.

Bild

Avatar Fallback

Re: Elpriset har ökat 32% på två år

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#488239 Känns ju inte orimligt att elpriser kommer upp mot 40-50öre i slutet på 2018.

Avatar Fallback

Re: Elpriset har ökat 32% på två år

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#488272 Känns som att bolagen höjer nätavgifterna bara för att öka sin vinst och inte lägger pengar där dom behövs. I framtiden så kommer det att behövas starkare nät med alla elbilar. Nu vill dom både äta tårtan och ha den kvar. Nu höjs fasta avgifter och det läggs för lite pengar på att rusta upp nätet. Om 10-20 år så får vi höra att nu måste vi kosta på elnätet mer pengar på grund av alla elbilar och därför så måste vi höja priset på både el och nätavgifter. Då har dom redan mjölkat ut vinster ur fasta nätavgifter bara för att höja ännu mer. Värmepumpsägarna går en mörk framtid till mötes för pumparna kommer inte att bli effektivare i samma takt som elpriset går upp. Jag brukar säga att det enda vi vet med säkerhet är att elpriset kommer inte att bli billigare.

Avatar Fallback

Re: Elpriset har ökat 32% på två år

Hema  
#488382
T24X4 skrev:Känns som att bolagen höjer nätavgifterna bara för att öka sin vinst och inte lägger pengar där dom behövs. I framtiden så kommer det att behövas starkare nät med alla elbilar. Nu vill dom både äta tårtan och ha den kvar. Nu höjs fasta avgifter och det läggs för lite pengar på att rusta upp nätet. Om 10-20 år så får vi höra att nu måste vi kosta på elnätet mer pengar på grund av alla elbilar och därför så måste vi höja priset på både el och nätavgifter. Då har dom redan mjölkat ut vinster ur fasta nätavgifter bara för att höja ännu mer. Värmepumpsägarna går en mörk framtid till mötes för pumparna kommer inte att bli effektivare i samma takt som elpriset går upp. Jag brukar säga att det enda vi vet med säkerhet är att elpriset kommer inte att bli billigare.

Iaf inte med dagens energipolitik.
Kanske läge att binda elpriset i 3-år nästa gång. Vet vet vad som kommer hända 2020.

Avatar Fallback

Re: Elpriset har ökat 32% på två år

massa-ved  
#488431 :ugeek: 8)

Avatar Fallback

Re: Elpriset har ökat 32% på två år

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#488446 https://www.di.se/nyheter/experter-rakn ... ligare-el/

Priset kan sjunka med 10% nästa år. Men dom tar igen det på avgifter. Det som är intressant är priset per kilowatt med allt inräknat sen om elen utan avgifter kostar 0,3 eller 0,55 öre kw spelar ingen roll för mig då jag har en låg förbrukning.

Avatar Fallback

Re: Elpriset har ökat 32% på två år

Hema  
#488450 På kort sikt ja, men när de 2020 börjar stänga ned reaktorer?

Avatar Fallback

Re: Elpriset har ökat 32% på två år

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#488467 Riksdagen beslutade efter omröstningen att kärnkraften skulle avvecklas, och satte upp ett "slutdatum" 2010 när den sista reaktorn skulle vara ur bruk. Det har vi sett hur det blev med det. När det närmar sig 2020 så kommer det att förlängas tills vidare en gång till.

Avatar Fallback

Re: Elpriset har ökat 32% på två år

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#488514 30 öre är billigt, 2001 låste jag på 25 öre i tre år.

Avatar Fallback

Re: Elpriset har ökat 32% på två år

Hema  
#488538
T24X4 skrev:Riksdagen beslutade efter omröstningen att kärnkraften skulle avvecklas, och satte upp ett "slutdatum" 2010 när den sista reaktorn skulle vara ur bruk. Det har vi sett hur det blev med det. När det närmar sig 2020 så kommer det att förlängas tills vidare en gång till.

Det håller vi tummarna för!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).