Skogsnyheter

Skogsfokus på Internationella kvinnodagen

42 inlägg 10046 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skogsfokus på Internationella kvinnodagen

Torbjörn Johnsen  
#379585 Som ni säkert vet så är det internationella kvinnodagen idag den 8:e mars. Många tidningar har uppmärksammat kvinnornas roll ur ett markägarperspektiv genom att publicera Lantmäteriets sammanställning över ägarförhållanden:
https://www.lantmateriet.se/sv/Pressrum/Pressmeddelande/kvinnor-ager-endast-15-procent-av-sverige/

När det gäller det privata skogsägandet är det lite mer jämställt och enligt Skogsstyrelsen så är 38% av landets skogsägare kvinnor.
http://www.skogsstyrelsen.se/Upptack-skogen/Skog-i-Sverige/Fakta-om-skogen/Vem-ager-skogen/

Det motsvarar ca 125 000 personer vilket gör de kvinnliga skogsägarna till Sveriges största kvinnliga företagargrupp enligt någon annan sajt jag såg idag. Och enligt ytterligare en annan jämförelse så brukar kvinnorna skog till ett värde av ca 65 miljarder kronor.

Det här ser ju möjligen allt bättre ut på pappret i alla fall men i praktiken, som t ex här på skogsforum.se, är ju mansdominansen tyvärr avsevärt mycket större. Hur kan vi bidra till att våra döttrar, fruar, mödrar, tjejkompisar och andra kvinnor blir en större del av Sveriges härliga skogsbruk? Vad kan vi t ex göra här på skogsforum för att öka andelen kvinnliga medlemmar och forumaktiva? Jag är säker på att ni har många bra idéer!



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Skogsfokus på Internationella kvinnodagen

Göt  
#379598 Kunde ju vara intressant att veta hur många procent kvinnor som är med här på forumet. Det är nog ett antal vad jag förstår och det kanske gömmer sig fler bakom namnen

Avatar Fallback

Re: Skogsfokus på Internationella kvinnodagen

Håkan A  
#379599 Bra initiativ @Torbjörn Johnsen!
Generellt tror jag att det är viktigt att tänka på att inte låta jargong och attityd vara för "grabbig" inom skogssektorn. Alla intresserade borde kunna känna sig välkomna! Tycker att Skogsforum fungerar bra, men bäst är om kvinnliga forumdeltagare också svarar på frågan och kommer med synpunkter!
En tanke att ta med, för dem som arrangerar skogliga aktiviteter i "fält", är att se till att det finns tillgång till toalett som det går att låsa dörren på vid olika arrangemang (Behövs kanske inte om det bara är någon timmes aktivitet). Vi män har ganska lätt att gå iväg några meter för att uträtta behov, vilket inte är alls lika lätt för kvinnor, speciellt inte en viss vecka i månaden. Har själv fått detta beskrivet som exempel från kvinnor, när jag efterfrågat varför de avstår att gå på skogsaktiviteter i "fält".
Kan vara något att ta med sig och tänka på!
Hoppas, precis som Torbjörn, att det kommer många tips och inspel i ämnet. Som det konstaterats i olika sammanhang, skogen har inte råd att bara ha halva befolkningen som rekryteringsbas!

Avatar Fallback

Re: Skogsfokus på Internationella kvinnodagen

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#379616 kvinner skal behandles som ein gressplen, slås hardt og holdes nede :wink:

Avatar Fallback

Re: Skogsfokus på Internationella kvinnodagen

alias  
#379620
Torbjörn Johnsen skrev:Som ni säkert vet så är det internationella kvinnodagen idag den 8:e mars. Många tidningar har uppmärksammat kvinnornas roll ur ett markägarperspektiv genom att publicera Lantmäteriets sammanställning över ägarförhållanden:
https://www.lantmateriet.se/sv/Pressrum/Pressmeddelande/kvinnor-ager-endast-15-procent-av-sverige/

När det gäller det privata skogsägandet är det lite mer jämställt och enligt Skogsstyrelsen så är 38% av landets skogsägare kvinnor.
http://www.skogsstyrelsen.se/Upptack-skogen/Skog-i-Sverige/Fakta-om-skogen/Vem-ager-skogen/

Det motsvarar ca 125 000 personer vilket gör de kvinnliga skogsägarna till Sveriges största kvinnliga företagargrupp enligt någon annan sajt jag såg idag. Och enligt ytterligare en annan jämförelse så brukar kvinnorna skog till ett värde av ca 65 miljarder kronor.

Det här ser ju möjligen allt bättre ut på pappret i alla fall men i praktiken, som t ex här på skogsforum.se, är ju mansdominansen tyvärr avsevärt mycket större. Hur kan vi bidra till att våra döttrar, fruar, mödrar, tjejkompisar och andra kvinnor blir en större del av Sveriges härliga skogsbruk? Vad kan vi t ex göra här på skogsforum för att öka andelen kvinnliga medlemmar och forumaktiva? Jag är säker på att ni har många bra idéer!


