Skogsnyheter

Dagens gallringar är våldtäkt

17 inlägg 12004 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Dagens gallringar är våldtäkt

Anders Hansson  
#280032 Gunnar Gustafsson har inte mycket till övers för dagens skördarförare. Som att de bara skulle köra efter mallen och inte alls reflektera över beståndets beskaffenhet. Jag ser gallringsmallen som ett hjälpmedel och ett sätt för nya förare att komma in i tänket kring gallring.

Jag gallrar min egen skog för att skapa värdefulla bestånd inför framtiden och inte för skogsindustrins skull. Vad än Gustafsson må tro så kan vi idag också gallra med ögat!

Elmia
Avatar Fallback

Re: Dagens gallringar är våldtäkt

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#280034
Anders Hansson skrev:Gunnar Gustafsson har inte mycket till övers för dagens skördarförare. Som att de bara skulle köra efter mallen och inte alls reflektera över beståndets beskaffenhet. Jag ser gallringsmallen som ett hjälpmedel och ett sätt för nya förare att komma in i tänket kring gallring.
Troligen utgår du från denna text i Gustafssons inlägg. "De gallrar alldeles för hårt och lockar med högre priser från gallringar.
Dagens rådgivare u.p.a. använder samma tabeller oavsett topografin."

Låt inte tolkningen bli alltför negativ. Han riktar sig mest mot rådgivare och virkesindustri.
- Nog har vi sett mycket för hård gallring och felaktig sådan. Ex. följande länk till Vidas våldsamma framfart. viewtopic.php?f=29&t=8975&st=0&sk=t&sd=a&start=2055#p277660

Min avsikt är att motverka argument som förstör det Gustafsson ändock använt och sett nytta av med sin kunskap. (Har ni sett det han syftar på och har fått en klar uppfattning om detta, så nämn detta och ge era argument.)

Berätta hur du använder gallringsmallar för utbildning i din arbetssituation!

Anders Hansson skrev:Jag gallrar min egen skog för att skapa värdefulla bestånd inför framtiden och inte för skogsindustrins skull. Vad än Gustafsson må tro så kan vi idag också gallra med ögat!
Se mitt svar ovan. Vad jag uppfattar att Gustafsson menar är, att utöver mallar och ögon bör man gallra med stöd av erfarenhet. Hans erfarenhet på västkanten av Götaland omkring stormar allt från 1969 och framåt är hans motiv för skrivningen. Han har i telefonsamtal senaste 5 åren varje gång berört sina rön.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).