Skogsnyheter

Naturvården hotad

3 inlägg 2072 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Naturvården hotad

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Elmia
Avatar Fallback

Re: Naturvården hotad

550  
#381037 Från artikeln:
Riskerna med att ge radikala miljögrupper rätt att överklaga är att den markägare som eftersträvat höga naturvärden i sin skog kommer att straffas i domstol genom förbud mot avverkning. På sikt vore det förödande. Utan lönsamhet i skogsbruket blir det heller ingen naturvård.


Det kan man ju hålla med om. Ibland verkar det som att vissa grupper tycker att naturvård är samma sak som att ägarna inte ska få ha några inkomster på en viss areal. De bortser från att ett skogsbruk som är diversifierat genom många små ägare har en mindre systematisk risk för fel. Är myndigheter inne och petar för mycket är det risk att många gör på samma sätt. För naturen spelar det ingen roll om fel begås medvetet eller omedvetet. Låter man folk ha frihet så kommer många ta viss naturhänsyn frivilligt.

@Niking har jag fått uppfattning har samma tankar som ledarskribenten?

Användarvisningsbild

Re: Naturvården hotad

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#381060 Ja, det kan man nog säga att jag har @550. De flesta skogsägare vill ju ändå kunna ta tillvara tillväxten den dag beståndet är avverkningsmoget -även om man satsat på ett lövbestånd istället för en granåker!
/Niklas

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).