Skogsnyheter

Skogsfokus på Internationella kvinnodagen

42 inlägg 10051 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Skogsfokus på Internationella kvinnodagen

JensSkoog  
#383107
Tinna skrev:Men, fantastiskt bra forum iaf när man är lite grön med sina sågar :grin:

Välkommen på Forum, @Tinna
Och det är ett fantastisk bra forum om man är grön eller om man har dragsat på motorsåg iett
halvt hundraår, det kan jag skriva under på :wink: Jag har lärd oerhörd mycket här, och är full
av respekt för så många av dom som skriver och delar med sig på ett trevligt
sätt. Finns inte bättre på netet än Skogsforum :-BD

Elmia
Avatar Fallback

Re: Skogsfokus på Internationella kvinnodagen

Tinna  
#383111 Tack! :) Ja,det verkar vara ett riktigt bra forum för alla om allt möjligt, inte bara avverkning förstås! :grin:

Avatar Fallback

Re: Skogsfokus på Internationella kvinnodagen

Bm350boxer  
#383114
Fredrik Reuter skrev:
loppan skrev:Ett yrkesområde eller branch som får för ojämn könsfördelning förlorar kompetens.
Ett svenskt skogsbruk med fler kvinnor skulle förmodligen bli bättre och även skogsforum.
Alla har olika infallsvinklar på ett ämne och det brukar berika och föra diskussionen framåt.


Bra skrivet Loppan, jag håller med.
Det finns mycket intressant att jobba på!

Bra tråd f.ö, tack TS Tbj!


Frugan o jag röjer o planterar en del ihop. Betydligt roligare o gå och planera eller diskutera hur planteringarna går när man är delaktiga bägge två.

Avatar Fallback

Re: Skogsfokus på Internationella kvinnodagen

tallen100  
#383116 Det är alltid trevligare om det är någon dam med :smile: , är det bara ett gäng med gubbar så blir det oftast bara prat om älgjakt och politik :geek: :lol:

Avatar Fallback

Re: Skogsfokus på Internationella kvinnodagen

Bm350boxer  
#383118
Tinna skrev:Tack! :) Ja,det verkar vara ett riktigt bra forum för alla om allt möjligt, inte bara avverkning förstås! :grin:


Skogsforum har lärt mig väldigt mycket. Vill man inte starta en tråd o fråga går det bra o söka lite. Finns nästan alltid någon som undrat samma sak.

Användarvisningsbild

Re: Skogsfokus på Internationella kvinnodagen

JensSkoog  
#383119 Har haft med mig några damer som har villat lära sig motorsåg i skogen, och det dom saknar i styrka, tar dom på att dom lär sig bra teknik med sågen mycket snabbt. Om jag skulle anställd folk till gallring, vet jag ett par som jag skulle hämtat in strax :lol:

Annars har jag ju många skolungar i skogen och lär dom använda bågsåg och yxa i fällning, kapning och klyvning, och det som förvånar mig varje gång är hur duktiga dom små, pyssliga tjejorna på sex - sju år blir i klyvningen - oftast mycket duktigare än pojkar på samma ålder. Men det är ju fordi flickorna lyssnar och använder rätt teknik så yxan gör jobbet :wink:

Avatar Fallback

Re: Skogsfokus på Internationella kvinnodagen

Tinna  
#383127 Ja, det finns nog mycket värdefull kunskap att hämta här! Det uppskattas verkligen, speciellt när man inte har någon vanlig levande person att rådfråga! :)

Användarvisningsbild

Re: Skogsfokus på Internationella kvinnodagen

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#383131
Tinna skrev:Ja, det finns nog mycket värdefull kunskap att hämta här! Det uppskattas verkligen, speciellt när man inte har någon vanlig levande person att rådfråga! :)


Jo så är det! Så var det för mig också. Likaså med jakten, är man MAN så förutsätts det att man har ett helt koppel av erfarna män bakom sig som lärt en allt. Inte så kul första gången jag skulle ta ur en älg! Var f-n ska man börja skära, därnere någonstans.. Inte så lite avundsjuk på alla kvinnor som erbjuds en massa bra utbildningar inom JaktQ-konceptet.

