Skogsnyheter

Har landsbygden råd med låg bensinskatt?

7 inlägg 3895 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Har landsbygden råd med låg bensinskatt?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Elmia
Avatar Fallback

Re: Har landsbygden råd med låg bensinskatt?

isteskog  
#292441 Bensinskatten låg? Hur mycket av bensinen är skatter och moms? Och hur många mackar på landsbygden kommer att finnas kvar om de måste ha etanolpumpar el dyl. Risken är stor att vi får långt till närmaste mack i delar av landsbygden och därmed större miljöpåverkan.

Användarvisningsbild

Re: Har landsbygden råd med låg bensinskatt?

T Landström  
#292447 En VD på OK Värmland sa för många år sedan att priset på drivmedel är för lågt!

Han menade att med ett dyrare drivmedel skulle det inte vara lönsamt att köra tex. slakt djur från norra Värmland ner till ett slakteri i tex. Skara för att sedan köra tillbaka den färdig produkten till butiken i norra Värmland.

Avatar Fallback

Re: Har landsbygden råd med låg bensinskatt?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#292448 I så fall är det redan tillräckligt dyrt för nötslakten har upphört i Skara och det är trögt att sälja slaktdjur ifrån Norra Värmland. Med extra lastbilsskatt så tar det slut helt.

Användarvisningsbild

Re: Har landsbygden råd med låg bensinskatt?

T Landström  
#292450 Det han menade var att skulle drivmedelspriset bli högre trodde han att skulle blir mer lokalproduktion...men det är nog för sent att ändra på det nu...

För det är ju sjukt när det är billigare att köra råvaror och färdiga produkter kors och tvärs över Sverige till stora industrier.

Eller att folk hellre åker 10-15 mil för att köpa en tv än att köpa den lokalt...då måste ju något vara fel eller?

Sedan skulle ett högre pris på drivmedel drabba mig oxå...kör 40 mil i veckan bara för att ta mig till och från jobbet...

Avatar Fallback

Re: Har landsbygden råd med låg bensinskatt?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#292453 Vi har en global ekonomi, det är bara att inse. Så det enda som händer med områden som får dyra transporter är att ekonomin helt enkelt upphör där.

Användarvisningsbild

Re: Har landsbygden råd med låg bensinskatt?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#292467 Fast knäckefrågan torde ju vara om höga skattesatser på fossila (och därmed importerade) drivmedel gynnar omställningen till lokalt producerade biodrivmedel, oavsett om det blir etanol (även kallad äta noll), biogas, gengas, RME...

Något vettigt bör ju massaveden användas till när papperstidning efter papperstidning läggs ner.
/Niklas

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).