Skogsnyheter

Vill ha mer betalt...

34 inlägg 14211 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vill ha mer betalt...

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Vill ha mer betalt...

anersimyra  
#243247 Som reservatsarbetare vill jag självklart se betydligt mer skog avsättas till reservat, men att styrelsen börjar "pruta" är stötande, självklart ska markägare betalas "rundligt" för intrång, vid reservatsbildning ska markägaren kunna känna sig nöjd med uppgörelsen.

Avatar Fallback

Re: Vill ha mer betalt...

torpöbo  
#243249
anersimyra skrev:Som reservatsarbetare vill jag självklart se betydligt mer skog avsättas till reservat, men att styrelsen börjar "pruta" är stötande, självklart ska markägare betalas "rundligt" för intrång, vid reservatsbildning ska markägaren kunna känna sig nöjd med uppgörelsen.


Då kan du kan förklara varför skogsimpedimentet inte räknas till för naturvården avsatt areal?

Har personligwn lite svårt för myndighetsutövandet hos länsstyrelse och skogsstyrelse där den politiska färgen har chans att lysa igenom och arbetet inte sker opartiskt när det gäller tvingade avsättningar av naturvård och rervatsbildningan, ser det mer som en diktatoriskt styrande där samhället tar mark av ägande människor mot deras vilja. Det som är lite roligt är att det hittas på nya projekt när de gamla blir inaktuella. Lite som ett finare fas 3 för människor med grön högskoleutbildning.

Avatar Fallback

Re: Vill ha mer betalt...

slatte  
#243251 Skrämmande med allt som avsätts till biotopskydd, eller skyddas av andra anledningar.
Detta kan sätta tankar i privata markägare som har kvar sina gamla fina relativt orörda gamla skogar, att avverka göra åverkan på så att de inte är lika attraktiva för liknande ändamål. Själv funderar man i dessa banor ialf.

Själv tycker jag att det är trevligt att ha lite "urskog" kvar på markerna, men är samtidigt rädd för att aldrig få avverka dessa områden, om detta skulle behövas.

Tycker att det börjar bli lite för mycket sådant här snack ialf. Min personliga åsikt.

Användarvisningsbild

Re: Vill ha mer betalt...

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#243285
anersimyra skrev:Som reservatsarbetare vill jag självklart se betydligt mer skog avsättas till reservat


Då föreslår jag att du köper upp lämpliga objekt på den öppna marknaden för dina egna surt förvärvade pengar och sätter av det till naturreservat, biotopskydd eller dylikt!
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vill ha mer betalt...

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#243293
slatte skrev:Skrämmande med allt som avsätts till biotopskydd, eller skyddas av andra anledningar.
Detta kan sätta tankar i privata markägare som har kvar sina gamla fina relativt orörda gamla skogar, att avverka göra åverkan på så att de inte är lika attraktiva för liknande ändamål. Själv funderar man i dessa banor ialf.


Jo, det är ju ett trist system där samhället ger tydliga vinkar till skogsägarna att avverka sin gamla skog i tid, annars tar vi den ifrån dig. Komet-programmet verkar vara betydligt trevligare attityd från samhällets sida.

slatte skrev:Själv tycker jag att det är trevligt att ha lite "urskog" kvar på markerna, men är samtidigt rädd för att aldrig få avverka dessa områden, om detta skulle behövas.

Tycker att det börjar bli lite för mycket sådant här snack ialf. Min personliga åsikt.


"Urskog" på egen mark är trevlig så länge man själv får bestämma över den.
/Niklas
Senast redigerad av Niking mån 14 apr 2014, 21:06, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vill ha mer betalt...

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#243297 Jag hävdar fortfarande att Naturvårdsverket ska köpa intressanta fastigheter på öppna marknaden.
Styckar av det som de vill avsätta, säljer resten.
Dessa fastigheter VILL ägaren sälja.
Men jag vet inte hur jag ska nå dessa makthavare som för närvarande konfiskerar mark.

Användarvisningsbild

Re: Vill ha mer betalt...

anersimyra  
#243305
torpöbo skrev:
anersimyra skrev:Som reservatsarbetare vill jag självklart se betydligt mer skog avsättas till reservat, men att styrelsen börjar "pruta" är stötande, självklart ska markägare betalas "rundligt" för intrång, vid reservatsbildning ska markägaren kunna känna sig nöjd med uppgörelsen.


Då kan du kan förklara varför skogsimpedimentet inte räknas till för naturvården avsatt areal?

