Skogsnyheter

Markpackning kostar skogsbruket miljarde

202 inlägg 82474 visningar 24 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Markpackning kostar skogsbruket miljarde

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#225163
Anton k skrev: Men som sagt ämnet är intressant o jag hoppas det forskas en hel del på lösningar på problemet, för det är ett problem.
Vilka av er skogsägare tänker diskutera detta med ex. Skogforsk?

Elmia
Avatar Fallback

Re: Markpackning kostar skogsbruket miljarde

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#225289 Detta inlägg i Expressen må funderas på.
Hammarström var den reporter som stöttade Harald Holmberg i Sorsele i hans försvar mot Skogsstyrelsen.
Måste det till denna sorts opinion mot förlusterna för marktryck/skador när inte skogsägare värnar om sin mark och agerar?
http://www.expressen.se/ledare/tommy-ha ... ota-algen/

Avatar Fallback

Re: Markpackning kostar skogsbruket miljarde

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#225910 Synpunkter omkring den nya markskonande drivarens begränsningar har framförts. Ex. den får för många sortiment;
- Sortimentsfloran kan minskas genom att delar av området körs mera trädslagsrent.

- Forskning visar att det sorteras för mycket med skördare resp. körs onödigt mycket sortimentsrent.

- Visserligen är det mentalt tilltalande att ha tämligen "rena lass" men det kostar vid lastning, sista upplockning och vid glömt virke.

Användarvisningsbild

Re: Markpackning kostar skogsbruket miljarde

Skogstomte  
#225975
Bertilsson skrev:
Skogstomte skrev:Helt klart måste skogsägarens önskan i form av traktdirektiv värderas högre än vad som görs idag.
Delar din uppfattning. Är det då avtalsbrott när så inte sker?


Ja, och där ska finnas en prislista eller böteslista om man så vill. Det ska vara ekonomiskt fördelaktigt att följa direktiven helt enkelt.

Bertilsson skrev:
Skogstomte skrev: Sen tror jag, av egen erfarenhet, att skogsägarna kan bli bättre på att skriva klara och tydliga traktdirektiv. Då vet alla vad som förväntas och risken för tjafs i efterhand minskar betydligt.
Om inte nästa mening får mätbara begrepp är detta en mycket svår uppgift. Men ex. 6 m långt men något djupt spår, som lite oväntat uppstår, är inte så farligt där ingen jorbrukstraktor behöver röra sig.


Det kan ju lika väl ställa till det genom att förändra vattentransporter i/på marken.

Bertilsson skrev:
Skogstomte skrev: Gränsen för maskinvikt och för körskador måste klart specificeras så att det är lätt att mäta under arbetets gång.
Kända vikter ger nog känd packning på beskriven jord, men är det definierat för skog?


Det enda vi har är ju erfarenheter från lantbruket men de är naturligtvis svåra att tillämpa när skotaren brakar in i tjällossningen. Kräver en ordentlig genomarbetning. Som vanligt är det nog svårt att få finansiering till dylikt projekt. Detta vore verkligen något för Södra om man nu genuint vill tillvarata medlemmarnas intressen. Inget borde ha högre prioritet än långsiktig medlemsnytta.

Bertilsson skrev:
Skogstomte skrev:Min tro är att det är väldigt få entreprenörer som med vett och vilja går emot ett tydligt direktiv. Problemen lär finnas högre upp enligt mitt förmenande. Den hårda nöten att knäcka är nog vem som ska betala om markägaren slutar sponsra med att tillåta packning/körskador.
Till stor del sker styrningen vid maskinval av bolagen. De konkurrerar med kostnad.
En prislapp för markskador saknas och behöver utvecklas. Nästan "fritt fall" som forskaren Iwan Westerlund sett en tid gynnar inte skogsbruket.


Om inget annat sägs så skickas ju den "billigaste" maskinen med hänsyn till transportavstånd och kapacitet. Om den passar på aktuellt objekt verkar vara sekundärt. Vi verkar vara inne på samma linje, en prislista för avvikelser.

Bertilsson skrev:Skogsägarna får i slutändan betala för skador som påverkar deras barns mark.
Borde markskador vara en parameter vid fastighetsköp?


För mig är det en parameter. Jag är ointresserad av att köpa en fastighet där det bedrivits storskaligt skogsbruk då jag redan hyser osäkerhet kring markpackningens långsiktiga inverkan. Kör själv med Terri där det förefaller nödvändigt och ser det som en investering för framtiden istället för en kostnad.

