Skogsnyheter

”För att påverka naturen krävs...."

146 inlägg 46684 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: ”För att påverka naturen krävs...."

husqvarna_med_sthil  
#262487 Jag skulle tro att debatten mera är av typen av vem som ska styra. En viss sida vill att naturen ska sköta sig själv och därmed ha mycket rovdjur för att dessa sänker älgstammen(det sista som ett argument för oskattat rovdjursstam). Samma människor vill helst inte ha några hyggen alls i skogen utan rena naturskogar, opåverkade av människor. Klart vi ska ha rovdjur men det är vi som ska styra hur skogen sköts, inte rovdjuren. Alltså minska älgstammen om vi tycker skadorna från dessa är för stora, som vi redan gör men det kanske måste göras än mera. I flera insändare i tidningar osv har man visat på olika påverkan men man har inte tagit med aktivt skogsbruk och viltförvaltning i beräkningen.

Alltså är lösningen på för stor älgstam inte 4000 vargar utan snarare hårdare avskjutning av älgstammen och samtidigt en rovviltsstam där skadorna från desamma kan accepteras.

Elmia
Avatar Fallback

Re: ”För att påverka naturen krävs...."

Skogsforskare  
#262511 Jag är lite förvånad över att ingen här inne har reagerat positivt på att ett gäng ekologiska forskare kliver fram offentligt och säger ifrån i vargdebatten, och förklarar att massor av vargar inte löser några problem, vilket ju har förespråkats framförallt av de som kritiserar skogsbruket för allt möjligt.

Avatar Fallback

Re: ”För att påverka naturen krävs...."

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#262530 Jag får väl ta upp den kastade handsken och meddela min positiva inställning till ekologernas inlägg. Det krävs att man reagerar på typ DN's ofta vinklade referat av vetenskapliga artiklar. Läser man artikeln i Science så har man lättare att förstå ekologernas inlägg.
Och heder åt "Skogsforskarens" förmåga att hålla debatten på en saklig nivå.
Senast redigerad av lfq tis 04 feb 2014, 00:06, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild

Re: ”För att påverka naturen krävs...."

totte  
#262537
Fram till att jag läste ditt senaste inlägg hade jag uppfattningen att ni som har kritiserat SLU-forskarna och Skogsforskare menar att betande = uttag av biomassa påverkar skogslandskapet mer än vad SLU-forskarna påstår, men i ditt senaste inlägg skriver du det motsatta. Det är inte lätt att förstå er kritik.


Redan i mitt första inlägg i tråden skrev jag:

Personligen tro jag slutsatsen är rätt, viltets påverkan är ganska troligt betydligt mindre än skogsbrukets. Men det finns inget rimligt stöd för slutsatsen i artikeln, det är det som är problemet.


Återigen, jag kritiserade framställningen i artikeln, inte slutsatsen som sådan.

Användarvisningsbild

Re: ”För att påverka naturen krävs...."

mghg  
#262554
Skogsforskare skrev:Jag är lite förvånad över att ingen här inne har reagerat positivt på att ett gäng ekologiska forskare kliver fram offentligt och säger ifrån i vargdebatten, och förklarar att massor av vargar inte löser några problem, vilket ju har förespråkats framförallt av de som kritiserar skogsbruket för allt möjligt.

Jag blev så förvånad över kritiken mot forskarnas argumentation att jag tappade bort att skriftligt reagera positivt här i forumet. :wink: Men visst är det bra att en gäng ekologiska forskare säger ifrån i vargdebatten.

lfq skrev:Och heder åt "Skogsforskarens" förmåga att hålla debatten på en saklig nivå.

Instämmer!!!

Avatar Fallback

Re: ”För att påverka naturen krävs...."

husqvarna_med_sthil  
#262558
Skogsforskare skrev:Jag är lite förvånad över att ingen här inne har reagerat positivt på att ett gäng ekologiska forskare kliver fram offentligt och säger ifrån i vargdebatten, och förklarar att massor av vargar inte löser några problem, vilket ju har förespråkats framförallt av de som kritiserar skogsbruket för allt möjligt.


