Skogsnyheter

Ökad nettotillväxt i Svenska skogar

7 inlägg 4562 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Ökad nettotillväxt i Svenska skogar

Fredrik Reuter  
#291394 SLU rapporterar idag genom riksskogstaxeringen att det växer så det knakar i Sveriges skogar. Virkesförrådet är nu uppe i 3.300 miljoner skogskubikmeter och det växer 30% mer än vad som avverkas eller dör naturligt i skogen.

Andel gammal skog ökar också, trenden har hållit i sig sedan början av 90-talet och anledningen sägs vara bl a den nya skogsvårdsförordningen som antogs 1993.

Slutavverkningen minskar något i statistiken sett 10 år tillbaka. Över mätperioden slutavverkades det ca 35000 fub per dag i Sverige (170ha per dag).

Gallringen har ökat över samma period, upp ca 16%. Snittet är att det gallras ca 20.000 fub per dag, detta på ca 345 hektar.

Röjning har också ökat, upp 14%. Snittet är att det röjs ca 240 hektar per dag i Sverige.

Vad tycker ni om dessa siffror, verkar de stämma med er verklighet?

Baserat på dessa siffror kan man från höften räkna hur många skördare som är i daglig drift i Sverige. Jag gissar här strax under 200 slutavverkningsskördare och runt 300 gallringsskördare. Stämmer detta tror ni?

http://www.mynewsdesk.com/se/sveriges_l ... lu-1059255



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Ökad nettotillväxt i Svenska skogar

isteskog  
#291411 Det känns inte som att röjningarna ökat med 14%. Gallringarna har nog ökat fastän massavedspriset här uppe är bedrövligt. Bolagen har fått dra ner på slutavverkningarna, men det beror nog mest på att dom avverkat hårt ända sen 80-talet.

Användarvisningsbild

Re: Ökad nettotillväxt i Svenska skogar

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#291416 Var bor du Isteskog? omöjligt att ta till sig dina påståenden om du inte anger var du håller till.

Användarvisningsbild

Re: Ökad nettotillväxt i Svenska skogar

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#291418 Trodde att det skulle finnas mer contorta än vad som anges, under 40 Mm3 sägs det.

Avatar Fallback

Re: Ökad nettotillväxt i Svenska skogar

isteskog  
#291439 OAS-forest! Jag bor i Vallsta, Södra Hälsingland.

Användarvisningsbild

Re: Ökad nettotillväxt i Svenska skogar

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#291508 Andelen oskyddad gammelskog ökar också i hela landet http://www.lantbruk.com/skog/arealen-gammal-skog-okar

Avverka innan det är för sent!
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Ökad nettotillväxt i Svenska skogar

isteskog  
#291519 Konstigt resonemang! Måste all gammelskog skyddas. Och hur definieras gammelskog?
Kontentan blir ju som Niking skriver: Avverka så fort åldern är inne! :roll:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).