/Niklas
/Niklas
Badger skrev:Jag konstaterar bara att det är en ingång som är så typisk vår tid nu med Trumps 30000+ lögner, Rysk propaganda och att vi vant oss vid en utbredd gängkriminalitet, korruption med lappar för kompisrekryteringar i myndigheternas reception och jag vet inte allt till en så hög grad att kolumnister resignerat till den grad att de börjar med att konstatera att det kvittar om man tror på 99% av forskningsfältets slutsatser eller inte. Det känns som att vi lever i en extremt faktaresistent relativistisk tidsålder.
Badger skrev:Det positiva med att det är nattsvart är att det inte kan bli mörkare då utan att det oftast brukar ljusna. Visst är det i det stora hela väldigt lite vi kan göra i Sverige med att byta till ekologiskt smör när det nästan varje vecka sprängs en oljedepå i Ryssland, men det blir faktiskt ännu lite sämre om vi också gör fel, så jag envisas med att försöka göra lite rätt.
Och ibland blir det rätt när det blir fel. Trumps tokerier att hota Kanada har minskad flygningarna till Usa med mycket mer än alla klimatinformationskampanjer och flygskam tillsammans. Inte alls vad han hade tänkt säkert, men ändå.
Badger skrev:Det positiva med att det är nattsvart är att det inte kan bli mörkare då utan att det oftast brukar ljusna. Visst är det i det stora hela väldigt lite vi kan göra i Sverige med att byta till ekologiskt smör när det nästan varje vecka sprängs en oljedepå i Ryssland, men det blir faktiskt ännu lite sämre om vi också gör fel, så jag envisas med att försöka göra lite rätt.
Och ibland blir det rätt när det blir fel. Trumps tokerier att hota Kanada har minskad flygningarna till Usa med mycket mer än alla klimatinformationskampanjer och flygskam tillsammans. Inte alls vad han hade tänkt säkert, men ändå.
Niking skrev:Problemet är väl bara att många utdikade mossar numera är just produktiva skogar (= > 1 m3sk/ha*år), om än kanske inte med den högsta boniteten. Har själv sådana områden (T12-T16), som jag inte tänker återväta frivilligt.
/Niklas
Styrbjörn skrev:Niking skrev:Problemet är väl bara att många utdikade mossar numera är just produktiva skogar (= > 1 m3sk/ha*år), om än kanske inte med den högsta boniteten. Har själv sådana områden (T12-T16), som jag inte tänker återväta frivilligt.
/Niklas
Du kan nog vara lugn Niking
Relativt sett lågproduktiva utdikade torvmarker verkar vara mindre intressant ur just klimatsynpunkt.
De områden som man i första hand bör återväta, om det är klimatnyttan man vill åt, är de högproduktiva dikade torvmarkerna som främst återfinns i mellersta/södra Sverige.