Skogsnyheter

Varning för elbrist vinter 17/18

111 inlägg 23409 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Varning för elbrist vinter 17/18

bgl  
#487873 God fortsättning på helgen!
Vill man se en pelletseldad stirlingmotor räcker det att åka till Gävle.
Företaget Inresol tillverkar ett litet verk (5kW?), sök på nätet.

Elmia
Avatar Fallback

Re: Varning för elbrist vinter 17/18

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#487879
hlb skrev:I väntan på julottan, "vinternattens köld är hård", nåja +6 grader, funderar jag på vad Sture skrev. Jag skulle vilja ha en vedeldad elgenerator, som inte kostar skjortan och fungerar i kalla vinternatten om det inte blåser. Vad är bäst? För- och nackdelar. Ångmaskin, sterlingmotor, gengaskonverterad B20,........... Någon med ideer till fler alternativ.


Om billigt är det främsta kravet är nog det bästa att sälja veden och köpa ett dieselverk och diesel för pengarna. :-)

Tror knappt du orkar upp till mer än 5-10% verkningsgrad på de övriga alternativen du nämner men skulle tro att gengasen möjligen blir billigast om man är orädd för arbete.

Användarvisningsbild

Re: Varning för elbrist vinter 17/18

Vardon  
#487897
hlb skrev:I väntan på julottan, "vinternattens köld är hård", nåja +6 grader, funderar jag på vad Sture skrev. Jag skulle vilja ha en vedeldad elgenerator, som inte kostar skjortan och fungerar i kalla vinternatten om det inte blåser. Vad är bäst? För- och nackdelar. Ångmaskin, sterlingmotor, gengaskonverterad B20,........... Någon med ideer till fler alternativ.


Jag tror nog att bästa sättet är att inte vara så beroende av elen.

Om det är kallt ute vad behöver du el till egentligen? Cirkulationspumpen ? Men visst det kräver ju gärna en vedspis nånstans för att inte behöva äta burkravioli i 14 dagar.

Egentligen ser jag större problem sommartid när frysar ska hållas kalla.

Så jag hade nog satsat på gengas och utomhus.

Avatar Fallback

Re: Varning för elbrist vinter 17/18

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#487906 För att spara pegnar finns det inget vettigt sätt att göra el småskaligt. För att klara strömavbrott, så en eu20i från Honda? Så länge du inte behöver värma huset med el, eller inte svetsa traktorn, skall det kunna räcka.

Användarvisningsbild

Re: Varning för elbrist vinter 17/18

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#487945 En eu20i är ju bara enfasig och har man en trefas vattenpump blir det problem. Jag har funderat på någon av de här http://kvanumsjarn.se/category.html/3-fas-bensinelverk som är svensktillverkade och har riktiga motorer. Nackdelen är att de har induktiva generatorer som ger sämre kvalité på spänningen, vilket kan förstöra eller stressa typisk hemelektronik. Så man kanske behöver två elverk, ett trefas till pump och maskiner och ett enfas med inverterteknik för känsligare prylar. Eller också likriktar man trefasen och skaffar sig en växelriktare för att få bra kvalité.

Energimyndigheten gjorde en test av enfaselverk för något år sedan och då var det par stycken som inte klarade långtidstesten på 150 timmar. Någon test av trefasverk har jag inte hittat.

Alternativet är att byta till en enfas pump, den gamla trefaspumpen från Flygts är ju bara 50 år :grin:, eller göra som efter Gudrun: ta upp pumpen och fiska dricksvatten för hand och bära in bäcksvatten till all rengöring

Användarvisningsbild

Re: Varning för elbrist vinter 17/18

hlb  
#487946 Nja, jag tänkte kanske inte ekonomi utan om/när mina 3000 l diesel i tanken är slut och man inte kan köpa mera. Man vill ju ändå ha vatten och foderupprullare igång. Dieseln vill jag spara till traktorkörning, inte köra upp framför elverket. Jag har ett bra traktordrivet 30 kw elverk som fungerar väl till allt jag behöver, men det tuggar diesel. Med vedeldad el skulle jag klara mycket lång avspärrning. Tack för tipsen.

