Skogsnyheter

Fritt fram för aktivister att hata på Facebook

6 inlägg 2365 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Fritt fram för aktivister att hata på Facebook

Torbjörn Johnsen  
#485551 Enligt en artikel i ATL så får näthatande aktivister hållas på Facebook. I alla fall i Sverige. Det är inte ovanligt att djurrättsaktivister driver kampanj mot enskilda, namngivna personer men enligt artikeln så tar Facebook inget ansvar för att plocka bort sådana sidor. På sin höjd tar de bort ett inlägg om någon anmäler.

I och med att hatsidorna finns kvar fylls de snabbt på med ytterligare inlägg av samma karaktär. Många ställer sig frågan varför Facebook inte tar bort hela sidan, om innehållet kan klassas som förtal, brott mot personuppgiftslagen eller uppvigling. Att få kontakt med någon ansvarig på Facebook, via mail eller telefon, är emellertid näst intill omöjligt.


I Tyskland har man dock skärpt reglerna:

Facebook kan välja att ta bort sidor och innehåll, ofta handlar det om företagsetik snarare än att de är juridiskt skyldiga att göra det – i Sverige i alla fall.

I oktober i år infördes en lag i Tyskland som syftar till att reglera näthat på bland annat Facebook. Innehåll som innehåller hat och hot ska tas bort inom 24 timmar från att det har anmälts.


Läs hela artikeln på ATL här.



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Fritt fram för aktivister att hata på Facebook

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#485563 Ett gott skäl att avhålla sig från Facebook då.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Fritt fram för aktivister att hata på Facebook

Göt  
#485567 Borde ju vara möjligt att åtala Facebook för förtal

Användarvisningsbild

Re: Fritt fram för aktivister att hata på Facebook

hlb  
#485570 Skrev på FB för ett tag sedan i CO-debatten att ett helt års jobbpendlande inte ger mer CO än en Thailandsresa, Besvarades med att Thailandsresan bara var en gång om året. Man härsknade till lite och skrev " Vad skall du i Thailand och göra, om du nu inte är pedofil förstås." ------Och så fick jag min första varning på Facebook.

Användarvisningsbild

Re: Fritt fram för aktivister att hata på Facebook

JörgenO  
#485577
hlb skrev:Skrev på FB för ett tag sedan i CO-debatten att ett helt års jobbpendlande inte ger mer CO än en Thailandsresa, Besvarades med att Thailandsresan bara var en gång om året. Man härsknade till lite och skrev " Vad skall du i Thailand och göra, om du nu inte är pedofil förstås." ------Och så fick jag min första varning på Facebook.


...Kanske en ganska välförtjänt varning ändå :smile:

Användarvisningsbild

Re: Fritt fram för aktivister att hata på Facebook

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#485589
Göt skrev:Borde ju vara möjligt att åtala Facebook för förtal

Men det faller ju inte under allmänt åtal! Alltså får man själv stämma Facebook och då själv betala sina egna juridiska kostnader.
/Niklas

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).