Skogsnyheter

Södra höjer timmerpriset

6 inlägg 7504 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Södra höjer timmerpriset

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#211344 Nu höjer Södra priset på grantimmer med 40 kronor. De börjar se en ljusare framtid för sågverken.

Från och med den 11 februari höjer Södra grantimmerpriset med 40 kronor per kubikmeter, mätt fast under bark (fub).

Därmed är priset på grantimmer tillbaks till samma nivåer som under säsongen 2011/2012.

– Det finns vissa ljusningar på sågverksidan som vi nu tror att vi kommer kunna förverkliga. Det gör att vi kommer att öka volymerna i våra sågverk och då behöver vi en god råvaruanskaffning, säger Håkan Svensson, skogsdirektör på Södra.
http://www.atl.nu/skog/rej-l-h-jning-av-timmerpriset



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Södra höjer timmerpriset

Reymond  
#211478 Ja nu går det rätt upp i himmelen med virkespriserna. Till hösten tror jag timmerpriset är upp ytterligare ca 100 kr/m3. Barrmassavedspriset som grund måste upp till minst 350 kr innan bruken kommer få det dom behöver.
Men på vägen dit kommer ytterligare sågverk läggas ner eller köpas upp av större sågverksbolag.
SÖDRA visar nu sin styrka och verkar inte lägga sej mesigt platt som dom gjort tidigare.
VIDA med Santhe i spetsen kommer nog att få det lite kämpigt trots att dom är ett mycket
duktigt o starkt företag. Hur utvecklingen för övriga sågverk i Götaland kommer bli är spännande.

Avatar Fallback

Re: Södra höjer timmerpriset

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#211486 "Ja nu går det rätt upp i himmelen med virkespriserna. "

Visst är det kul att det vänder upp, men att det blir stora prishöjningar
har jag svårt att tro.

   TS
Avatar Fallback

Re: Södra höjer timmerpriset

Reymond  
#211490 Hur skall annars Götalands skogsindustri få tag i tillräckligt med virke?
Det kostar mycket mer att stå stilla.

Men priset kan också bli att många får lägga ner och konkurrensen minskar rejält.
Då får skogsägarna njuta av jakt och övriga naturupplevelser framöver på sin fastighet.
Dessutom skall man undvika ha för stora skulder, då intäkterna från skogen kommer minska.

Hoppas innerligt att mitt sista scenario inte slår in.

Godkväll

Avatar Fallback

Re: Södra höjer timmerpriset

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#211988 Nyheter om prishöjningar duggar tätt.

SCA höjer priserna
SCA Containerboard har aviserat en prisökning med 40 euro per ton för kraftliner, det vill säga det yttersta lagret på en kartong, i Kontinentaleuropa och med 35 pund per ton i Storbritannien. De nya priserna gäller från och med den 1 mars.
http://www.di.se/artiklar/2013/2/14/sca-hojer-priserna/

   TS
Avatar Fallback

Re: Södra höjer timmerpriset

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#212895 Plusshus ser ljus i byggmörkret

Setras dotterbolag Plusshus, som fabrikstillverkar bostäder i trä, tog i januari hem ordar värda 45 miljoner kronor.
Nu, när ldet ser ut att ljusna en aning på marknaden igen, anställs sammanlagt mellan 20 och 25 personer vid fabrikerna i Skellefteå och Kristinehamn.
– Det är glädjande att se ett ljus i tunneln på den tuffa byggmarknaden, säger VD Nils Clausén.
I ordarna ingår bland annat att bygga ett äldreboende i Nordnorge och ett radhusområde i Stockholmsområdet.
http://www.lantbruk.com/skog/plusshus-s ... yggmorkret

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).