Skogsnyheter

"Stockholm växer snabbare än Kina - Värmland är skräp"

37 inlägg 12724 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: "Stockholm växer snabbare än Kina - Värmland är skräp"

holmesö  
#432598 Jag kände en man som bodde ensligt på en ö ca 40 min promenadavstånd till närmsta granne. Han tyckte att det var lite sisådär när ön översvämmades med badgäster på sommaren så han myntade uttrycket,
Här ute är det bättre än i sta'n för här kan bo året om.

Elmia
Avatar Fallback

Re: "Stockholm växer snabbare än Kina - Värmland är skräp"

tallen100  
#432630 Den där professorn kunde lika gott ägna sej åt väderprognoser istället.

Användarvisningsbild

Re: "Stockholm växer snabbare än Kina - Värmland är skräp"

Fredrik Reuter  
#432721 Hej,
Jag har nu rensat i denna tråd, ni vet vad som gäller ang Stopp för diskussion om invandring

Åter till ämnet.
Tycker det är en spännande tes om att landsgränser kan suddas ut framöver och världsmetropoler tar över, det är ett ganska stort steg, men vi kanske är på väg dit?

Som värmlänning tar jag nog ändå detta med ro - dä årner säj nog.

Avatar Fallback

Re: "Stockholm växer snabbare än Kina - Värmland är skräp"

Hema  
#432733
DagL skrev:Sveriges befolkning växer så det knakar, 20 januari blev innevänarantalet åttasiffrigt. Befolkningstillväxt är ett potentiellt stort hot mot framtidens miljö och resurser, men mycket få för detta vidare. Lokalpolitiker tycker att deras kommun/landsända blir bättre om befolkningen ökar och ser det som ett hälsotecken. Jag skrev just en artikel om hur oroande det är att ingen tycker att det är oroande för världens framtid att dess befolkning ökar och att Sverige bidrar till de kanske oöverstigliga problem befolkningsökningen bidrar till http://downto2100.blogspot.se/2017/01/a ... -fran.html

Jordens befolkning ökar det stämmer, men födelseantalet har näst intill avstannat. Det som ligger bakom befolkningsökningen är den förbättrade sjukvården. Vi kommer landa någonstans runt 10-12miljarder människor, för att sedan plana ut och ev. kanske börja sjunka något. Om det inte kommer någon ersättning till antibiotika, kommer siffran sjunka än snabbare.

Vad vi tycker eller inte tycker om framtidsutlåtanden, kan vi nog inte göra så mycket åt. Det enda jag kan komma på är att se till att landsbygden inte skall behöva bekosta storstadsregionerna. Malmö stad får årligen runt 1miljard i kommunalstöd, så att säga att städerna är lösningen, så undrar jag vem som skall stödja dem om alla flyttar in till dem? Utbyggdt bredband och utvecklingen inom 3D-skrivarna verkligen tar fart skulle kunna leda till att urbaniseringen avstannar. Sedan så räcker det med några mindre katastrofer, så kommer folk inse att det är ohållbart att bo i storstäderna. Tyvärr tror jag det kommer bli sämre innan det kan bli bättre.

Om vi kommer gå ifrån länder, vad blir då det nya? New World Order (NWO)? Hur skall vi medborgare kunna påverka, vad kommer hända med demokratin? Ja det är många frågor, men en sak är säker, det kan inte bara vara något självändamål för en stad att bara växa, man måste vara seriös med tillväxten. Samt om nu havsnivån kommer öka, så ligger många kustbaserade städer pyrt till.

Avatar Fallback

Re: "Stockholm växer snabbare än Kina - Värmland är skräp"

stektlök  
#432736 23 år till 2050 :) jag jobbar nog fortfarande och något ska dessa människor äta! Jag hoppas kunna tälja guld i min jord :mrgreen:
Har vi inte folk i norrland som kan börja ta ordentligt betalt för vattenkraften mm också.

Avatar Fallback

Re: "Stockholm växer snabbare än Kina - Värmland är skräp"

tallen100  
#432738
stektlök skrev:23 år till 2050 :) jag jobbar nog fortfarande och något ska dessa människor äta! Jag hoppas kunna tälja guld i min jord :mrgreen:
Har vi inte folk i norrland som kan börja ta ordentligt betalt för vattenkraften mm också.

Där räknade du lite fel 17+24=40 :wink:

Avatar Fallback

Re: "Stockholm växer snabbare än Kina - Värmland är skräp"

tallen100  
#432741 Jag räknade också fel 17+ 23=40 :shock: :lol:

Användarvisningsbild

Re: "Stockholm växer snabbare än Kina - Värmland är skräp"

hlb  
#432785 Hörde på radion igår att Malmö får 5 miljarder/år från kommunala fördelningssystemet, inte 1. Radiojournalister får man väl tro, eller.

Avatar Fallback

Re: "Stockholm växer snabbare än Kina - Värmland är skräp"

stektlök  
#432793 Fy skjutton va konstigt de blev... de sista 10 åren räknar jag med att få jobba också pga att pensionen kommer va noll antagligen.
2050 here we come :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: "Stockholm växer snabbare än Kina - Värmland är skräp"

Hema  
#432800
hlb skrev:Hörde på radion igår att Malmö får 5 miljarder/år från kommunala fördelningssystemet, inte 1. Radiojournalister får man väl tro, eller.

Sedär ja, då är det än värre. Styrker bara min argumentation. :)

Avatar Fallback

Re: "Stockholm växer snabbare än Kina - Värmland är skräp"

stektlök  
#432844
tallen100 skrev:
stektlök skrev:23 år till 2050 :) jag jobbar nog fortfarande och något ska dessa människor äta! Jag hoppas kunna tälja guld i min jord :mrgreen:
Har vi inte folk i norrland som kan börja ta ordentligt betalt för vattenkraften mm också.

Där räknade du lite fel 17+24=40 :wink:


Durå :)

Användarvisningsbild

Re: "Stockholm växer snabbare än Kina - Värmland är skräp"

Fredrik Reuter  
#432845 Nu har nyheten nått "ettan" på SVT Nyheter också.

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockh ... re-an-kina

Användarvisningsbild

Re: "Stockholm växer snabbare än Kina - Värmland är skräp"

rokon  
#432847 Det är som att blicka in i framtiden med alla befintliga data och ändå inte förstå vilka oanade möjligheter framtiden ger att verka på en global marknad oavsett var du bor.

Användarvisningsbild

Re: "Stockholm växer snabbare än Kina - Värmland är skräp"

Torbjörn Johnsen  
#432858 Även ATL har tagit upp den här nu http://www.atl.nu/lantbruk/stockholmsfo ... -skrapytor

   TS
Användarvisningsbild

Re: "Stockholm växer snabbare än Kina - Värmland är skräp"

rokon  
#432861 Det är väl för väl att även Stockholm kan kläcka fram sina "Knäppgökar" vore nog allt för trist för de övriga att vara där annars.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).