Sida 3 av 5

Re: Försvarsteknik kan rädda skogsbruket

Postat: lör 27 okt 2012, 20:05
av mashun02
Tänk på CV 90.
Upp till 35 ton väger den
Kör 70 knyck på väg

Snabbt i terräng klarar snö bra.

Det är nog den tekniken som är den aktuella.
Bandgående. Lågtmarktryck
Hög fart.

Re: Försvarsteknik kan rädda skogsbruket

Postat: lör 27 okt 2012, 20:17
av Tosca
Lite bilder för oss som inte fick göra lumpen?
Nedskärningarna har pågått ett antal år i militären.

Hur klarar CV90 stubbar och sten då?

Re: Försvarsteknik kan rädda skogsbruket

Postat: lör 27 okt 2012, 20:49
av Zixten
En skotare med militär teknik kommer troligen inte ens likna en stridsvagn, man kommer väl att utnyttja vissa komponenter och teknik.
Bandställ och band kanske, tekniken som håller kanonen i samma läge kanske kan användas för att få en hytt med bra förarmiljö?

Hittade två filmer, och här ser man ju att den tar sig fram skapligt och flyter ok, kanske att banden river onödigt mycket...


[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=BRQUVUFgTmg[/youtube]

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=HAsR7m1wXM0[/youtube]

Re: Försvarsteknik kan rädda skogsbruket

Postat: lör 27 okt 2012, 21:07
av Tosca
Hur vanligt är det med bandkrängning på dem? Uppbyggnaden påminner ju om bandstället på en grävare, och de brukar ju ge sig av på fel ställe ibland.
Särskilt skonsam i myrmark verkar den ju inte vara...

Re: Försvarsteknik kan rädda skogsbruket

Postat: sön 28 okt 2012, 04:04
av mashun02
Samma tillverkare av dessa.


Re: Försvarsteknik kan rädda skogsbruket

Postat: mån 29 okt 2012, 21:56
av Hema
Tosca: Sålänge bandsträckningen funkar så ska det väl vara ganska sällan. Samt att dessa band mig veterligen har bättre brytmotstånd än larvbanden på en grävmaskin. (om du nu menade gå av eller du kanske menade krängas av?) Samt enl. en polare som är befäl så var det 1000-2000h driftstimmar på CV90 när de var i Afrika under FN-uppdrag i Kongo sedan var det totalrenovering av hela vagnen eller skrotning. Denna har jag svårt att se som en seriös utmanare i skogsbruket. Samt att ett fordon av denna typ kräver väldigt mycket underhåll.

mashun02: Detta är väl den enda vagn som försvaret har som skulle kunna erbjuda några ev. fördelar i skogsbruket, men de har sin begränsning i lastförmåga..

Samt som de gamla o kloka säger: Kör man för tungt kör man fast, kör man för fort kör man sönder något.

Re: Försvarsteknik kan rädda skogsbruket

Postat: mån 29 okt 2012, 22:05
av mashun02
Jo men väldigt få saker klarar damm i motor i slitdelar eller andra rörliga delar.
Sen kan vi ju lungt säga att de inte kommer köras i 50 knyck.
Bara att hägglunds har arbetat med brandgropen länge.

Och de har nytt sätt att tänka kring maskiner i skogen.

Re: Försvarsteknik kan rädda skogsbruket

Postat: mån 29 okt 2012, 22:13
av mashun02
Det är ju inte cv 90 eller bv 210 eller 206 som ska skota virke. Det är en skotare med tankar idéer och influenser av dessa fordon.

Vad jag ville illustrera var att de bygger fordon som klarar att hantera terräng, sten myrar svaga marker.
Som kan transportera mycket vikt med lågt marktryck som har stabila fordon som spårar exakt och med lång räckvidd.

Vad jag hört inside så är tanken ungefär bandvagn modell xxxl. Dvs samma marktryck som bv 210.
Som inte gör spår i myrar som spårar exakt. Kan hålla lite högre hastighet trots att de kör med 10 ton lastat.

Den kanske inte kör i absolut stenigaste terrängen å andra sidan sväljer fyra meter band stenar bättre än två hjul.

Re: Försvarsteknik kan rädda skogsbruket

Postat: mån 29 okt 2012, 22:18
av Skogstomte
Nej, några stridsvagnsliknande skotare bär sig nog inte, för dyra och energikrävande. Men det finns säkert något som går att låna. Om man tittar på utvecklingen av dumprar så är ju aktiv fjädring en nyhet, iaf på Volvo. Man kan väl tänka sig något liknande i skogen, framförallt på skotarna. I och för sig finns ju redan fjädrande lastbärare men jag tänker mer på hela maskinen.

Re: Försvarsteknik kan rädda skogsbruket

Postat: mån 29 okt 2012, 22:55
av Hema
mashun02 skrev:Vad jag hört inside så är tanken ungefär bandvagn modell xxxl. Dvs samma marktryck som bv 210.


Jag som tyckte den är väl stor som den är. Jag får inte ihop att ha så stora maskiner i skogen. Klart fortsätter man med kalhyggen, men för allt det andra?

Min lite mer futuristiska lösning vore väl att ta bort skotarna o ersätta dem med flygande T-fat.

Re: Försvarsteknik kan rädda skogsbruket

Postat: tis 30 okt 2012, 04:56
av Mäki
Här har ni en maskin som använder sig av banddrift redan så det är inget nytänkade direkt
Bild

http://www.prosilva.fi/prosilva_gallery/15-4ST/

Re: Försvarsteknik kan rädda skogsbruket

Postat: tis 30 okt 2012, 08:54
av andan
Att det inte skulle gå att bemästra terrängen norr om vänern har inget med vagnens förmåga att göra, det är snarare så att stridstekniken försvåras, man vill gärna ha stora öppna ytor med långa avstånd när man pratar om stridvagnsterräng...
Har jobbat med CV 90 i ett antal år och rullat långa sträckor i "väglös terräng" i norrland såväl i skåne... CV 90 systemet är från början utvecklat för Norrland och för god framkomlighet i snö och blöta marker, här finns säkerligen en hel del teknik som skulle gå att använda i skogen...

Re: Försvarsteknik kan rädda skogsbruket

Postat: tis 30 okt 2012, 22:38
av bodaedet
Mäki skrev:Här har ni en maskin som använder sig av banddrift redan så det är inget nytänkade direkt
Bild

http://www.prosilva.fi/prosilva_gallery/15-4ST/

Hur är Prosilvan på stenig bergig terräng?

Re: Försvarsteknik kan rädda skogsbruket

Postat: ons 31 okt 2012, 05:48
av Mäki
Här testar dom
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=fdG64smxhjY[/youtube]

Re: Försvarsteknik kan rädda skogsbruket

Postat: ons 31 okt 2012, 16:30
av machonisti
Nya fräscha larvband!

Ingen last på bergstestet!

Hållbarhet? (är väl ämnad för blötmark.)