Skogsnyheter

Södras nya stategi utarmar landsbygden

110 inlägg 29353 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Södras nya stategi utarmar landsbygden

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#422887 Debattinlägg om att Södra utarmar landsbygden när de väljer att lägga ner sågverket i Ramkvilla samtidigt som de inte tillåter någon annan att köpa det nedlagda sågverket.

Debattinlägg: https://web.archive.org/web/20161126155 ... andsbygden

Replik: Södra tar ansvar för lönsamheten: https://web.archive.org/web/20161211145 ... onsamheten

/Niklas



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Södras nya stategi utarmar landsbygden

pg-mannen  
#422932 Här är ju systemfelet med att skogsägarföreningar äger industri visat på bästa sätt. Hade de inte ägt egen industri hade de kunnat tagit kampen för skogsägarna, fler ställen att sälja virke till och per automatik högre virkespriser. Nu måste de istället lägga död mans hand över det annars skulle en konkurrent köpt det och börjat konkurrera med deras egen industri.

Användarvisningsbild

Re: Södras nya stategi utarmar landsbygden

T Landström  
#422957
pg-mannen skrev:Här är ju systemfelet med att skogsägarföreningar äger industri visat på bästa sätt. Hade de inte ägt egen industri hade de kunnat tagit kampen för skogsägarna, fler ställen att sälja virke till och per automatik högre virkespriser. Nu måste de istället lägga död mans hand över det annars skulle en konkurrent köpt det och börjat konkurrera med deras egen industri.


Nu levererar inte vi till Södra...men jag håller med dig... Jag tycker dom sitter på för många stolar när de strävar efter att äga industrier...

Avatar Fallback

Re: Södras nya stategi utarmar landsbygden

isteskog  
#422973 Skulle vara intressant att veta vilka som var villiga att köpa sågen och vad de i så fall bjudit för denna. Lena Ek sa något om att skänka bort till konkurrenter .... :???:

Användarvisningsbild

Re: Södras nya stategi utarmar landsbygden

Göt  
#422990 Det där är ju en diskussion som mellanskog också har haft då föreningen flera gånger har köpt på sig olika snickerifabriker och sågverk som inte varit lönsamma som man sedan fått lov att lägga ner. Skogsägarföreningen kan inte äga förlustföretag, det håller inte i längden, hur väl man än vill.

Användarvisningsbild

Re: Södras nya stategi utarmar landsbygden

Fredrik Reuter  
#429226 Nedläggningen av främst Ramkvilla sågverk har väckt starka känslor under det gångna året.
Lennart Bertilsson är sist ut med en debattartikel i Land Lantbruk - http://www.lantbruk.com/debatt/har-sodr ... mt-i-40-ar

Södras strategier när det gäller sågverk väcker debatt helt klart.

Något som också skapat diskussioner är nya ordföranden i Södra, tillika forna miljöministern, Lena Eks ton i debatten. @bgl sammanfattar i en annan tråd - bgl - Södra Cell Värö är årets sämsta byggarbetsplats

Personligen håller jag med, hennes ordval borde kunnat vara mer förlåtande med avseende på att det handlar om ett svar på en insändare från en tidigare anställd som fått sparken från sågen.

Men sedan har vi grundfrågan, lönsamheten i sågverken och nedläggningarna av flera sågverk under senare tid.
Ramkvilla sågverk verkar ha varit ett dynamiskt sågverk för sågning av gran. Både klentimmer och övergrovt kunde sågas enl Rickard Melkersson- http://www.smp.se/opinion/oacceptabel-h ... a-sagverk/

Sågverket verkade modernt, här är en bild från insidan.

Bild


Det stärker (tyvärr) kanske tesen att Södra väljer att montera ner hela sågverket för att inte sälja till någon konkurrent?

Avatar Fallback

Re: Södras nya stategi utarmar landsbygden

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#429234
pg-mannen skrev:Här är ju systemfelet med att skogsägarföreningar äger industri visat på bästa sätt. Hade de inte ägt egen industri hade de kunnat tagit kampen för skogsägarna, fler ställen att sälja virke till och per automatik högre virkespriser. Nu måste de istället lägga död mans hand över det annars skulle en konkurrent köpt det och börjat konkurrera med deras egen industri.


