Skogsnyheter

Ökad försurning vid ökat GROT uttag

3 inlägg 3201 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Ökad försurning vid ökat GROT uttag

Fredrik Reuter  
#246305 Hittade följande pressrelease från Sportfiskarna som i sin tur hänvisar till en rapport framtagen av Svenska Miljöinstitutet som påvisar att ökat uttag av GROT ökar försurningspåverkan.

Konkreta förslag är att minska GROT uttaget och inte skogsgödsla (fast aska kan funka och till och med vara bra).

http://www.mynewsdesk.com/se/sportfiske ... uket-71575

Länk till hela rapporten finns längst ner i pressmeddelandet.



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Ökad försurning vid ökat GROT uttag

anersimyra  
#246322 Ja vad ska man egentligen säga ? För tjugo år sedan trodde jag på fullt allvar att människan i dag skulle kommit långt med kraftfulla åtgärder mot miljöförstöring och den ohämmade utsugningen av naturen. Nu är torskbeståndet en tragisk spillra jämfört med sjuttiotalet, sillen som är dess stapelföda är så grovt rovfiskad att det lilla torskbestånd som ännu existerar inte orkar simma till sina lekplatser då den svälter. Fiskenäringen håller som vanligt inte med, de ger sig inte föränn havet är ohjälpligt utfiskat, tyvärr går det åt samma håll vad det än gäller, jag tror faktiskt vi är utdöda inom några hundra år. :surp:

Användarvisningsbild

Re: Ökad försurning vid ökat GROT uttag

JensSkoog  
#246330 Interssant! Kann vara att det inte är så galent att vi i Norge hänger långt bak Sverige när det gäller uttag av GROT. :shock:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).