Skogsnyheter

Brexit - hur påverkar det skogsindustrin?

81 inlägg 26267 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Brexit - hur påverkar det skogsindustrin?

Hema  
#407244
lfq skrev:Gå in på Axess.se så hittar du den där under rubriken Global access.

Trevligt. Jag tyckte att det gavs både rätt breda och djupa svar. Dock håller jag inte med om vissa saker, men det tar inte bort det faktum att det var mycket intressanta svar han gav.

Frihandelsavtal låter trevligt men ska de skapas så bör de vara transparenta och inte som TTIP (SVT har haft en dokumentär om just USA's handelsavtal, dock inte tillgänglig längre). Där företag ska kunna stämma stater på framtida vinstförluster om lagar/regler förändras. Dock tar den intervjuade britten upp att det är många som förlorar på globaliseringen, alla vinner inte på det och detta faktum bör på något sätt ta hänsyn till.

Elmia
Avatar Fallback

Re: Brexit - hur påverkar det skogsindustrin?

åberg  
#407341 Jag jobbar på ett företag som exporterar en stor del av produktionen till övriga EU. Frihandel inom EU är en av de saker som gör att vi kan kränga våra grejer till andra EU-länder. Skulle vi gå ur så är det väl ändå ganska rimligt att det blir tullavgifter och andra kostnader för att exportera, det är väl ingen som tror att vi kommer behålla tullfriheten om vi går ur?

Sen kan ju nån säga att det går att sluta handelsavtal mellan enskilda länder. Ja, jo, det kan man väl men då har man ju den byråkratin att ta tag i. Vad det gäller EU är frihandeln redan i drift. Så jag ser inte att man skulle spara nåt på den biten.

En annan grej som är bra med EU är samordnande av regler, har man testat en produkt och har papper på att den får CE-märkas så är den tillåten att säljas inom hela EU. Det vore inte kul att göra om en massa dyra tester och mätningar (på nästan samma sätt) för varje land man tänkt sälja till. Jag tror många svenska företag som exporterar till övriga EU skulle förtvina.

Edit: Fattades ett mellanslag.

Avatar Fallback

Re: Brexit - hur påverkar det skogsindustrin?

Hema  
#407372 Men om nu EU uppfattas odemokratiskt, så står väl möjligheten att kränga saker rätt slätt. De flesta har nog inget emot EU-samarbete men att bli styrda av EU, det är nog inte alla med på. Att sedan EU-"chefen" inte ens är folkvald säger väl en hel del.

Om vi kunde sälja grejer till Europa förr kan vi göra det igen, oavsett medlemskap eller ej. Schweiz och Norge är inte med o det verkar funka bra.

Beroende på hur man ser det så är det inte bara vinster med frihandelsavtal. För&nackdelar tog ju Britten upp. Jag har svårt att se att Ericsson skulle lägga ut produktion i ex. Ungern om de inte varit med. Vi får väl se vad de ger för besked till alla anställda nu i veckan..

Jag personligen tycker det är väldigt snävt att vara för ett EU-medlemskap baderat på hur det ev. skulle kunna bli för det företaget man för stunden jobbar på.

Om inte EU öppnar upp för förändring efter Brexit, så är det bara att gratulera Britterna. Samt om det endast är SD som står fast vid utträde, så kommer de antagligen få ännu fler röster, även om jag av andra orsaker inte kan stödja dem.

Avatar Fallback

Re: Brexit - hur påverkar det skogsindustrin?

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#407386 Det handlade mycket om globalisering och svårigheter för Storbritannien (GB) att sluta egna frihandelsavtal. Man ser EU som en tvångströja där alla 27 (28) länder måste godkänna EU's avtal om jag fattat det rätt. GB har ju gamla handelstraditioner med forna imperiemedlemmar och har väl aldrig känt sig som en riktig del av Europa, två saker som kan göra att de känner att Brexit kommer att hålla. Intressant blir förstås hur avtalet med EU kommer att se ut.
Intressant var också att han såg Frankrike som nästa land att lämna EU. Sverige var också med på hans lista över potentiella efterföljare men ansåg Sverige som alltför konservativt vad gäller att hålla sig kvar i gamla överenskommelser.

Avatar Fallback

Re: Brexit - hur påverkar det skogsindustrin?

Hema  
#407387 EU-medlemskapet är numera med i vår grundlag, så det är minst 8år innan ett ev utträde.

Avatar Fallback

Re: Brexit - hur påverkar det skogsindustrin?

tallen100  
#407388 EU och alla dess byråkrater ska vara med och lägga sej i allt med sina dumheter.
Hoppas och tror att Sverige inom en snar framtid tar samma kloka beslut som britterna.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).