Anton k skrev: Men som sagt ämnet är intressant o jag hoppas det forskas en hel del på lösningar på problemet, för det är ett problem.
Anton k skrev: Men som sagt ämnet är intressant o jag hoppas det forskas en hel del på lösningar på problemet, för det är ett problem.
Bertilsson skrev:Delar din uppfattning. Är det då avtalsbrott när så inte sker?Skogstomte skrev:Helt klart måste skogsägarens önskan i form av traktdirektiv värderas högre än vad som görs idag.
Bertilsson skrev:Om inte nästa mening får mätbara begrepp är detta en mycket svår uppgift. Men ex. 6 m långt men något djupt spår, som lite oväntat uppstår, är inte så farligt där ingen jorbrukstraktor behöver röra sig.Skogstomte skrev: Sen tror jag, av egen erfarenhet, att skogsägarna kan bli bättre på att skriva klara och tydliga traktdirektiv. Då vet alla vad som förväntas och risken för tjafs i efterhand minskar betydligt.
Bertilsson skrev:Kända vikter ger nog känd packning på beskriven jord, men är det definierat för skog?Skogstomte skrev: Gränsen för maskinvikt och för körskador måste klart specificeras så att det är lätt att mäta under arbetets gång.
Bertilsson skrev:Till stor del sker styrningen vid maskinval av bolagen. De konkurrerar med kostnad.Skogstomte skrev:Min tro är att det är väldigt få entreprenörer som med vett och vilja går emot ett tydligt direktiv. Problemen lär finnas högre upp enligt mitt förmenande. Den hårda nöten att knäcka är nog vem som ska betala om markägaren slutar sponsra med att tillåta packning/körskador.
En prislapp för markskador saknas och behöver utvecklas. Nästan "fritt fall" som forskaren Iwan Westerlund sett en tid gynnar inte skogsbruket.
Bertilsson skrev:Skogsägarna får i slutändan betala för skador som påverkar deras barns mark.
Borde markskador vara en parameter vid fastighetsköp?
Chainsaw Charlie skrev:I slutavverkning är lösningen väldigt enkel som både Skogsola och vetinte påpekade på första sidan i den här tråden. Lägg groten i vägarna i stället för att köra ut den, i synnerhet då på finkorniga marker. Detta tillsamman med noggrann avverkningsplanering och en uppmärksam skotarförare som lagar rismattan så fort det börjar gå hål minimerar markskadorna även med stora skotare.
I gallring hjälper det ibland att använda lite mindre maskiner men även här så är det A och O att lägga så mycket som möjligt av riset i stickvägarna. Även en lite maskin kör sönder rothalsar och ytliga rötter om där inte finns ett skyddande rislager.
Johan_84 skrev:Vad jag förstår så handlar det om markpackningen alltså även när det inte blir sönderkört? Jag ställer mig rätt frågande till att markpackningen skulle vara ett så stort problem på hyggena. Här tycker jag planterna kommer även där det gått över ett antal tunga lass.
Ser ni några problem med tunga lass där marken "håller"? Skulle ni betala extra för mindre markpackning även där det inte syns några skador eller skippa groten för att köra på den och minska markpackningen?
Johan_84 skrev:Vad jag förstår så handlar det om markpackningen alltså även när det inte blir sönderkört? Jag ställer mig rätt frågande till att markpackningen skulle vara ett så stort problem på hyggena. Här tycker jag planterna kommer även där det gått över ett antal tunga lass.
Ser ni några problem med tunga lass där marken "håller"? Skulle ni betala extra för mindre markpackning även där det inte syns några skador eller skippa groten för att köra på den och minska markpackningen?