Skogsnyheter

Sexistisk miljö på SLU och i skogsbranschen

235 inlägg 36852 visningar 14 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Sexistisk miljö på SLU och i skogsbranschen

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#484123
Fredrik Reuter skrev:Sveriges radio har ett inslag med kvinnliga studenter på SLU i Umeå som vittnar om en sexistisk miljö på skolan och även könsdiskriminerande inslag hos personalen.


Lite svår diskussion det här att föra på ett forumet. Men vi har ju gett oss på såna ämnen tidigare med ofta lyckat resultat (tänker på hålla god ton och fakta och sånt). Så sent omsider tänkte jag försöka ge ett bidrag.

Har en i familjen som ganska nyligen gick på SLU i Uppsala. Har förhört mig lite hur det var och visst är det lite "grabbigt" men inget hon ville kalla trakasserier. Kanhända det är lite grövre på de mer rent skogsinriktade skolorna. Däremot så vidimerar hon till fullo hur det är att vara tjej på en krog eller så. Där är tafsande och läskiga kommentarer vanligt och något "man får räkna med".
Hur himla trist är inte det?

Men eftersom tråden också vidgats till att omfatta hela Metoo-diskussionen (någon som varit med här på forumet några år som är förvånad?) så några personliga reflektioner känner jag ett ohejdbart behov av att få avge.
Jag gör det i pedagogisk punktform.

* Hela debatten som kommit igång är bra och en sån där nödvändig genomvädring. Följer den för egen del enbart genom "traditionell media" då jag tyvärr fortfarande inte begriper riktigt vad alla de där vittnesmålen och inläggen finns?
* Det är förstås vedervärdigt om några personer "hängs ut" och bli anklagade/misstänkliggjorda på felaktig grund.
Men det är en annan diskussion ändå.Samtidigt så kan man ju inte ställa en hashtag till svars för det, eller hur? Man får helt enkelt ge sig på den som publicerar felaktigheter om det går att visa.
* Kollektiv ansvar för män brukar ju dyka upp ibland när män och kvinnors relation till varandra är uppe för diskussion. I det här fallet så är det tveklöst så, tycker jag, att vi män har ett gemensamt ansvar. Inte för vad en del män har gjort, och säker kommer fortsätta göra. Nej förstås inte så, men väldigt mycket för att säga ifrån om man själv är med i en situation där den kvinna utsätts för trakasserier. Men också som flera varit inne på tidigare, att inte skratta med när "roliga" skämt och kommentarer dras. Visa tydligt avstånd. Känner också ett stort ansvar i att vara ett föredöme för min son och stärka min dotter i att inte "ta sånt". Tror mig har lyckats väldigt bra där. För mig är det enkelt att känna sig engagerad, för kan bli tokig bara av tanken på att min dotter ska behöva uppleva sånt som beskrivs på jobbet. Eller någon annanstans heller, men jobbet känns helt vedervärdigt.
* Har jag sagt eller gjort något klandervärt själv då? Ja det har jag säkert även om jag inte har någon sån där alldeles klar bild av det, men jag är ett "barn av min tid". Det är därför den här typen av stora moraldiskussioner är så bra, man får en chans att utveckla och förnya sin egen syn på vad som är "normalt" eller inte. Inte minst när det gäller frågor som vad som ligger i begrepp som alla människors lika värde.

Elmia
Avatar Fallback

Re: Sexistisk miljö på SLU och i skogsbranschen

Robertberg  
#484130 Vad tror ni, skulle denna kvinnas reflektion kunna vara baserad på vad hon läst i denna tråden? Eller har hon bara hittat på allting för att framställa män i dålig dager?

Jag vågar såklart inte säga att någon här bör ta åt sig, eftersom någon då kan känna sig kränkt. Eller falskt anklagad.
Och då kan jag själv råka illa ut genom utfrysning, eller få en dålig stämpel över mig. Kanske blir hånad för all framtid tills jag byter jo.. forum menar jag.
Ett inlägg från Instagram.

Avatar Fallback

Re: Sexistisk miljö på SLU och i skogsbranschen

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#484140
Blivande snickare skrev:Du har diskuterat både fram å tillbaka om var du står och jag trodde mitt svar var tillräkligt tydligt för att framföra vad jag kommit fram till.
För att kunna säga att du står så tydligt mot trakasserierna anser jag att det lyser igenom lite för lite i majoriteten av dina tidigare inlägg. Det finns ingen enheltlig sammanhängande röd tråd att hitta, mot.


