Skogsnyheter

Stora Enso satsar en halv miljard i CLT på Gruvön

26 inlägg 16941 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Stora Enso satsar en halv miljard i CLT på Gruvön

Sture Andersson  
#478841 Undrar om man kan använda tallvirke till CLT ,just nu verkar det hopplöst sälja tallvirke ,så det är därför jag undrar.

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Stora Enso satsar en halv miljard i CLT på Gruvön

T Landström  
#478887 Det är vi byggnader från 3 våningar och uppåt som CLT kommer till sin rätt...
CLT elementen är ju inte färdiga utan måste oftast kläs med något på både insida och utsida...

Användarvisningsbild

Re: Stora Enso satsar en halv miljard i CLT på Gruvön

Ingarhs  
#478920 Det kan ihvertfall bygges store hus i tre, link til det som vil bli verdens høyeste trehus http://www.mjostarnet.no/prosjektet, bygges der jeg voks opp.

Användarvisningsbild

Re: Stora Enso satsar en halv miljard i CLT på Gruvön

Torbjörn Johnsen  
#478940
Sture Andersson skrev:Undrar om man kan använda tallvirke till CLT ,just nu verkar det hopplöst sälja tallvirke ,så det är därför jag undrar.

Det borde ju gå bra. Ddt skiljer inte så mycket i hållfasthet mellan tall och gran tror jag. I alla fall inte vid likartad kvistighet. Det kan ju i o f sig vara mer och grövre kvist i tallkvalitéer som passar att limma till KL-trä men då jämnas ju också egenskaperna ut.

Finns det någon som vet om det bara är gran som används idag eller om det även görs i tall/furu?

Användarvisningsbild

Re: Stora Enso satsar en halv miljard i CLT på Gruvön

svampbob  
#478968 Som jag hört så är det bara gran och hörde också att det gick att leverera grantimmer med torröta till KL-trä.
Detta hörde jag från en bekant som skulle sälja till Martinsons.

Användarvisningsbild

Re: Stora Enso satsar en halv miljard i CLT på Gruvön

Fredrik Reuter  
#504634 Här kommer en färsk bild från bygget av den nya CLT-trä fabriken intill Gruvöns sågverk i Grums.
Pär Larsson som är platschef vid Gruvön pratade om CLT idag på Bioekonomiriksdagen och framhöll att marknaden är stor i Skandinavien för denna produkt (det är därför de förlägger en fabrik här). De har sedan tidigare en CLT-fabrik i Österrike och den går mycket bra med en hög efterfrågan på CLT, eller KL produkter.

En trolig stor del i produktutbudet verkar vara prefabricerade träväggar i CLT. Det är enkelt, förnybart och i ett material slutkunden tycker om. Det är enkelt att arbeta med och tål större ingrepp, ex fräsning, utan att hållfastheten påverkas.

Givetvis kommer Gruvöns nya CLT fabrik byggas i CLT. Totalt runt 4.000 kubikmeter kommer gå åt. Gissningsvis kommer då fabriken byggas av råvara från Österrike.

Men en fråga återstår: Varför betongpelare i bygget (se bilden). Hade det inte varit givet med pelare i limträ? Eller går inte det?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stora Enso satsar en halv miljard i CLT på Gruvön

T Landström  
#504678 Skulle säkert gå med limträ pelare men då hade de antagligen blivit väldigt grova.

Användarvisningsbild

Re: Stora Enso satsar en halv miljard i CLT på Gruvön

Fredrik Reuter  
#508750 Nu börjar träkonstruktionen att monteras.

   TS
Avatar Fallback

Re: Stora Enso satsar en halv miljard i CLT på Gruvön

80-90  
#508806 Kommer å bli spännande å se om det kommer märkas nån skillnad på längder å kvalite krav på virket som ska dit !! Prata med stora i går . De hade inga klara svar på det då .

Användarvisningsbild

Re: Stora Enso satsar en halv miljard i CLT på Gruvön

Fredrik Reuter  
#522351 Dagens Industri har idag en artikel om den ljusa framtiden för CLT, eller KL-trä på ren Svenska.

Det kommer formligen bli en explosion i byggandet med CLT och flera fabriker planeras.

Hur det kommer bli för skogsägaren som säljer råvara är mer osäkert, vi får grotta i detta. Något som kan bli intressant är att längdmodulerna på timmer framöver kan bli annorlunda. Med tanke på att maskinen som limmar CLT har en maxbredd på runt 3m så är det inte otroligt om timmer för CLT kommer i modullängder om 31:or eller 62:or i skogen.

https://www.di.se/nyheter/skogsjattarna ... -i-trahus/

   TS
Användarvisningsbild

Re: Stora Enso satsar en halv miljard i CLT på Gruvön

Torbjörn Johnsen  
#536230 Stora Enso skriver i sitt senaste nyhetsbrev om CLT-fabriuken på Gruvön som snart ska i gång:

Fabriken på Gruvön kommer att blir Europas största och modernaste produktionslinje för korslimmat trä. Att det blev just Gruvön beror på flera saker, dels finns det stora mängder virke av rätt kvalitet i närheten, dels finns det klar infrastruktur och placeringen mellan Stockholm och Oslo är fördelaktig. Dessutom finns ju sågverket alldeles bredvid att ta råmaterial ifrån.

– Produktionen börjar relativt sakta och trappas upp över tid. När vi är i full gång ska vi producera 100 000 m3 CLT per år.


Läs mer här.

Det finns även en video om Storaensos med exempel på olika CLT-byggen. Bl a Abba-museumet i Stockholm.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).