Jo, det är en svängning i frågan mycket pga bla snf's hållning på senaste år, blir nästan förvånad över dessa och deras mer extrema inställning. De säljer ut sin trovärdighet tillsammans med de andra föreningar som de håller ihop med. Detta tror jag är en viktig faktor i att rovdjurspolitiken håller på att ta en annan vändning. Att skogsbruksfrågan med betesskador hamnade i det här är nog ett "svep" att hitta mera argument för sin sak. Just pga av detta tycker jag det är mycket bra att som du skriver skogsforskare om ekologiska forskare. I övrigt skapar vargdebatten så mycket ovänner att jag håller mig lite försiktig i frågan nu för tiden, det blir snabbt ren pajkastning.

Användarvisningsbild

Re: ”För att påverka naturen krävs...."

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#262606
bodaedet skrev:Nej, om älgarna betar tallen så det inte är värt att plantera tall. Då har ju älgarna en inverkan, även om det är människor som planterar.


Exakt, älgarna och andra klövdjur har en mycket stark indirekt påverkan på hur skogsägaren väljer att föryngra sin skog.

Jag misstänker att boaedet, som arbetar som gallringsentreprenör, ofta stöter på tallbestånd med tydliga betesskador i sitt jobb och kan berätta mer för vår envetna skogsforskare om hur kvaliteten påverkas i gallringsskog utav älgbete i ungskogsfasen.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: ”För att påverka naturen krävs...."

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#262607 Skogsforskare: Anser du att det blir samma skogslandskap oberoende om det är sönderbetad tallskog eller tät fältskiktlös granskog?
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: ”För att påverka naturen krävs...."

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#262611
Skogsforskare skrev:När det gäller tall så äter älgarna inte upp alla tallar, inte ens i södra Sverige, och det normala är att tallar skadas av betningen, inte att de dödas. Att hela tallbestånd dödas fullständigt är extremt ovanligt. Det som händer är att skogsägarna ser att man får tallar skadade och då väljer man att plantera gran istället för tall, ungefär som Skogsinvest beskriver. Även där är det alltså skogsbruket som styr hur ekosystemet påverkas, inte älgarna.


Vi får nog skilja på älgarnas direkta och indirekta påverkan här. Älgarnas indirekta påverkan på skogsbruket är ju minst sagt betydande, vilket många debattörer också framfört. Ekologerna tycks bara räkna på den direkta inverkan - sett under hela beståndets livstid - vilket då ger rätt märkliga slutsatser!

Skogsforskare skrev:Enligt Riksskogstaxeringens data är det fortfarande så att det finns betydligt mer tall än gran i åldersklassen 0-10 år i alla län utom Skåne och Blekinge, och i Kronoberg är det ungefär lika. Så ryktena om tallens omedelbara förestående död är betydligt överdrivna.


Låter mycket skumt. Hur räknas det här egentligen ut? Räknas varenda självsådd tallplanta (vilka kan bli väldigt många tallplantor på en liten yta, vilka endast en liten del kan överliga fram til röjningen) och jämförs med antalet planterade granplantor med ca 2 meters förband? I så fall känns det inte som en särskilt relevant jämförelse.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: ”För att påverka naturen krävs...."

Skogsforskare  
#262626 Nu lyckades du faktiskt precisera väldigt tydligt var ni tänker fel. Ni håller inte isär ekologi och ekonomi.

Ekologiska interaktioner kan delas in i direkta och indirekta. Om älgarna betar tallplantor väldigt hårt men lämnar andra trädarter, så skulle tallen drabbas av en direkt negativ inverkan medan det skulle vara en indirekt positiv inverkan på de trädslag som då gynnas. Om man studerade hur en stor älgstam påverkar olika trädslag på orörda brandfält så skull man förmodligen konstatera att rönn och asp drabbas av en mycket negativ, direkt inverkan. De betas mycket hårt. Tall betas, men sällan lika hårt som rönn och asp, och björk betas i sammanhanget betydligt mindre. En stor älgstam skulle då göra att björk gynnas medan rönn och asp missgynnas. Den totala mängden tall skulle bara påverkas marginellt. Granen skulle överhuvudtaget inte påverkas eftersom den inte kommer in i successionen förrän betydligt senare.

Det går naturligtvis att studera ekologiska samspel även på ett kalhygge. Men det förutsätter att skogsbruket lämnar hyggena helt åt sitt öde och låter vegetationen på kalhygget utvecklas utan inblandning från skogsbrukaren.