Troligen så har du inte läst mina inlägg tidigare utan bara antar saker. Jag har varit emot sexuella trakasserier och falska anklagelser. Jag fick genast mycket mothugg om falska anklagelser men nu verkar fler och fler inse de verkliga problemen med det. Det är en röd tråd som går igenom mina inlägg.



Blivande snickare skrev:Du tycker om om att prata ansvar, fortfarande har ingen person nämnts vid namn inom #metoo uppropet, därav är din följdfråga också orelevant i sammanhanget.
Men, om vi säger i teorin. Att en person omkommer för egen hand. Då är det högst troligen ur juridisk synpunkt ett självförvållat dödsfall sålänge ingen stod bredvid och inte hindrade. Ansvar går inte att lägga på någon enskild person då.


Skrämmande syn sätt du har! Med ditt synsätt så har den 45-åriga mannen inget ansvar i flickans död. Självklart så har man alltid ett ansvar för sina handlingar detta gäller även folk som säger sig stå bakom metoo. Det är inte bara att anklaga folk hit och dit. Dra det inför domstol då.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/article17488473.ab


Blivande snickare skrev:Sen blir jag lite rörd när du redan efter bara några meningsutbyten undrar hur jag mår!


Jag måste fråga när du vill påstå att jag är en utdöende minoritet eftersom att jag verkar vara den enda som står upp emot trakasserier, falska anklagelser och i framtiden finns det bara dom som är för trakasserier kvar. Du kan inte ha följt debatten väldigt väl eller så måste du ha en väldigt konstig syn på trakasserier.


https://www.expressen.se/noje/lotta-bro ... e-ar-rent/
Det har inte blivit samma driv i media när en kvinnlig person fick sparken på SR för påstådda sexuella trakasserier om man jämför med manliga. Är hon anklagad på falska grunder eller har hon gjort det? Eller är det lättare för en kvinna att komma undan med sånt här? Alla vill tycka synd om hon för att hon är den första kvinnan som blivit uthängd. Jag har ingen aning om vad som hänt eller inte men gör en polisanmälan och låt dom göra en utredning. Vi behöver inga summarisk rättegångar där folk blir dömda på felaktiga grunder.

Avatar Fallback

Re: Sexistisk miljö på SLU och i skogsbranschen

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#484145
Robertberg skrev:Vad tror ni, skulle denna kvinnas reflektion kunna vara baserad på vad hon läst i denna tråden? Eller har hon bara hittat på allting för att framställa män i dålig dager?

Jag vågar såklart inte säga att någon här bör ta åt sig, eftersom någon då kan känna sig kränkt. Eller falskt anklagad.
Och då kan jag själv råka illa ut genom utfrysning, eller få en dålig stämpel över mig. Kanske blir hånad för all framtid tills jag byter jo.. forum menar jag.


Jag skulle vilja säga ja men inser att det troligen kvittar vilket forum man tittar i och att denna diskussion även finns ute på våra arbetsplatser.

Så det viktigt att visa att man stöttar metoo och inser att resonemanget om falska anklagelser faller på sina egna argument d.v.s att om det med metoo är lätt att ange någon oskyldig så är det ännu lättare att säga att det i metoo skulle finnas falska berättelser.

Avatar Fallback

Re: Sexistisk miljö på SLU och i skogsbranschen

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#484155
Uvskogen skrev:
Fredrik Reuter skrev:Sveriges radio har ett inslag med kvinnliga studenter på SLU i Umeå som vittnar om en sexistisk miljö på skolan och även könsdiskriminerande inslag hos personalen.


Lite svår diskussion det här att föra på ett forumet. Men vi har ju gett oss på såna ämnen tidigare med ofta lyckat resultat (tänker på hålla god ton och fakta och sånt). Så sent omsider tänkte jag försöka ge ett bidrag.

Har en i familjen som ganska nyligen gick på SLU i Uppsala. Har förhört mig lite hur det var och visst är det lite "grabbigt" men inget hon ville kalla trakasserier. Kanhända det är lite grövre på de mer rent skogsinriktade skolorna. Däremot så vidimerar hon till fullo hur det är att vara tjej på en krog eller så. Där är tafsande och läskiga kommentarer vanligt och något "man får räkna med".
Hur himla trist är inte det?

Men eftersom tråden också vidgats till att omfatta hela Metoo-diskussionen (någon som varit med här på forumet några år som är förvånad?) så några personliga reflektioner känner jag ett ohejdbart behov av att få avge.
Jag gör det i pedagogisk punktform.

