Skogsnyheter

"Jag vill gärna jobba i skogen"

3 inlägg 3337 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

"Jag vill gärna jobba i skogen"

Skogstomte  
#280333 Artikel om en Thailändsk man som drömmer om att arbeta i den svenska skogen:

http://www.smp.se/nyheter/valaret2014/jag-vill-garna-jobba-i-skogen(4286773).gm



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: "Jag vill gärna jobba i skogen"

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#280344 Grönt kort är A & O i Skogssverige. Själv kan jag t ex inte anställa en färdigutbildad jägmästare eftersom de ej har rätt "bevis" när det gäller t ex jobb som arbetsledare eller som röjare. Detta gäller ju även flera större skogsbolag också.

Så vi läser 5 år om skog men har ändå inte rätten att jobba på Pefc-certifierad mark.
(Om man nu inte själv går en 3-dagars kurs på sidan av)




Påpekat ett par gånger för arbetsförmedlingen men verkar ej hända speciellt mycket där vad gäller utbildningsinsatser för kompetensbevis för natur och kulturmiljövård.
Eftersom ibland ringer folk till en och säger att de just gått klart en "röjsågskurs" men det är ju först och främst kompetensbeviset för natur & kulturmiljövård som är det viktigaste...

Även de som tidigare praktiserat på skogsstyrelsen verkar ju ej heller fått den utbildningen, varierar säkert inom Sverige, men de som sökt jobb hos mig har ej haft den av de som praktiserat där för några år sedan.

Användarvisningsbild

Re: "Jag vill gärna jobba i skogen"

Skogstomte  
#280373 Tycker det verkar vara en rimlig investering med grönt kort. Vet ju folk som läst till lastbilschaufför, sen transportledare, sen skotarförare i princip i ett sträck på vår gemensamma bekostnad. Ganska dyrt tidsfördriv...

Vi får hoppas det lossnar för honom, han verkar iaf ha rätt inställning :)

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).