Har personligwn lite svårt för myndighetsutövandet hos länsstyrelse och skogsstyrelse där den politiska färgen har chans att lysa igenom och arbetet inte sker opartiskt när det gäller tvingade avsättningar av naturvård och rervatsbildningan, ser det mer som en diktatoriskt styrande där samhället tar mark av ägande människor mot deras vilja. Det som är lite roligt är att det hittas på nya projekt när de gamla blir inaktuella. Lite som ett finare fas 3 för människor med grön högskoleutbildning.
Det kan jag inte förklara då jag enbart arbetar som huggare. :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Vill ha mer betalt...

anersimyra  
#243306
Niking skrev:
anersimyra skrev:Som reservatsarbetare vill jag självklart se betydligt mer skog avsättas till reservat


Då föreslår jag att du köper upp lämpliga objekt på den öppna marknaden för dina egna surt förvärvade pengar och sätter av det till naturreservat, biotopskydd eller dylikt!
/Niklas

Det klarar jag inte som självverksam huggare. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Vill ha mer betalt...

torpöbo  
#243314 Mina egna tankar om kopplingen Reservatsarbete = länstyrelse/skogstyrelse fick mig att tända på alla cylindrar ledsen för det.

Användarvisningsbild

Re: Vill ha mer betalt...

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#243325
anersimyra skrev:
Niking skrev:
anersimyra skrev:Som reservatsarbetare vill jag självklart se betydligt mer skog avsättas till reservat


Då föreslår jag att du köper upp lämpliga objekt på den öppna marknaden för dina egna surt förvärvade pengar och sätter av det till naturreservat, biotopskydd eller dylikt!
/Niklas

Det klarar jag inte som självverksam huggare. :mrgreen:


Du får väl göra som alla andra, rätta mun efter matsäck.
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vill ha mer betalt...

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#243329
torpöbo skrev:Då kan du kan förklara varför skogsimpedimentet inte räknas till för naturvården avsatt areal?


Det har väl med miljömupparnas retorik att göra. Mycket enklare för miljömupparna att anklaga skogsbruket för att avsätta några ynka få prcent av den produktiva skogen nedanför fjällgränsen till naturvård, än att berätta att skogsbruket redan idag ansätter 25-30% av all skogsmark i Sverige till naturvård. 😈
/Niklas
Senast redigerad av Niking mån 04 nov 2013, 23:07, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vill ha mer betalt...

anersimyra  
#243330
torpöbo skrev:Mina egna tankar om kopplingen Reservatsarbete = länstyrelse/skogstyrelse fick mig att tända på alla cylindrar ledsen för det.

Ingen fara. Att impidimenten inte ingår är ju märkligt, kan det bero på att marken ses som ekonomiskt ointressant för markägaren ? Får markägaren enbart ersättning för förlust av värdet på virket plus 25% vinst ? Hur ser de olika avtalen ut vid reservatbildning ? Jag vet att tidsbegränsade avtal kan ingås. Jag gick nyligen styrelsens natur och kulturmiljökurs, i stort sett inget som rör detaljer vid reservatbildning ingick i kursen, frågor som jag personligen tycker jag vill känna till. Jag vet genom en kommuntjänsteman att, i vart fall vissa markägare i reservaten där jag arbetar har riktigt bra avtal, andra är riktigt missnöjda p.g.a en minst sagt osmidig kommunbiolog. Att en markägare ska känna sig missnöjd är inget annat än ett stort fiasko, markägaren ska självklart vara delaktig från dag ett, han/ hon måste självklart själv känna intresse och entusiasm inför en reservatsbildning.

Användarvisningsbild

Re: Vill ha mer betalt...

anersimyra  
#243331 Nu är du ute och " hugger" i ogjort ärende NIKING, jag både rättar mun efter matsäcken och intresserar mig för " båda sidor" vad beträffar reservatbildning. Jag är minst sagt ointresserad av magsura kommentarer likt de du levererar, de tillför noll och intet i debatten, kan vi vara överens om att saklighet leder i rätt riktning och är betydligt intressantare än det du nu lyckats leverera ?
Mvh Anders.

Avatar Fallback

Re: Vill ha mer betalt...

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#243426 Hoppas du inte blir bortskrämd från forumet anersimyra.
Må så vara att du intresserar dig för båda sidor, det är ju bra.
Ännu bättre är att du rättar mun efter matsäcken och inte lägger reservat om du är black om pengar.
Samtidigt är det jävligt konstigt att de som inte äger jorden under naglarna ska bestämma över hur mycket skogsägarna ska avstå av sin fastighet.
Det har blivit en konflikt mellan ägare och miljöarbetet, och det får myndigheterna ta på sig hela skulden för.
När det började med reservat så kom det tjänstemän och bara tog marken, utan resonemang.
En sådan mentalitet jobbar inte skogsstyrelse/länsstyrelse bort med att det blir nytt folk på tjänsterna. Det tar förmodligen en mansålder, kanske mer. Bönder har bra minne.
Du kommer att få slita för löningen.
Jobbar du seriöst så kan det bli ömsesidigt bra.
Systemet med att myndigheterna slår till när en ny ägare tillträder måste få ett slut.
I och med att nya ägaren ofta sitter i beroende ställning till banken, vilket förvärrar dennes situation ytterligare om 5-10% av skogsarealen försvinner efter genomförd affär.
Sedan är det också så att det som reda är reservat bör skötas först och främst så det fortsätter att vara det som det var ämnat för.
När det inte finns pengar till nya, så lär det finnas ännu mindre till skötsel av de som redan finns.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).