Avatar Fallback

Re: Varning för elbrist vinter 17/18

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#487965
hlb skrev:Nja, jag tänkte kanske inte ekonomi utan om/när mina 3000 l diesel i tanken är slut och man inte kan köpa mera. Man vill ju ändå ha vatten och foderupprullare igång. Dieseln vill jag spara till traktorkörning, inte köra upp framför elverket. Jag har ett bra traktordrivet 30 kw elverk som fungerar väl till allt jag behöver, men det tuggar diesel. Med vedeldad el skulle jag klara mycket lång avspärrning. Tack för tipsen.

Jag måste hålla med om att det är en rolig tanke som jag även här tänkt. Tragiskt nog slutar det med att jag kommer fram till att ett dieselverk är billigast och redan där är det för dyrt för egen del.

Användarvisningsbild

Re: Varning för elbrist vinter 17/18

hlb  
#487968 Med lite mer funderingar är nog alternativ 1 följande. Vänta tills några Teslor finns krockade och skrotade. Köp ett billigt stort batteri på skroten som tillsammans med några överdimensionerade solceller kan ge dygnet runt-service även en molnig vinterperiod. Synpunkter???

Avatar Fallback

Re: Varning för elbrist vinter 17/18

jannee  
#487980 Köp en Tesla vet jag :mrgreen:
Enligt Zalman är det nästan Guds gåva till mänskligheten, när det är ont om ström nyttjar du bara bilens batteri därefter åker du och laddar GRATIS på någon av Teslas laddningsstolpar :grin:

Användarvisningsbild

Re: Varning för elbrist vinter 17/18

hlb  
#487982 I ett riktigt krisläge finns det ingen ström till Teslorna så då kan man passa på och köpa några till vrakpris. Solceller kan däremot vara smart att handla redan nu i förebyggande syfte. De kan ju användas under lagringstiden också.

Avatar Fallback

Re: Varning för elbrist vinter 17/18

jannee  
#487987 Inte om du bor i närheten av Växjö för där lyser solen nästan jämt med sin frånvaro :grin:
I alla fall brukar de ligga i botten på SMHI:s soltimmarsmätningar.

Avatar Fallback

Re: Varning för elbrist vinter 17/18

Hema  
#488031 En vindsnurra gör nog lite nytta för att ladda teslabatteripacket med.

Förr oss med borrad brunn kan det bli knepigt att få upp vattnet (min 3-faspump hänger på 90m djup..)
Det går ju åt nästan en hink bara för att spola på toaletten. Så kanske är det klokt att ha torrdass på tomten, det spar en massa vatten. Har för mig att det ska finnas vedpannor med inbyggd elgenerator stark nog att driva cikualtionspumpen. Samt för maten är skaffei och jordkällare inte så dumt.

Användarvisningsbild

Re: Varning för elbrist vinter 17/18

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#488033 Visserligen använder jag inte mitt utedass mer än absolut nödvändigt. Men skulle elen eller kranvattnet försvinna, så är utedass skönt och ha..
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Varning för elbrist vinter 17/18

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#488034
jannee skrev:Köp en Tesla vet jag :mrgreen:
Enligt Zalman ...:


Låt Zalman prata för sig självt, han klarar det.

Användarvisningsbild

Re: Varning för elbrist vinter 17/18

Andreas99  
#488080
hlb skrev:Med lite mer funderingar är nog alternativ 1 följande. Vänta tills några Teslor finns krockade och skrotade. Köp ett billigt stort batteri på skroten som tillsammans med några överdimensionerade solceller kan ge dygnet runt-service även en molnig vinterperiod. Synpunkter???

Varför inte truckbatterier? Har aldrig förstått att teslorna har några hokus pokus batteriet som är bättre än andra.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).