Avatar Fallback

Re: Markpackning kostar skogsbruket miljarde

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#226131 Markskador och markpackning hoppas jag att alltfler förstår.
Att mycket av vår biologi i världen är rubbat, det får vi allt fler bevis för.
- Är det rätt att ställa sig utanför och indirekt motarbeta de försök som görs att minska problemen?
Prototypen Beautin som fungerar som drivare har konstruerats av personer som kan mer än de flesta på "skogsmarken". Den har egenskaper som bevisligen minskar marktrycket. Den har även teknik som är utomordentlig i de sydsvenska kanthuggningarna efter stormarna.
- Behövs förslag och uppmuntran?
Vilka andra metoder än att prova ny teknik och lösningar kan föra skogsbruket vidare.?

Vilka "färdiga" lösningar har ni som ni tänker lansera när ni tänkt färdigt?

Vid körning med drivare kan något litet sortiment läggas på marken för senare lastning om så är bättre.
Då kan lastning ske vid återkomst inför nästa byte av grip/aggregat.

Avatar Fallback

Re: Markpackning kostar skogsbruket miljarde

Anton k  
#226137 Jag ser inte att man kommer ifrån problemet vare sig med färre sortiment eller med en drivare. Så länge maskinen går på marken kommer det att finnas markskador. Virket väger o maskinen som ska forsla ut virket till bilväg väger. Visst kan Terri maskiner eller dylikt vara lockande o te sig som dom minskar körskador men offrast så körs det inte några större volymer med så små maskiner. För att tillmötesgå industrins krav på volymer så hade det behövts hundratusen småmaskiner o även där hade inte dom kunnat avverka många hektar pågrund av dålig bärighet och dåliga förhållanden som regn och tjällossning. Det skulle behövas svävare eller något flygande för att klara problemen. Och vad är en markägare beredd att betala för att det inte ska bli några skador? En avverkning på tusen kubik slutaverkning som går plus minus noll men inga skador?

Avatar Fallback

Re: Markpackning kostar skogsbruket miljarde

frågande och vetande  
#226138 Tyvärr styr ekonomin i allt för stor grad gentemot vår miljö, många här har belyst ännu ett exempel på detta. Försöker till en viss grad leva med skogen och arbetar i den manuellt i mån av tid och ork. Men att välja detta är en livsstil. Fördelarna för miljön är flera, men inte alla har tiden att göra detta...

Skulle gärna vilja spinna vidare lite omkring denna diskution men vill inte förstöra tråden. kan någon hjälpa en okunnig person och förklara hur man startar en ny tråd?

Användarvisningsbild

Re: Markpackning kostar skogsbruket miljarde

totte  
#226154 Jo det är enkelt, när du gått in i det forum du vill skriva i, alltså listan över alla ämnena, så finns där en knapp uppe till vänster precis ovanför listan som heter "Ny tråd", bara att klicka, fylla i rubrik och sen skriva.

Avatar Fallback

Re: Markpackning kostar skogsbruket miljarde

Chainsaw Charlie  
#226164 I slutavverkning är lösningen väldigt enkel som både Skogsola och vetinte påpekade på första sidan i den här tråden. Lägg groten i vägarna i stället för att köra ut den, i synnerhet då på finkorniga marker. Detta tillsamman med noggrann avverkningsplanering och en uppmärksam skotarförare som lagar rismattan så fort det börjar gå hål minimerar markskadorna även med stora skotare.

I gallring hjälper det ibland att använda lite mindre maskiner men även här så är det A och O att lägga så mycket som möjligt av riset i stickvägarna. Även en lite maskin kör sönder rothalsar och ytliga rötter om där inte finns ett skyddande rislager.

Avatar Fallback

Re: Markpackning kostar skogsbruket miljarde

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#226234
Chainsaw Charlie skrev:I slutavverkning är lösningen väldigt enkel som både Skogsola och vetinte påpekade på första sidan i den här tråden. Lägg groten i vägarna i stället för att köra ut den, i synnerhet då på finkorniga marker. Detta tillsamman med noggrann avverkningsplanering och en uppmärksam skotarförare som lagar rismattan så fort det börjar gå hål minimerar markskadorna även med stora skotare.