* Hela debatten som kommit igång är bra och en sån där nödvändig genomvädring. Följer den för egen del enbart genom "traditionell media" då jag tyvärr fortfarande inte begriper riktigt vad alla de där vittnesmålen och inläggen finns?
* Det är förstås vedervärdigt om några personer "hängs ut" och bli anklagade/misstänkliggjorda på felaktig grund.
Men det är en annan diskussion ändå.Samtidigt så kan man ju inte ställa en hashtag till svars för det, eller hur? Man får helt enkelt ge sig på den som publicerar felaktigheter om det går att visa.
* Kollektiv ansvar för män brukar ju dyka upp ibland när män och kvinnors relation till varandra är uppe för diskussion. I det här fallet så är det tveklöst så, tycker jag, att vi män har ett gemensamt ansvar. Inte för vad en del män har gjort, och säker kommer fortsätta göra. Nej förstås inte så, men väldigt mycket för att säga ifrån om man själv är med i en situation där den kvinna utsätts för trakasserier. Men också som flera varit inne på tidigare, att inte skratta med när "roliga" skämt och kommentarer dras. Visa tydligt avstånd. Känner också ett stort ansvar i att vara ett föredöme för min son och stärka min dotter i att inte "ta sånt". Tror mig har lyckats väldigt bra där. För mig är det enkelt att känna sig engagerad, för kan bli tokig bara av tanken på att min dotter ska behöva uppleva sånt som beskrivs på jobbet. Eller någon annanstans heller, men jobbet känns helt vedervärdigt.
* Har jag sagt eller gjort något klandervärt själv då? Ja det har jag säkert även om jag inte har någon sån där alldeles klar bild av det, men jag är ett "barn av min tid". Det är därför den här typen av stora moraldiskussioner är så bra, man får en chans att utveckla och förnya sin egen syn på vad som är "normalt" eller inte. Inte minst när det gäller frågor som vad som ligger i begrepp som alla människors lika värde.


*Skulle säga att det räcker med att läsa "tradionell media" för att inse problemet då får mycket av källkritiken på köpet.
*Tror det här med "hängas ut" feltolkas. Folk hängs ut i tid och otid på nätet och är inget nytt. Detta känns mer som ett sätt för att försöka tysta metoo.
*Tycker det låter mycket klokt och att det är ett enkelt sätt att ta ställning genom att inte skratta med. Nästa steg är att aktivt säga ifrån och vara lyhörd på offer då mycket sker dolt.
*Instämmer.

Avatar Fallback

Re: Sexistisk miljö på SLU och i skogsbranschen

Robertberg  
#484198
ocke skrev:Jag skulle vilja säga ja men inser att det troligen kvittar vilket forum man tittar i och att denna diskussion även finns ute på våra arbetsplatser.


Jag tror att författaren till den texten inte har en aning om att denna tråden existerar, utan som du säger baserar sina reflektionen på andra diskussioner och upplevelser.
Om jag har rätt så säger det ganska mycket om de strukturer och kulturer vi lever i just nu.

Varför jag inte har fått mer feedback på mina frågor tror jag redan vi har rört vid tidigare i denna tråd. Det var nånting om avsaknade av argument har jag för mig.
Eller rent krasst att texten inte tros vara intressant all läsa.
Jag finner den tyvärr väldigt träffsäker hursomhelst .

Avatar Fallback

Re: Sexistisk miljö på SLU och i skogsbranschen

bjed0001  
#484865 Kan tips om den här TED-talk videon. Tycker han sätter fingret på en viktig aspekt. Apropå flera här som inte känner att de har något ansvar och att vi inte har några problem med mansrollen

https://www.ted.com/talks/justin_baldoni_why_i_m_done_trying_to_be_man_enough/up-next#t-1089322

Avatar Fallback

Re: Sexistisk miljö på SLU och i skogsbranschen

T24X4  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#484891 Ytterligare en person som har blivit dömd utan rättegång i metoo drevet. Här gör man ingen skillnad alls utan alla är skyldiga även om motsatsen kan bevisas i domstol men det är enklare att starta ett drev av lögner än ta det till domstol.

http://www.friatider.se/metros-chefreda ... m-v-ldt-kt

Användarvisningsbild

Re: Sexistisk miljö på SLU och i skogsbranschen

anersimyra  
#484912 Nu verkar förstås just den här figuren ha haft fingrarna djupt ner i syltburken, liksom vår nuvarande talman.. :lol:

Användarvisningsbild

Re: Sexistisk miljö på SLU och i skogsbranschen

JensSkoog  
#513271 Den här artikkelen från Norska radioen säger lite om saken, och
berättar om en av dom kvinliga pionjärerna i skogen i Norge:

https://www.nrk.no/ostfold/xl/alt-hva-m ... 1.14039257

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).