Skogsnyheter

Komatsu satsar i södra Sverige

1 inlägg 1588 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Komatsu satsar i södra Sverige

Torbjörn Johnsen  
#396804 Komatsu skickade ut ett pressmeddelande idag om att företaget expanderar sin serviceverksamhet i södra Sverige. Tydligen avser man hela Götaland. Man fortsätter att utöka serviceverksamheten i egen regi och börjar med en ny anläggning i Hässleholm som öppnar nu i höst. Läser man texten i pressmeddelandet verkar det som att Komatsu planerar för rekryteringar av servicepersonal i hela Götaland. Läge att löneförhandla för er som mekar skogsmaskiner! :mrgreen:

Satsningen på södra Sverige är intressant ur ett svenskt marknadsperspektiv. Under tiden jag jobbade på Elmia tog jag fram en del registreringsdata för skogsmaskiner, bl a för skotarkartan.se. En gång sammanställde jag uppgifter över alla registrerade skotare i landet yngre än 10 år. Det visade sig då att nästan 80% av alla dessa skotare fanns i södra halvan av landet, d v s Götaland och Svealand. Götaland kanske står för hälften av dessa, motsvarande 40% av alla Sveriges aktiva skotare. Så en satsning som lyckas på den sydsvenska marknaden kommer att ge effekt när det gäller den totala marknadsandelen i Sverige. Detta ska bli intressant att följa.



   TS
Elmia
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).