Skogsnyheter

Tvingas sälja mark "frivilligt"

4 inlägg 5354 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Tvingas sälja mark "frivilligt"

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Tvingas sälja mark "frivilligt"

Camwood  
#216770 Vad vissa skogsägare begriper lite :???: Det är bara att avverka i din biotop ändå och gör ved eller såga till virke för husbehov (inget skogsbolag vill köpa dina träd från en biotop) Snacka om en respekt och kryp för myndigheter den här skogsägaren visar :???: De e skrämmande vad svenska folket ställer upp på så fort myndigheterna kommer med en massa inskränkningar på äganderätten.
Fortsätter det så här om man följer debatten om skogen i sverige så kommer Svenska natuvårdsföreningen att bestämma om du får hugga någon vedpinne i din skog 😡
Ska själv hugga och sen såga ca 700m3 fin 100årig gran i etapper från min fars bitop när ja behöver virke. (området blev en biotop för att de hängde någon spec. lava i grangrenarna :shock: )
Vi skogägare måste värna äganderätten och rätten att göra vad man vill med sin egendom.
Har tänkt att att avsätta en fin bäck ravin i norrläge för att skydda men ja måste tänka om då det har blivit en bitop hos en annan skogägare längre ner efter bäcken.
Det finns risk att dom tar min ravin och hela området som biotop om jag avverkningsanmäler ett område i närheten.
Därför har jag börjat att bygga skotarväger och gallrar i närområdet för att för hindra det.
Jag tänker även avverka en 1/2 h utan att anmäla.

Avatar Fallback

Re: Tvingas sälja mark "frivilligt"

Brickan  
#216775 Är det inte så att om du får ditt område inlöst så får du både äta kakan och ha den kvar? Du får betalt 125% istället för 100% och det står dessutom kvar orört på din mark? Kan man inte säga att man sålt träden till staten på rot för 1,25 x vad man skulle fått av skogsbolaget?

Användarvisningsbild

Re: Tvingas sälja mark "frivilligt"

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#216787
Camwood skrev:Vi skogägare måste värna äganderätten och rätten att göra vad man vill med sin egendom.
Har tänkt att att avsätta en fin bäck ravin i norrläge för att skydda men ja måste tänka om då det har blivit en bitop hos en annan skogägare längre ner efter bäcken.
Det finns risk att dom tar min ravin och hela området som biotop om jag avverkningsanmäler ett område i närheten.
Därför har jag börjat att bygga skotarväger och gallrar i närområdet för att för hindra det.
Jag tänker även avverka en 1/2 h utan att anmäla.


Håller med dig, men visst är det galet att myndigheterna, påhejade av allsköns "politiker" tvingar en att agera så här. Ser man en torrfura så åker den ner direkt. Likaså med lågor och liknande. Hade själv funderat på att anlägga viltvatten där det redan är både mjukt och lite "sönderkört". Men har nu de senaste dagarna fått signaler som tyder på att jag då troligen binder ris åt egen rygg. Detta då jag har en annan blötmark i närheten som jag låter vara. De kan visst få för sig då att skydda hela området, typ 2 Ha.
Äganderätten, och rådigheten, över egen mark är kringskuren rejält idag.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).