Skogsnyheter

Dikning ger stora klimatutsläpp

18 inlägg 16192 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Dikning ger stora klimatutsläpp

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#217789
stektlök skrev:Ni nu som har gamla urdikade mossar å betesvallar som det inget växer på tycker jag ska anlägga våtmark. Mkt bra bidrag till anläggning och sedan lika bra bidrag till skötsel.


Jag tvivlar på att det går i hop sig rent ekonomiskt. Men visst är det trevligt med en vattenspegel och mycket fågelliv till en kraftigt subventionerad peng.

Ha dock i åtanke att våtmarken blir en permanent åtgärd. De lantbrukare som lät anlägga våtmarker i omställning 90, blev ju lovade att få ta bort dessa våtmarker efter 20 år, d.v.s. när åtagandeperioden (och bidragstiden) hade gått ut. Tror ni att dessa lantbrukare blev fria att torrlägga dessa våtmarker när tiden nu har gått ut? Nix! Det är tvärkört. Så nu sitter de med våtmarker, som de inte får ett öre i bidrag för, men inte heller får röra.
/Niklas

   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Dikning ger stora klimatutsläpp

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#217791
Camwood skrev:Tack för svaret Niking och ni andra :grin: Jag har (hört talas om) en myr som (ägaren) vill dika ur
för att få mer skog. Det kommer fint med skog i myrkanterna och det skulle nog bli 2-3 ha mer skog efter man har grävt upp det ena utloppet från myren ( ca 15 m ner i en ravin). Problemet blir att göra det så det inte upptäcks och om det upptäcks så att man slipper återställa det. (Ägeren) har funderat lite på att köra sönder utloppet med skogsmaskiner för att dölja dikningen.


Du kan ju köra skogsmaskinen i ett fiskbensmönster och komplettera med lite handgrävning... :grin:

Annars har Google Earth och liknande flygbildstjänster vissa nackdelar för fritänkande lantbrukare... Inte bara myndigheter som kollar av dessa, utan även diverse miljömuppar...
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Dikning ger stora klimatutsläpp

loppan  
#217794 Det går alldeles utmärkt att gräva ett dike med lite mindre maskin och kabelskopa,säg 30 cm brett och 70 cm djupt.
Detta sänker vattennivån mer än tillräckligt och påminner om gamla tiders diken ,de raka kanterna står sig bra.
Sen kan man risa diket med lite granris och se till att sprida massorna väl.
På några år så är det svårt att bevisa om det är nytt eller gammalt dike.
Krondiken som på sjuttiotalet varken behövs eller hör hemma i skogen.
Det som är viktigt är att få rörelse på vattnet,en nivåsänkning på tio cm kan ibland räcka för att få fart
på skogen.
Detta var en liten kurs i kriminellt skogsbruk....

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).