Men här är det neutralt, alla får fråga och all får svar. Det där "grabbiga" finns förstås här som på andra ställen, min egen dotter bruka kommentera det. Fast om vi hjälps åt och inte gör det större än vad det är så blir det nog bra. Vi kan väl säga till varandra om det går lite för långt, men säga till på det mjuka och trevliga sätt vi brukar :roll: . Nästan alltid så har det aldrig varit illa ment bakom en del, i efterhand plumpa skämt och kommentarer, här på forumet.
Så en bra tråd TJ!
Nu hoppas jag att jag dessutom peppat min vuxna dotter att gå in i den här tråden och skriva, samt i de andra. Skogskunnig är hon (agronom), och mer blir det. :smile:

Avatar Fallback

Re: Skogsfokus på Internationella kvinnodagen

tallen100  
#383133 Jo det är såklart svårt att skämta till det via skrivna ord, en del kan bli lite sura och så är det ju i verkligheten också även om det inte är ett dugg illa ment :smile: . Men man lär att känna folk på något konstigt vis på forumet och många känns som verkliga vänner :grin:

Avatar Fallback

Re: Skogsfokus på Internationella kvinnodagen

röjar kalle  
#383198 Nu är det nog dags och skjuta sig först körkort på motorsåg och nu detta. :wink:

Avatar Fallback

Re: Skogsfokus på Internationella kvinnodagen

Hema  
#383206
röjar kalle skrev:Nu är det nog dags och skjuta sig först körkort på motorsåg och nu detta. :wink:

Ta nu motorsågskortet först så du lär dig att få ned höjden på stubbarna lite, så kanske det inte känns så jobbigt att ta nästa steg. ;)

Avatar Fallback

Re: Skogsfokus på Internationella kvinnodagen

Hema  
#383207 Statistisk så är det väl som så att kvinnor i större grad väljer att flytta till städerna framför männen. Behöver inte betyda att de inte är intresserad, men att det finns så mycket annat som lockar mer. Skulle det kunna ha o göra med våra traditioner att det var äldsta sonen som ärvde, därav fick resten som inte blev gifta dra till städerna? Ja ja, kanske lite långsökt idag, men det kanske är något som lever kvar. Sedan så eventuellt som så att det bland kvinnor inte låter så bra (lägre status, att bli bonde, hästgård har varit mer "förlåtande") men det är väl något som håller på och förändras iom med intresset för "Bonde söker fru" bl.a.

Jag tror&hoppas det håller på att förändras till det bättre och att fler inser fördelen med att bo på landet.

Avatar Fallback

Re: Skogsfokus på Internationella kvinnodagen

tallen100  
#383217
Hema skrev:
röjar kalle skrev:Nu är det nog dags och skjuta sig först körkort på motorsåg och nu detta. :wink:

Ta nu motorsågskortet först så du lär dig att få ned höjden på stubbarna lite, så kanske det inte känns så jobbigt att ta nästa steg. ;)

Finns det ingen som uppskattar att sätta sej ner ibland på en stubbe längre, kalles stubbe var perfekt :wink:

Avatar Fallback

Re: Skogsfokus på Internationella kvinnodagen

Tinna  
#383257 Det betyder ju iallafall jättemycket att se att det är så många som är uppmuntarnde ang ämnet, så då kanske man fattar mod och ger sig ut i kommentarsfälten på resten av forumet oxå! :mrgreen:
Tack alla, och glad påsk!

Användarvisningsbild

Re: Skogsfokus på Internationella kvinnodagen

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#384863 Flera kollon i sommar för att få mer unga tjejer i skogen http://www.lantbruk.com/skog/flera-skog ... r-i-sommar
/Niklas

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).