Alternativt skogsbruk, blädning och hyggesfritt

Högskärmar av tall kan utmana trakthyggesbruket

17 inlägg 9284 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Högskärmar av tall kan utmana trakthyggesbruket

Hema  
#329112 Flax12:
Ptja kanske, den maskinen såg dock något stor ut, men visst det skulle motverka problemet med att trädet far i backen helt klart. :)

Användarvisningsbild

Re: Högskärmar av tall kan utmana trakthyggesbruket

rokon  
#329118
Flax12 skrev:När det gäller forskarna i artikeln så ställer jag mig frågan: Varför forskar man på alternativa metoder som bevisligen ger sämre ekonomi och sämre produktion?
Vi avsätter mark, certifierar, fortbildar, naturvårdar och anpassar vårt skogsbrukande för att tillgodose allt o alla.........det är inte gratis. Skulle önska att forskarnas kompetens och deras budget användes för att öka både ekonomi och produktion i samklang med dom ökande krav som ställs. Mångfalden i skogen /skogsbruket säkras med privat ägande och aktiva sådana.

Forskningen styrs väl av tilldelade medel förmodar jag, och i artikeln nämns "Forskningen om de kalhyggesfria alternativen sker inom ramen för projektet Future Forest." Klart de forskar inom områden där pengar till forskning finnes, och det styrs väl av de politiska vindarna? Men nog önskar jag att man inte "kastar ut barnet med badvattnet" Så låt oss slå fast att trakthyggesbruket är en bra metod som kan kompletteras av andra modeller för de som önskar det.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).