I gallring hjälper det ibland att använda lite mindre maskiner men även här så är det A och O att lägga så mycket som möjligt av riset i stickvägarna. Även en lite maskin kör sönder rothalsar och ytliga rötter om där inte finns ett skyddande rislager.
Detta är i mina ögon bra råd till skogsägare som kan markskador och sin egen skogsmark.
Dessutom värderar detta på rätt sätt och avstår grotinkomst till viss del.
- Hur förmedlas denna kunskap/klokskap till andra skogsägare och inköpare?
1 En inköpare som ser området vid bra bärighetsförhållande är han öppen för att genomföra något som inte är "helt normalt"?
2 Vill inköparen redan då släppa vinsten runt groten för firmans del och den övertro den har för groten som värde för skogsägaren?
3 Hur tydligt framföres direktiven till skördarföraren så att risplaceringen blir bästa från början?
4 Hur når en förändrat synsätt ut i skogsbruket så framförhållningen och förnuftet ökar i frågan?
5 Räcker det att en klick personer skriver om detta på en tråd i Skogsforum?
6 Vilka skogsägare tar med kraft i markpackningen och tillsammans med Jonas Torbiörnsson via press och expertis lyfter ämnet?

7 Notera att Södra med näbbar och klor förnekar problemet som initierade denna tråd!

Användarvisningsbild

Re: Markpackning kostar skogsbruket miljarde

vetinte  
#226242 Tyvärr så finns där markägare som bara ser till pengarna just för stunden.
Och få ändring på det är inte lätt i ett samhälle som "uppskattar" och ser det som positivt med så mycket pengar som möjligt. Så stor inkomst som möjligt till så liten insats som möjligt.
Klart som korvspad att man kan undvika olika problem och skador om viljan finns.
Och om jag som markägare talar om hur jag vill ha ett jobb utfört så ska det utföras så. Om jag har platser som jag inte vill att där skal köras på och dom gör det ändå så är det bara att avvisa folket. Och råkar man komma på dom när maskinen står i ett sådant område så är det bara för föraren att kliva ur och låta maskinen stå.

Så allt handlar om hur intresserad markägaren är.

Användarvisningsbild

Re: Markpackning kostar skogsbruket miljarde

Johan_84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#226794 Vad jag förstår så handlar det om markpackningen alltså även när det inte blir sönderkört? Jag ställer mig rätt frågande till att markpackningen skulle vara ett så stort problem på hyggena. Här tycker jag planterna kommer även där det gått över ett antal tunga lass.

Ser ni några problem med tunga lass där marken "håller"? Skulle ni betala extra för mindre markpackning även där det inte syns några skador eller skippa groten för att köra på den och minska markpackningen?

Avatar Fallback

Re: Markpackning kostar skogsbruket miljarde

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#226796
Johan_84 skrev:Vad jag förstår så handlar det om markpackningen alltså även när det inte blir sönderkört? Jag ställer mig rätt frågande till att markpackningen skulle vara ett så stort problem på hyggena. Här tycker jag planterna kommer även där det gått över ett antal tunga lass.

Ser ni några problem med tunga lass där marken "håller"? Skulle ni betala extra för mindre markpackning även där det inte syns några skador eller skippa groten för att köra på den och minska markpackningen?
Är det din uppfattning att markpackning där marken inte direkt är sönderkörd är helt utan problem?

Användarvisningsbild

Re: Markpackning kostar skogsbruket miljarde

vetinte  
#226801
Johan_84 skrev:Vad jag förstår så handlar det om markpackningen alltså även när det inte blir sönderkört? Jag ställer mig rätt frågande till att markpackningen skulle vara ett så stort problem på hyggena. Här tycker jag planterna kommer även där det gått över ett antal tunga lass.

Ser ni några problem med tunga lass där marken "håller"? Skulle ni betala extra för mindre markpackning även där det inte syns några skador eller skippa groten för att köra på den och minska markpackningen?

Jag skulle skippa groten. Den skall användas till att risa väg i första hand.
(men å andra sidan tror jag inte på grejen med grothanteringen)
Problemet som jag tycker är att maskinerna har för kort räckvidd och därmed skulle behöva vägar alldeles för tätt.
Så därför behövs andra "lättare" maskiner. Eller mindre antal överfarter.

Användarvisningsbild

Re: Markpackning kostar skogsbruket miljarde

kalhygge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#226807 Jag har gallrat alldeles för många sönderkörda och därefter planterade "logmahyggen" för att hålla med om att det växer sämre där. Oftast växer det bäst runt basvägen.. Finns nog en viss skillnad i rotsystemens kapacitet att bryta igenom packningen skog jmf åkermark. Det som verkar mer avgörande är om gamla körskadorna stör markvattnet, tex leder till försumpning..

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).