Skogsnyheter

Certifieringen gör min skog värdelös

10 inlägg 5170 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Certifieringen gör min skog värdelös

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 

   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Certifieringen gör min skog värdelös

simon d  
#248480 Certifiring är inget att krabba med. Man får ju välja själv om man vill ha väl skött skog eller bara massa blandat skit. I slutänden köper ändå vissa skogsbolag virke från andra länder och undra om det virket certifierat.

Avatar Fallback

Re: Certifieringen gör min skog värdelös

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#249003
Niking skrev:http://www.lantbruk.com/debatt/certifiering-har-i-praktiken-gjort-min-skog-vardelos

Fast certifiering är ju ändå frivillig...
/Niklas


Men certifierade bolag får ändå inte köpa in skogen.

Användarvisningsbild

Re: Certifieringen gör min skog värdelös

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#249184
busholle skrev:
Niking skrev:http://www.lantbruk.com/debatt/certifiering-har-i-praktiken-gjort-min-skog-vardelos

Fast certifiering är ju ändå frivillig...
/Niklas


Men certifierade bolag får ändå inte köpa in skogen.


Det ingår ju i premisserna om man väljer att certifiera sig eller ej. Fast jag har då aldrig hört att ett bolag/skogsägarförening vägrat affär p.g.a. icke certifierad skog. Men du kanske har några konkreta exempel?
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Certifieringen gör min skog värdelös

Tosca  
#249189 Som jag förstått det är det inga problem för ett certifierat bolag att köpa ocertad skog, däremot kan de ha svårt att få avsättning för den i kommande led.

Användarvisningsbild

Re: Certifieringen gör min skog värdelös

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#249193 Det kan nog variera från fall till fall. Det finns en del industrier som inte är det minsta intresserade av att betala extra för certifierat virke.
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Certifieringen gör min skog värdelös

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#249200 Skogsbolagen får köpa en viss del ocertifierad skog men kommer den från nyckelbiotop, illegal avverkning eller annan skyddsvärd skog så får de inte köpa in den.
Så i detta fallet så spelar det ingen roll om skogsägaren är certifierad eller inte skogsbolaget är det och därför ska de ta ett större ansvar än de skulle annars.
Det han kan göra är att såga själv eller hitta en liten såg som inte är certifierad.

Avatar Fallback

Re: Certifieringen gör min skog värdelös

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#249202 http://se.fsc.org/controlled-wood.238.htm
Som jag tolkar det så räcker det att sågverket levererar spån och flis till ett FSC certifierat bruk och inte kan särskilja den ocertifierade varan från nyckelbiotopen.

http://pefc.se/wp-content/uploads/2010/ ... 100415.pdf Sidan 5 beskriver skillnaden mellan certifieringarna. Är bolaget certifierat hos endast PEFC och använder alla restprodukter själv så borde det vara ok att köpa skog från en nyckelbiotop efter de i dokumentet nämnda tre åren.

De allra flesta bolagen är väl i dagsläget dubbelcertifierade så det innebär i stor sett att skogsstyrelsen bara behöver klassa det som nyckelbiotop för att det i praktiken ska innebära avverkningsförbud.
Följden av detta blir att de inte behöver ha mer pengar för avsättningar eftersom skogsägaren formellt får lov att avverka men det inte finns några köpare.

Användarvisningsbild

Re: Certifieringen gör min skog värdelös

Baggböla  
#249205 Alltså tar vi ett bolag som är FSC-certifierat så behöver de enskilda produkterna ha ursprung med 100% certifierat virke. Det borde de flesta förstå att ha dubbla lager ett för FSC och ett för icke FSC och sedan separera virket i tillverkningen är mycket omständigt och i många fall omöjligt. Därför fngerar det så iställlet att det är andelsbaserat av praktiska skäl.

Får ett bolag in 50 000 m³ virke som är FSC-certifierat och icke certifierat virke är 50 000 m³. Då kan bolaget blanda virket i lager och produktion och sedan är slutprodukten som kommer ut lika stor i relation som andelen FSC-virke i insatsen. Så i exemplet så blir det

50 000m³ FSC + 50 000m ³ = 100 000 m³

50% sågutbyte.

100 000 m³ * 0,50 = 50 000 m³sv (sågad vara)

Eftersom det var 50/50 så kan då bolaget sälja 50 procent av den sågade varan som FSC-certifierat virke. Dvs 25 000 m³sv som FSC. När man blandar virkesflödena med så blir stämpeln FSC Mixed har jag för mig. Men av det icke-certifierade virket så får det inte komma från nyckelbiotoper.

Sedan så finns även märkningen FSC 100% som då kräver att 100 % av virket är FSC-certifierat.

Användarvisningsbild

Re: Certifieringen gör min skog värdelös

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#249336 Så länge det inte går att spåra varje enskild planka tillbaks till avverkningen, så kan det trixas en hel del med virket.
/Niklas

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).