Skogsnyheter

Sveaskogs skogsbruk hårt ansatt i media

31 inlägg 9576 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Sveaskogs skogsbruk hårt ansatt i media

Torbjörn Johnsen  
#486512 Nu kommer en serie artiklar med kritik om Sveaskogs skogsbruk och deras naturhänsyn. Specifikt gäller kritiken hur Sveaskog sköter sina s k Ekoparker som är frivilliga avsättningar och bevaranden som Sveaskog gör. Ett radioinslag i SR Kaliber har tydlige förmått TT (Tidningarnas Telegrambyrå) att skriva en artikel som bl a referar till radiprogrammet. I Radiporogrammet får Sveaskogs företrädare lite utrymme att kommentera men i TT-artikeln finns endast ett meningslöst citat.

Här är några av artiklarna som nu sprids

TTs Artikel publiceras i Corren

P4Väst tar upp Ekoparken i Halle- & Hunneberg

Och i NSD



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Sveaskogs skogsbruk hårt ansatt i media

Bosse1  
#486566 Hur kunde det bli så här? "Hata skogs ägare kampanjen" slår tillbaka på mitt o ditt sveaskog.

Avatar Fallback

Re: Sveaskogs skogsbruk hårt ansatt i media

Röjkvist  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#486573 Är det så uselt inom Sveaskog att man måste hugga ner sällsynt tallskog i Småland?
Kan inte bli många kronor för den skogen.

Användarvisningsbild

Re: Sveaskogs skogsbruk hårt ansatt i media

Torbjörn Johnsen  
#486576 Sveaskog publicerar en video om skötseln på Halle-& Hunneberg. Vet inte om det går att länka in en videoruta men det borde gå att klicka på länken?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sveaskogs skogsbruk hårt ansatt i media

Peteflamingstar  
#486597 Hörde delar av "dokumentären" på radio idag, man bara önskade att någon med kunskap och mål i mun fick svara på journalistens (okunniga och till naturvårdens favör) vinklade egna resonemang. Hon förfärades över att "drygt hundraåriga" tallar avverkas. Låter som en tämligen vanlig S2:a i privatskogsbruket. Jävla kommunistradio.

Avatar Fallback

Re: Sveaskogs skogsbruk hårt ansatt i media

Amatörhuggare 62  
#486600 Jag kört förbi Hornsö, i en månad.
Har ej sett något märkvärdigt.
Är ju bara vanliga Tallar.
Ser d ut som.

Nu börjar d gå en på nerverna.
Med hetsjakten på skogsägarna.

Avatar Fallback

Re: Sveaskogs skogsbruk hårt ansatt i media

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#486603 Ok allt kanske inte är skyddat från avverkning i en eko park, det ingår ju i skötseln att tex hugga fram löv, så det kan ju säkert hända att 100 åriga tallar och granar avverkas

Avatar Fallback

Re: Sveaskogs skogsbruk hårt ansatt i media

Bosse1  
#486722 Kan undra om virket från denna "skötsel" endast blir en billig biprodukt,
Är väl finansierat på "annat" sätt detta ? Ungefär som när kommuner bedriver taxiverksamhet...

Användarvisningsbild

Re: Sveaskogs skogsbruk hårt ansatt i media

Fredrik Reuter  
#486744 Hej,
Något som jag hakat upp mig på är SR Kalibers radioprogram som innehåller intervjuer med totalt tre personer som starkt ifrågasätter skötseln av Sveaskogs ekoparker. Tittar man vilka dessa är så är två aktiva i Naturskyddsföreningen och en i Skydda Skogen. Jag kan köpa rakt av att Svensk public service intervjuar dem och de får säga vad de tycker. Det som jag starkt ifrågasätter är att de i radioprogrammet inte framhålls som aktiva i dessa två organisationer.

Det blir totalt missvisande för de som lyssnar och inte har inblick. Som privatperson utan insikt är det mycket lätt att ta ställning i frågan och tycka att Sveaskog beter sig hemskt åt. Hade Kaliber haft med att personerna är aktiva i Naturskyddsföreningen och Skydda skogen så hade man som lyssnare kunnat göra värderingar utifrån detta. Transparens är mycket viktigt här!

Jag har diskuterat detta lite på Twitter: https://twitter.com/marcus_svensson/sta ... 9599249408

Användarvisningsbild

Re: Sveaskogs skogsbruk hårt ansatt i media

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#486803 Tja, med tanke på att det är 54% miljöpartister på SR https://www.journalisten.se/nyheter/sve ... ljopartiet så kan man nog förvänta sig vad som helst därifrån, utom möjligtvis saklighet och objektivitet i denna typ av frågor...
/Niklas
Senast redigerad av Niking tis 19 dec 2017, 17:55, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Sveaskogs skogsbruk hårt ansatt i media

Torbjörn Johnsen  
#486811 Naturskyddsföreningen lägger mer ved på brasan när den nu börjar ta sig:
https://www.naturskyddsforeningen.se/ny ... rda-skogar

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sveaskogs skogsbruk hårt ansatt i media

Torbjörn Johnsen  
#486812 Och tältar tillsammans med Greenpeace i Orsa-skogen:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6846296

Allt rapporteras av SR.

   TS
Avatar Fallback

Re: Sveaskogs skogsbruk hårt ansatt i media

boksson  
#486819
Fredrik Reuter skrev:Hej,
Något som jag hakat upp mig på...

Jag har diskuterat detta lite på Twitter: https://twitter.com/marcus_svensson/sta ... 9599249408


Bra att det tas upp till diskussion och det vill till en bra förklaring av SR då de slår sig för bröstet för sina opartiska nyheter.

Det är tyvärr inte första gången miljörörelsen får med sina synpunkter i media utan några relevanta motfrågor ställs.
Tror det var förra året som de hade en drive om besprutade vindruvor där det efter ett bra tag framkom att man behöver äta 300kg vindruvor om dagen för att komma över gränsvärdet för hälsovådlighet.

Avatar Fallback

Re: Sveaskogs skogsbruk hårt ansatt i media

Beavern  
#486821 De pratade om detta på dalaradion i eftermiddag. Intervjuade aktivister samt även en från sveaskog fick säga några meningar.
Därefter spelade de upp lyssnarkomentarer från en telefonsvarare.
Samtliga som de spelade upp var emot avverkningen.
Kan vi gissa att det var någon lyssnare som ringt in och tyckt något annat som inte kom med i sändning?

Avatar Fallback

Re: Sveaskogs skogsbruk hårt ansatt i media

Palakangas  
#486931
Niking skrev:Tja, med tanke på att det är 54% miljöpartister på SR https://www.journalisten.se/nyheter/sve ... ljopartiet så kan man nog förvänta sig vad som helst därifrån, utom möjligtvis saklighet och objektivitet i denna typ av frågor...
/Niklas

46 % är icke miljöpartister, vad säger de?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).