Skogsnyheter

Skogsarbetare kapade sig i benet med röjsåg (Boliden)

6 inlägg 4501 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skogsarbetare kapade sig i benet med röjsåg (Boliden)

Fredrik Reuter  
#330858 En skogsarbetare med röjsåg ska ha skadat sig i Boliden nu på morgonen skriver vk.se (se länk nedan).
Skogsarbetaren ska ha sågat sig i foten när han halkade på en sten.

Där ser man att röjsåg kan vara farligt att arbeta med också, det är ju mest motorsåg annars som omnämns som farlig.
Det känns som det ändå är ovanligt att skada sig själv med röjsåg, de skador jag hört om tidigare har varit när man röjt i par i snårig skog och helt sonika kapat hälsenorna av varandra när man inte vetat var den andra är.

http://www.vk.se/1455479/olycka-pa-arbetsplats-2




   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Skogsarbetare kapade sig i benet med röjsåg (Boliden)

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#330862 Det var en utändsk röjsågsarbetare som sågade sig i benet.
Så nu lär det bli hårdare och skörpta krav på röjsågskort och Motorsågskort samt kunskap i svenska språket och svenska arbetskyddsregler.

Från balkongbiologerna

Användarvisningsbild

Re: Skogsarbetare kapade sig i benet med röjsåg (Boliden)

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#330867 är ju dock i princip samma krav vad gäller röjsåg kontra motorsåg, skulle vara intressant att se olycksstatistiken för röj resp motorsåg utslaget på antal jobbade timmar...

Undrar om det fanns klingskydd på röjsågen som användes i detta fall...

Hur som helst är det väldigt tragiskt det som hänt och mer regler finns det säkert risk för.... Kanske dags att sätta någon sorts maxlängd på personer som får jobba med röjning eftersom ju längre man är ju större blir risken att man faller olyckligt och på något vis kommer i kontakt med klingan.... Själv är det lite olustigt att höra om dessa olyckor som händer i närheten av områden man själv jobbar på...

Bara hoppas att det inte var så allvarligt som det står i vissa artiklar

Avatar Fallback

Re: Skogsarbetare kapade sig i benet med röjsåg (Boliden)

Hema  
#330876 "Kapa av kollegans hälsena.." Jag mår dåligt bara jag tänker på det. :YMSICK: 8-X

Användarvisningsbild

Re: Skogsarbetare kapade sig i benet med röjsåg (Boliden)

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#330877 Då jag är lång (196 cm), kör jag medvetet med lång rigg på mina traditionella röjsågar - även om blir lite klumpigare. Just för att undvika dylika skador.

Notera också att en röjsågsklinga går mycket fortare än en motorsågskedja, varför traditionella skyddskläder för motorsågning (skyddsklass 1-3) inte torde räcka särskilt långt. Snarare borde det vara bortåt skyddsklass 30...
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Skogsarbetare kapade sig i benet med röjsåg (Boliden)

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#330886 http://norran.se/nyheter/blaljus-nyhete ... -do-400333

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).