Skogsnyheter

Naturskyddsföreningen på krigsstigen

49 inlägg 23117 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Sv: Naturskyddsföreningen på krigsstigen

Torbjörn Johnsen  
#433083 Jaha, så var det dags igen! Naturskyddsföreningen fortsätter sitt arbete gentemot svensk skogsbruk med en konfrontatorisk inriktning och startar nu en podd i fyra delar om skogen. Petra Matsson som har gjort podden pratar om "min skog" och att 60% av Sveriges skogar har kalhuggits. Ännu ett onyanserat inlägg där hon med hjälp av nostalgi och känsloargument försöker bygga upp den här bilden av att 60% av skogarna har huggits ner sen 50-talet osv.


Här kan ni t ex se en videofilm från natursidan.se som visar hur mycket som avverkats sen 50-talet. Problemet är att kalytorna fortfarande är markerade som kalytor 60 år senare. Ganska osakligt då det ju står ganska rejäla skogar på de ytor som föryngrades på 50-talet. Sen kan man ju fråga sig hur de skogar som avverkades såg ut? Många områden var ju helt fördärvade av tidigare dimensionshuggning sen sent 1800-tal och hade knappast varken grova träd eller speciellt höga naturvärden.



Här kan ni lyssna på podden där bl a Sebastian Kirppu samt representanter från skogsbolagen intervjuas. Tyvärr har hon glömt att prata med privatskogsägare.

Här hittar ni podden:
http://www.naturskyddsforeningen.se/nyh ... ng-en-skog

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Sv: Naturskyddsföreningen på krigsstigen

T Landström  
#433105
Torbjörn Johnsen skrev:Jaha, så var det dags igen! Naturskyddsföreningen fortsätter sitt arbete gentemot svensk skogsbruk med en konfrontatorisk inriktning och startar nu en podd i fyra delar om skogen. Petra Matsson som har gjort podden pratar om "min skog" och att 60% av Sveriges skogar har kalhuggits. Ännu ett onyanserat inlägg där hon med hjälp av nostalgi och känsloargument försöker bygga upp den här bilden av att 60% av skogarna har huggits ner sen 50-talet osv.


Här kan ni t ex se en videofilm från natursidan.se som visar hur mycket som avverkats sen 50-talet. Problemet är att kalytorna fortfarande är markerade som kalytor 60 år senare. Ganska osakligt då det ju står ganska rejäla skogar på de ytor som föryngrades på 50-talet. Sen kan man ju fråga sig hur de skogar som avverkades såg ut? Många områden var ju helt fördärvade av tidigare dimensionshuggning sen sent 1800-tal och hade knappast varken grova träd eller speciellt höga naturvärden.



Här kan ni lyssna på podden där bl a Sebastian Kirppu samt representanter från skogsbolagen intervjuas. Tyvärr har hon glömt att prata med privatskogsägare.

Här hittar ni podden:
http://www.naturskyddsforeningen.se/nyh ... ng-en-skog



Jag vågar inte lyssna...får tänka på mitt hjärta...
Men deras syn på skogsbruket att alla skogsägare oavsett om det är vi med knappt 70 hektar eller om det är Lottie Tham med 10000 hektar är k*ta på pengar och bara tänker kort siktigt...

Användarvisningsbild

Re: Naturskyddsföreningen på krigsstigen

loppan  
#433120 Återigen så lyser en stor okunskap igenom då "min" skog som jag plockat svamp o lekt i sedan barnsben avverkats.
Man förväxlar allemansrätten och äganderätten.
Man hävdar att nästan all svensk skog iSverige avverkas sedan 60 talet som om den skogen var någon slags urskog som funnits i tusentals år.
Man bör på Naturskydds föreningen lära sig hur skog och träd fungerar istället för att använda sig av självutnämnda profetsior.
En skog är i ständig förändring oavsett brukande eller ej.
Utgångspunkten för deras del och i podden är att allt skall vara som det alltid vart och inget får röras.

Användarvisningsbild

Re: Naturskyddsföreningen på krigsstigen

Torbjörn Johnsen  
#433152 Tänkte på den gamla Caltexmacken (så småningom Texaco m fl namnbyten) i Slottsbron. Barndommens minnen från kiosken där man ibland fick handla som barn. Oljelukten och alla häftiga kannor i olika storlekar för olja och och annat. Vilken skön känsla. Nu har nån förstört min mack och alla andra härliga gamla mackar också för den delen. Förvandlat själfulla, personliga mötesplatser till opersonliga snabbköp där det bara gäller att sälja så mycket olika produkter som möjligt. Sen 60-talet har det skett en fullständig utrotning och nu finns snart inte en enda oljekanna kvar. Inte en enda gammal kalender med häftiga 10-talsbilar med chaufförer som har lädermössa o sportbilsglasögon och medföljande kvinna i hatt med flor.
Multinationella jätteföretag har våldfört sig på en kulturskatt! Gå med i mackskyddsföreningen så hjälps vi åt att stoppa massakern!
Varför använda fakta när man kan gå "all-in" på ren känsla...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).