Tycker att det är vanligt när man ringt upp kvinnliga skogsägare i frågor som rört deras fastigheter att man får följande kommentar, efter att man har förklarat sitt ärende:

"- Jaha, vänta lite så ska du få tala med min man/sambo - det är han som brukar sköta de här frågorna".

Vet inte om det har med tradition att göra, eller med intresse, eller självförtroende i frågorna?

Bara mina fem ören...

MVH
Alias

Användarvisningsbild

Re: Skogsfokus på Internationella kvinnodagen

Göt  
#379622 Har nog mycket med traditioner och självförtroende att göra. Kvinnliga skogshuggare och skogvaktare träffar vi ju och även ganska högt upp i olika styrelser som har med skogen att göra t.ex. Mellanskog.

Användarvisningsbild

Re: Skogsfokus på Internationella kvinnodagen

Torbjörn Johnsen  
#379633 Just den här typen av grabbiga kommentater som du framför can tycker jag inte hör hemma i Skogsforum (eller någon annan stans heller för den delen).

   TS
Avatar Fallback

Re: Skogsfokus på Internationella kvinnodagen

röjar kalle  
#379647 Kvinnor vet jag inte hur många som kan finnas på forumet.Men kärringar med snopp finns det en hel del här på forumet. :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Skogsfokus på Internationella kvinnodagen

loppan  
#379650 Ett yrkesområde eller branch som får för ojämn könsfördelning förlorar kompetens.
Ett svenskt skogsbruk med fler kvinnor skulle förmodligen bli bättre och även skogsforum.
Alla har olika infallsvinklar på ett ämne och det brukar berika och föra diskussionen framåt.

Skogsforum är ju ganska teknikorienterat forum vilket kanske avskräcker kvinnor i viss mån.
Det ät ju inte så mycket diskussion om naturvärden m.m.

Avatar Fallback

Re: Skogsfokus på Internationella kvinnodagen

tallen100  
#379651 =)) =)) =)) =)) =)) =)) =)) =)) =)) =)) =)) =)) =)) =)) =)) Du är bäst kalle!!

Avatar Fallback

Re: Skogsfokus på Internationella kvinnodagen

can  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#379653
Torbjörn Johnsen skrev:Just den här typen av grabbiga kommentater som du framför can tycker jag inte hör hemma i Skogsforum (eller någon annan stans heller för den delen).


Skjønner at det ikkje blei oppfatta sån men det var sagt som ein 100 prosent spøk, var noke eg leste på ett russekort eingong. Eg meinte ikkje noke vondt med det.

Avatar Fallback

Re: Skogsfokus på Internationella kvinnodagen

röjar kalle  
#379654 ^:)^
tallen100 skrev:=)) =)) =)) =)) =)) =)) =)) =)) =)) =)) =)) =)) =)) =)) =)) Du är bäst kalle!!

Användarvisningsbild

Re: Skogsfokus på Internationella kvinnodagen

Fredrik Reuter  
#379709
loppan skrev:Ett yrkesområde eller branch som får för ojämn könsfördelning förlorar kompetens.
Ett svenskt skogsbruk med fler kvinnor skulle förmodligen bli bättre och även skogsforum.
Alla har olika infallsvinklar på ett ämne och det brukar berika och föra diskussionen framåt.


Bra skrivet Loppan, jag håller med.
Det finns mycket intressant att jobba på!

Bra tråd f.ö, tack TS Tbj!

Avatar Fallback

Re: Skogsfokus på Internationella kvinnodagen

Tinna  
#383095 Vad trevligt att se denna tråd! Själv är jag nybörjare i "skogen" (nåja... vi har två hela hektar med träd :lol: ), men man drar sig för att göra inlägg på forumet just för att man vill undvika kommentarer om att man skulle vara sämre lämpad för sina uppgifter pga avsaknaden av vissa utstickande kroppsdelar (Med vilka man ju definitivt inte opererar sin motorsåg med, så jag tycker ju det är lite konstigt att det finns män som tänker så!)

Nu verkar ju de flesta här absolut ha en trevlig ton i sina inlägg och så, men det är bara tidigare attityder man mött som gör att man tänker så, men visst, det får man ju överleva, men det är tråkigt.

Men, fantastiskt bra forum iaf när man är lite grön med sina sågar :grin:

Användarvisningsbild

Re: Skogsfokus på Internationella kvinnodagen

Torbjörn Johnsen  
#383097 Hej Tinna och kul att du gillar Skogsforum och andan som råder här. Här är inga frågor eller ämnen varken för svåra eller för enkla. Det brukar finnas medlemmar med både kunskap och pedagogisk förmåga att bistå med värdefull information. Däremot kan det ju spåra ur från ämnet lite ibland.
Ha en Ba Påsk! (gärna här på Skogsforum :mrgreen: )

   TS
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).