Fel eller ej, men målet med Södra har alltid varit att äga industri just för att kunna få avsättning för delägarnas skogsprodukter.

Avatar Fallback

Re: Södras nya stategi utarmar landsbygden

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#429305 Jag är egentligen för dåligt insatt i Södra men känns som den mesta kritiken som riktats mot nedläggningen i Ramkvilla är ett desperst rop på hjälp från lokalbefolkningen. Man försöker dra i alla tåtar för att behålla jobben. I de motargument som framförs finns det säkert en sanning men är de relevanta?
Att det finns lokala Södramedlemar som är missnöjda torde inte vara otroligt. Att hitta någon som skulle tänka sig ta över såg är inte heller svårt så länge man inte avslöjar prislappen.

Utifrån det lilla jag kan om Södra så känns beslutet om nedläggning korrekt. Men skulle vara kul med lite inlägg och funderingar om hur framtidens strategier för sågverken ser ut.

Avatar Fallback

Re: Södras nya stategi utarmar landsbygden

jannee  
#429311 Den strategi som Södra bedriver är självklart den som är bäst för Södras ekonomi.
Bara att drömma om man tror att Södra säljer sågen till vrakpris och på köpet får en konkurrent om råvaran, så dumma är inte ekonomerna på Södra.
Om nu sågen vore till salu lär priset vara så högt att det blir ointressant/oekonomiskt att överta rörelsen.
Lägger de ned Torsås Ramsåg för att kunna fylla Långasjö, Orrefors och Mönsterås förstår man att Södra har lite svårt att få in tillräckligt med timmer.

Avatar Fallback

Re: Södras nya stategi utarmar landsbygden

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#429329 Kan det vara så att sågverken i södra sverige har effektiviserats så mycket att det finns en överkapacitet i förhållande till den skog som är till försäljning?
Man kan inte heller höja inköpspriset på timmer eftersom det inte finns avsättning för virket. Man väljer därför att satts på sågverk som logistiskt ligger bra för export för att vara förberedd för nya marknader.
/Funderingar från en som är rudis på skogmarknaden.

Användarvisningsbild

Re: Södras nya stategi utarmar landsbygden

Torbjörn Johnsen  
#429360 Jag tror att den stora utmaningen som Södra har i sin sågverksrörelse är samma som alla sågverk måste matcha. Det var någon som lite elakt beskrev svensk sågverksverksamhet som att "konkurrera för att köpa in en bristråvara (timmer) som man sen förädlar till en överskottsprodukt". Lite av Ebberöds bank... traditionellt har sågverken lagt betydligt mer energi på att köpa timmer än att sälja trävaror.

Att driva sågverk är lite som slakteriverksamhet. För att komma över filéerna och andra lättsålda delikatesser måste man även köpa in åtskilliga kilo hals- och bogkött med betydligt sämre avsaluvärde. Köper och sågar man timmerstock så "blir det vad det blir" ur stocken även om man självklart har möjlighet att såga olika dimensioner beroende på vad som efterfrågas.

Jag tycker att @busholle slog huvudet på spiken i tråden busholle - Södra höjer priset på barrmassa

Nja massan har skalfördelar i tillverkningen på ett annat sätt än timret har. Det ser vi nu när de stora bruken och små sågverken går bra medans de små bruken och stora sågverken går dåligt.


Helt klart har i alla fall flera av de mindre sydsvenska sågverksföretagen visat betydligt bättre resultat än vad Södras och andra större bolags sågar har gjort. Jag tror att skillnaden ligger i försäljningssidan. Svensk sågverksindustri har länge haft en ganska ålderdomlig försäljningsorganisation. Det har funnits många mellanhänder: agenter, exportörer, importörer, grossister och detaljister som alla ska ha med något på affären. Det har sällan varit säljarens marknad. Det har varit långt från kundens behov och önskemål till sågverkens produktions- och marknadsansvariga. De olika led som varit inblandade har säkert inte velat släppa all information kostnadsfritt genom kedjan då just kund- & marknadskunskapen har varit deras levebröd.

