Skogsnyheter

Kattströ tillverkat av skogliga resptprodukter

2 inlägg 1699 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Kattströ tillverkat av skogliga resptprodukter

Torbjörn Johnsen  
#484259 Skogsaktuellt har ett reportage om Marina Kristiansson som driver företaget Ecostrate. Hon har tillsammans med Karlstads Universitet utvecklat en metod för att tillverka kattströ av restprodukter från skogsindustrin. Nu är företaget redo att gå i kommersiell produktion och det finns uppenbarligen en stor marknad för kattströ.

Företagets affärsidé är att hjälpa industrin och den offentliga sektorn att göra något med sitt avfall.Nu behövs det kapital för att kunna starta en fabrik på plats i Värmland för fullskalig produktion. Om fabriken byggs menar Marina Kristianssson att marknaden är stor. Det finns 1,2 miljoner katter i Sverige och Ecostrate uppskattar att det förbrukas 120 kilo kattströ per katt och år, vilket innebär en total marknad för kattströ i Sverige på 114 000 ton. Genom att enbart använda rester från Rottneros och Skoghalls massafabriker i Värmland menar Marina att det är fullt möjligt att förse hela Sverige med kattströ.


Läs hela artikeln i Skogsaktuellt här.



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Kattströ tillverkat av skogliga resptprodukter

MilanJo  
#484363 Toppenbra! Förlåt den lite obcena bilden, men den togs alldeles nyss och beskriver en av mina utekatter (har tidigare varit en ute/innakatt) som tillfälligt bor inne i huset i arbetssyfte (musjakt). Hon går på låda med strö från storebrors klyv. Mina katter som är utekatter är instängda i en bod om natten (är lite rädd om dem pga grannosämja med grannens okastrerade hankatter, inte jag alltså utan dem.)
En högst tillfällig kattlåda av papp, plast och sågspån. Imorgon töms den på gödselstacken och kattan återgår till yttre tjänst.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).