Skogsnyheter

Skogsfokus på Internationella kvinnodagen

42 inlägg 10049 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Skogsfokus på Internationella kvinnodagen

Umea  
#384927 Finns det ingen som uppskattar att sätta sej ner ibland på en stubbe längre, kalles stubbe var perfekt skrev tallen100.

Kloka ord tallen100 !!!

Tycker synd om människor som endast rör sig med finskor på asfalt i storstan.

Dom vet inte vad dom går miste om….

Att bara sitta ned på en stubbe i skogen och Njuta av stunden och känna lugnet det skulle dom flesta må bra av.

Då laddas energi i kropp och själ.

Har man dessutom jobbat i skogen och kan beskåda det man åstadkommit då är det ytterligare ett plus.


Ha det så Bra och Trevlig vår !

Hälsningar från Umeå

Elmia
Avatar Fallback

Re: Skogsfokus på Internationella kvinnodagen

röjar kalle  
#385057 Kloka och visa ord det är därför jag alltid älskat att vara och jobba i skogen. :-BD

Användarvisningsbild

Re: Skogsfokus på Internationella kvinnodagen

svampbob  
#385059
Niking skrev:Flera kollon i sommar för att få mer unga tjejer i skogen http://www.lantbruk.com/skog/flera-skog ... r-i-sommar
/Niklas


Ja det har blivit en liten succé. Mitt företag är i höggrad inblandat i det och i andra jämställdshetsprojekt inom skogen.

Avatar Fallback

Re: Skogsfokus på Internationella kvinnodagen

Hema  
#385074
svampbob skrev:
Niking skrev:Flera kollon i sommar för att få mer unga tjejer i skogen http://www.lantbruk.com/skog/flera-skog ... r-i-sommar
/Niklas


Ja det har blivit en liten succé. Mitt företag är i höggrad inblandat i det och i andra jämställdshetsprojekt inom skogen.

Är det mestadels 20+-are eller kan man ha tur att det finns några 30+-are med? ;)

Användarvisningsbild

Re: Skogsfokus på Internationella kvinnodagen

svampbob  
#385076 Deltagarna på kollot är under 15 så du får nog söka bland personalen istället :-)

Avatar Fallback

Re: Skogsfokus på Internationella kvinnodagen

Tinna  
#385078
Hema skrev:
svampbob skrev:
Niking skrev:Flera kollon i sommar för att få mer unga tjejer i skogen http://www.lantbruk.com/skog/flera-skog ... r-i-sommar
/Niklas


Ja det har blivit en liten succé. Mitt företag är i höggrad inblandat i det och i andra jämställdshetsprojekt inom skogen.

Är det mestadels 20+-are eller kan man ha tur att det finns några 30+-are med? ;)


Haha, får man verkligen kalla sig "ung tjej" om man är 30+? Vad glad jag blir isf, mitt uppe i 40:års krisen! :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Skogsfokus på Internationella kvinnodagen

Hema  
#385080 Haha ja det är kanske upp till betraktaren att avgöra, men jag känner mig inte gammal (36), så 30 känns ungt nog för mig. :) Men för all del håll till godo. :)

Avatar Fallback

Re: Skogsfokus på Internationella kvinnodagen

Tinna  
#385086
Hema skrev:Haha ja det är kanske upp till betraktaren att avgöra, men jag känner mig inte gammal (36), så 30 känns ungt nog för mig. :) Men för all del håll till godo. :)


:-BD

Avatar Fallback

Re: Skogsfokus på Internationella kvinnodagen

550  
#385128 Som ni redan har påpekat, även om det är rätt stor andel kvinnliga ägare till skog så är det oftast männen som sköter skogen. Spontant så kommer jag till exempel inte på någon i byn hemma som går med motorsåg, det är bara männen. Även om de flesta har andra jobb och bara är i skogen på helgerna. Så ni som har döttrar som inte är för gamla för att påverka, låt dem vara med i skogen och hjälpa till. Jag tror nog att den genomsnittliga sonen förväntas ("tvingas") att hjälpa till.

Det finns även negativa konsekvenser för hela landsbygden. Flyttar flickorna till städerna så kommer pojkarna att flytta efter. Jag tror att det driver på avfolkning och urbanisering i alla fall.

Jag tror nog både can och kalle skämtade. Det är alltid svårt att skriva bra skämt i text och få det att gå fram till alla. Oftast finns folk som tar det bokstavligt. Är det en :wink:-smiley i slutet så behöver man inte ta åt sig tycker jag :grin: Jag skrattade åtminstone, men så är jag inte kvinna heller, de är kanske känsligare :wink: Förmodligen så är det dem tuffaste som vågar sig in på skogsforum (har intresse av att läsa här) överhuvudtaget.

Nästa års aprilskämt från skogsforum kan vara att det kommer en dejtingsida för medlemmarna (det skulle kanske bli fler under "män söker män" än under "kvinnor söker män") :lol: :wink:

Avatar Fallback

Re: Skogsfokus på Internationella kvinnodagen

Tinna  
#385191
550 skrev:Som ni redan har påpekat, även om det är rätt stor andel kvinnliga ägare till skog så är det oftast männen som sköter skogen. Spontant så kommer jag till exempel inte på någon i byn hemma som går med motorsåg, det är bara männen. Även om de flesta har andra jobb och bara är i skogen på helgerna. Så ni som har döttrar som inte är för gamla för att påverka, låt dem vara med i skogen och hjälpa till. Jag tror nog att den genomsnittliga sonen förväntas ("tvingas") att hjälpa till.


I det här hushållet är det iaf tvärtom, men så har jag väl aldrig heller blivit riktigt uppfostard enl någon könsroll, så jag har väl alltid varit lite avig, vet inte om jag är så repressentativ.... Men jag tycker det är grymt kul, alla steg i processen från det att planera hur det ska växa med gallring och så, till att fixa med vaden mm..
Så, ja, håller med, ut med döttrar, systrar och fruar i skogen, och se det som en självklarhet att alla ska vara delaktiga! Som jag uppfattar det iaf så är det många kvinnor som har nån sorts mental blockering och tror att de inte kan för att de aldrig provat, och därför kanske inte vågar..?

Jag känner inte så många kvinnor heller för den delen, så vad vet jag! ^^ En annan del är ju att många kvinnor traditionellt sett sköter det mesta i hemmet med, vilket ju faktiskt tar tid och energi i anspråk, så där kanske männen får kliva in lite mer då och hjälpa till och frigöra tid för kvinnsen. (Jo, jag vet, sen finns de ju dom där som inte vill bli smutsiga och bryta naglar och sånt, tro mig, de finns bland männen oxå, men den typen av folk mår nog antingen bra av att ge sig ut i terrängen, eller så mår terrängen bäst av att de inte gör det! :mrgreen: )

Avatar Fallback

Re: Skogsfokus på Internationella kvinnodagen

skogsterri  
#385197 Kloka ord!

Användarvisningsbild

Re: Skogsfokus på Internationella kvinnodagen

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#385344
Niking skrev:Flera kollon i sommar för att få mer unga tjejer i skogen http://www.lantbruk.com/skog/flera-skog ... r-i-sommar
/Niklas


Rusning efter platser på skogskollo i Jämtland http://www.lantbruk.com/skog/rusning-ef ... i-jamtland
/Niklas

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).