Nu tror jag i och för sig att det hänt mycket inom det här området det senaste decenniet och många företag har kommit betydligt närmre sina kunder. Södra köpte ju t ex nyligen upp sitt brittiska försäljningsled Crown Timber (mer info i tråden Södrasågverk i Finland) och tidigare har Vida haft en hel del framgång med att bli direktleverantör till amerikanska GDS-kedjor. Inom landet finns flera sågverk som skaffat sig byggvaruhus och därmed får med sig mer av hela trävaruaffären.

När det gäller sågade trävaror kanske det är så att det är lättare att hitta köpare till 100 000 m3 plank & brädor av varierande kvalitéer än att avsätta 500 000 m3 från samma leverantör? Jag inbillar mig att de mindre sågverksföretagen har kortare beslutsvägar och kanske lite större flexibilitet?

I teorin borde ändå de större sågverkskombinaten (massabruk/sågverk/elproduktion/pelletspress...) ha skalfördelar och kunna uppnå bra kostnadseffektivitet i produktionen samtidigt som man kan ta till vara på råvaran på ett effektivt och optimalt sätt. I praktiken återstår det dock att bevisa.

Avatar Fallback

Re: Södras nya stategi utarmar landsbygden

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#429397 Intressant. Jag håller med i resonemanget.

Jag tycker också busholles tidigare korta analys och sammanfattaning var klockren.

Det känns dock som att i Södras fall så är centralisering av sågningen det som krävs. Oavsätt om små sågverk går lönsamt så tror jag inte dessa passar i en så stor organisation som Södra. Dessa små sågverk kräver troligen fingertoppskänsla och snabba beslut. Man behöver kanske ocksä nischa sig för att kunna hitta rätt marknad. Mycket svårt att göra i en stor organisation med många viljor.

Kan det vara så att i södras fall är det lättsålda filéer som man ska satts på? Det övriga spillvirket måste man hitta nya marknader för. Lite tankar kopplat till tråden om framtida skogsmaterial som dök upp för några dagar sedan.

Ytterliggare en utmaning för Södra är nog att försöka få med sig medlemarna i tanken att kunden har mer makt idag i och med den globala marknaden. Om det finns någon som kan leverar bättre och billigare så kommer kunde att välja dessa brädor istället. Mina tankar är att förutom utveckling inom nya produkter så behöver Södra sattsa på duktiga marknadsanlytiker och säljare som kan känna av vad den globala marknaden önskar och framföralt kommer att efterfråga.

Avatar Fallback

Re: Södras nya stategi utarmar landsbygden

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#429405 Till att börja med: tack Torbjörn!

Angående skalfördelar så lämpar den sig bäst vid principen en produkt in och en produkt ut. Det södra nu försöker med är att blanda allt från stamblock till klentimmer av åkergran till en produkt och köra den så billigt som möjligt för att sedan hoppas att någon vill köpa skiten. Vem som nu skulle vilja köpa en produkt som ena gången är prima konstruktionsvirke och nästa knappt duger till engångsemballage?
För att fortsätta jämförelsen, köpa in allt från gamla suggor till välmarmorerade Angusstutar för att sedan göra färs på allt tillsammans.

Det finns säkert marknad för en Värösåg men då kunde väl södra sålt kvalitetsvirket till de som begriper sig på förädling och köpt allt skitvirke på marknaden och prånglat ut det på världsmarknaden till de som inte begriper bättre.

Användarvisningsbild

Re: Södras nya stategi utarmar landsbygden

Fredrik Reuter  
#429423 Hej,
Extremt intressant diskussion och jag håller med.
Det är inte bara en gång jag varit med och diskuterat vid en timmervälta vid väg, till och med inköpare har sagt att de tycker de är för jäkligt att prima stamblock skickas in till storsågen för bulksågning tillsammans med frodvuxet åkertimmer.

Det är också en stor förlust för skogsägaren, det kan skilja en tusenlapp per rotstock mellan stamblock och bulktimmer.

Som lök på laxen så försvinner oftast djup kunskap om diverse specialsågning när de stora drakarna svingar yxan mot de små producentenheterna, det kan räcka med en anställd som förlorar jobbet och otroligt mycket kunskap går förlorad.

Avatar Fallback

Re: Södras nya stategi utarmar landsbygden

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#429452 Men finns det en efterfrågan på dessa kvalitetsprodukter?

Det går ju göra hur fina och bra skrivmaskiner som helst men om ingen köper dem så är det ju skit samma.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).