Hur skogsägare väljer att agera, med hänsyn till prislistor, tillgänglig teknik, risk för skador, behov av kapital, osv, är relevant att studera ur exempelvis ett ekonomiskt, sociologiskt eller psykologiskt perspektiv, men inte ur ett ekologiskt. Om skogsägaren bestämmer sig för att röja bort ett visst trädslag i ungskogen så spelar det ju ingen roll hur mycket det trädslaget indirekt har gynnats av att älgar betar ett annat trädslag. Skogsägaren kör helt enkelt över ekologin.

Den debattartikel som startade hela tråden diskuterar ur ett ekologiskt perspektiv, inte ett ekonomiskt. I alla era inlägg blandar ni in ekonomi i det hela.

Användarvisningsbild

Re: ”För att påverka naturen krävs...."

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#262771 Jo, men ekonomi är en inte helt oväsentlig faktor i skogen - åtminstone för de som är beroende av sin utkomst från skogen!

F.ö. är det väl inte ovanligt att skogsägaren väljer bort t.ex. tall, just p.g.a. betningen...
/Niklas

Avatar Fallback

Re: ”För att påverka naturen krävs...."

husqvarna_med_sthil  
#262814
Niking skrev:Jo, men ekonomi är en inte helt oväsentlig faktor i skogen - åtminstone för de som är beroende av sin utkomst från skogen!

F.ö. är det väl inte ovanligt att skogsägaren väljer bort t.ex. tall, just p.g.a. betningen...
/Niklas



Endera öka vargstammen till 4000 individer eller fler alt så skjuter vi ner älgstammen mera och har en lägre nivå av rovdjur. Vi behöver inte 4000 vargar för skogsbrukets skull, anser jag.

Användarvisningsbild

Re: ”För att påverka naturen krävs...."

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#262841
husqvarna_med_sthil skrev:
Niking skrev:Jo, men ekonomi är en inte helt oväsentlig faktor i skogen - åtminstone för de som är beroende av sin utkomst från skogen!

F.ö. är det väl inte ovanligt att skogsägaren väljer bort t.ex. tall, just p.g.a. betningen...
/Niklas



Endera öka vargstammen till 4000 individer eller fler alt så skjuter vi ner älgstammen mera och har en lägre nivå av rovdjur. Vi behöver inte 4000 vargar för skogsbrukets skull, anser jag.


Jag bryr mig mindre om hur älgstammen tas ner till mer rimliga nivåer, så länge det sker snabbt och effektivt. F.ö. anser jag att de vargar som ställer till elände i skogen, hanteras bättre med midjeröjsåg än bly...
/Niklas

Avatar Fallback

Re: ”För att påverka naturen krävs...."

Skogsforskare  
#262844
Niking skrev:Jo, men ekonomi är en inte helt oväsentlig faktor i skogen - åtminstone för de som är beroende av sin utkomst från skogen!
/Niklas


Jo, ekonomi är en helt oväsentlig faktor för skogen, när man diskuterar ekologiska samband. För skogsägare är ekonomi ofta viktig, men varken träd eller älgar bryr sig om ekonomi. Och debattartikeln utgick från en ekologisk studie i den vetenskapliga tidskriften Nature, som behandlade stora rovdjurs inverkan på bytesdjuren och det ekosystem där de lever.

Detta är en av de bitar som ingår i utbildningen till forskare: att kunna hålla isär olika delar av ett problemkomplex så att det går att bena ut vad som påverkar vad.

Användarvisningsbild

Re: ”För att påverka naturen krävs...."

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#262864
Skogsforskare skrev:
Niking skrev:Jo, men ekonomi är en inte helt oväsentlig faktor i skogen - åtminstone för de som är beroende av sin utkomst från skogen!
/Niklas


Jo, ekonomi är en helt oväsentlig faktor för skogen, när man diskuterar ekologiska samband. För skogsägare är ekonomi ofta viktig, men varken träd eller älgar bryr sig om ekonomi. Och debattartikeln utgick från en ekologisk studie i den vetenskapliga tidskriften Nature, som behandlade stora rovdjurs inverkan på bytesdjuren och det ekosystem där de lever.

Detta är en av de bitar som ingår i utbildningen till forskare: att kunna hålla isär olika delar av ett problemkomplex så att det går att bena ut vad som påverkar vad.


Men skogsbruket påverkar ju vissa ekologiska förutsättningar om inte annat. Således finns ett visst samband mellan ekonomi och ekologi.
/Niklas

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).