Skogsnyheter

Stålbad i höst för skogsindustrin

62 inlägg 41908 visningar 15 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Stålbad i höst för skogsindustrin

volvo_buster  
#187746 Det stora problemet är just att man alltid skyller på kronkursen!
Svag krona = taskigt betalt för skogen
Stark krona = taskig avsättning för skogen i avseende på volymer

Så hur vi än vänder arslet så pekar det "söderut"!

Men men vi får betala ännu en gång de stora dåliga investeringarna som sågverken har gjort genom att sänka priset för råvaran, arbetarna genom att gå hem och cheferna genom trevliga avgångsvederlag!

Elmia
Avatar Fallback

Re: Stålbad i höst för skogsindustrin

r93  
#187780 vi har haft "kris" så länge nu att det har blivit normaltillstånd.

Jag är rädd att om det ska vända så måste det bli en rejäl kris, stort krig, ett par länder i konkurs eller dollarn/euron kollapsar.

Nä, Sverige Finland Norge Danmark, ja till och med Island Skulle gå ihop och bilda union! Det vore något!!

Island gick väl i konkurs? men dom bet ihop och löste det!

Grekerna slår sönder Aten!

Avatar Fallback

Re: Stålbad i höst för skogsindustrin

volvo_buster  
#187788 Problemet är väl just att man "pumpar" in massor av pengar i Euron.
mer eller mindre konkursmässiga länder är ju Frankrike, Tyskland, Italien och Grekland. Där ALLA ska betala ALLAS skulder, även vi dumma svenskar ska vara med och betala trots att vi inte har euro som valuta. KORKAT!!!

Avatar Fallback

Re: Stålbad i höst för skogsindustrin

r93  
#187790 Jag undrar om vi har nått peak tillväxt?

Kan man ha oändlig tillväxt?

Vi producerar allt snabbare & snabbare skogsindustrin är väl ett väldigt bra exempel på detta?

Fälla och apptera ett träd tar väl idag 30 sec? (rätta mig om jag har fel har aldrig kört skördare, känner inte ens någon som gör) För 50 år sedan 30 min? (återigen rätta mig om jag har fel levde inte för 50 år sedan)

Det är en skaplig förbättring!!!

För några år sedan jobbade jag i en fabrik som IKEA la ner där installerades en hyvellina som hyvlade, fräste
spår och sorterade 55 cm långa ämnen, detta gjordes i en hastighet av 3 bitar i sekunden!! Tre bitar i sekunden! Och detta var för några år sedan.

Har produktionen kört ifrån konsumtionen?

Har vi har matats med lån för att hinna konsumera allt som tillverkas? Man hinner inte spara för hjulen snurrar för fort? Och nu kan folk inte låna mer...... Game over!

Avatar Fallback

Re: Stålbad i höst för skogsindustrin

volvo_buster  
#187791
r93 skrev:Jag undrar om vi har nått peak tillväxt?

Kan man ha oändlig tillväxt?

Vi producerar allt snabbare & snabbare skogsindustrin är väl ett väldigt bra exempel på detta?

Fälla och apptera ett träd tar väl idag 30 sec? (rätta mig om jag har fel har aldrig kört skördare, känner inte ens någon som gör) För 50 år sedan 30 min? (återigen rätta mig om jag har fel levde inte för 50 år sedan)

Det är en skaplig förbättring!!!

För några år sedan jobbade jag i en fabrik som IKEA la ner där installerades en hyvellina som hyvlade, fräste
spår och sorterade 55 cm långa ämnen, detta gjordes i en hastighet av 3 bitar i sekunden!! Tre bitar i sekunden! Och detta var för några år sedan.

Har produktionen kört ifrån konsumtionen?

Har vi har matats med lån för att hinna konsumera allt som tillverkas? Man hinner inte spara för hjulen snurrar för fort? Och nu kan folk inte låna mer...... Game over!


Vet att min morfar, som tog över gården 1939 efter sin mor, där ett träd var ett dagsverke för en man. Detta var runt 1945! Då tog man reda på HELA trädet, grenar som sparades som "knabba-ved" med otroligt högt brännvärde som ex.

Konsumtionssamhället idag går väl mycket ut på slit å släng tyvärr! Mycket har ju blivit bättre men lika mycket har blivit sämre anser jag. Att höja löner för att öka levnadsstandard spelar inte så stor roll då allt blir dyrare än det var innan, så egentligen har man mindre i plånboken än innan MEN man kan köpa sig billigare sämre saker!

Att ha en världsmarknad där alla konkurrerar med varandra är nog inte bara av godo tycker jag. Det byggs nya fina stormarknader men jag förstår inte vem som handla i alla dessa butiker av enorm storlek?!

Avatar Fallback

Re: Stålbad i höst för skogsindustrin

r93  
#187796 Helt rätt!

Mycket har blivit bättre och mycket har blivit sämre.

Här på min fastighet levde farfar och farmor gott med sina 3 barn, brukade jorden, hade lite djur, högg lite i skogen. Det var säkert ett jävla slit! Men högen med räkningar var nog inte lika hög som idag, levnadstandarden var heller inte lika bra narturligtvis.

Men idag: jag kanske skulle kunna ta ut en tredjedels årslön om jag tog ut max!
Då är ev jaktarrende inräknat plus att kanske kunna förhandla sig till något arrende för jorden, idag har en "storbonde" jorden, och han betalar inget för det är ingen annan som tar betalt för sin jord runtom.

Att vara bonne idag är mer industri än levnadssätt har jag förstått, i år har han inte kunnat tröska havren, hans nya tröska kunde inte ta sig ner i min gata!

Min skog är arbetslösförsäkring, pensionsförsäkring samt billig hobby!

Avatar Fallback

Re: Stålbad i höst för skogsindustrin

volvo_buster  
#187804 Lågkonjunktur betyder att man måste lära sig att leva utan saker ens farfar/farmor/morfar/mormor inte ens visste att de fanns!

Gården jag har levde och försörjde sig 7 personer på framtill 1962, idag kan inte ens EN person leva på vad skogen ger i avkastning trots högt virkesförråd och med bonnitet på 10,7. Förskräckligt anser jag!

att vara bonde idag fungerar enbart tack vare de stöd man får utbetalt från EU. Om inte stöden fanns har jag svårt att se att man skulle överleva. Personligen är jag emot att basera en verksamhet på bidrag och jag tycker bilden är skev med skogsbruk kontra jordbruk just i avseende på bidragsdelen!

Avatar Fallback

Re: Stålbad i höst för skogsindustrin

r93  
#188490 Det fortsätter.......

http://www.di.se/artiklar/2012/10/2/hol ... vertaliga/

Avatar Fallback

Re: Stålbad i höst för skogsindustrin

Herr Krånglin  
#188518 Mycket artiklar om hur dåligt det är ser man överallt just nu .
Är det någon på forumet som har blivit varslad , uppsagtkontrakt på körning på maskinerna??
För min egen del så hörs det som det finns mycket huggning i vinter .

Avatar Fallback

Re: Stålbad i höst för skogsindustrin

r93  
#190083 Att industrin rasar har nog inte undgått någon, men jag har fått reklam och tidningar senaste tiden från Södra, Sydved, Vida, och Bergs.

Alla följer samma mantra om hur viktigt det är att hugga och levera främst för skogens bästa (tydligen försvinner skogen om man låter den vara i ett år) man ska absolut inte sitta och försöka vänta ut priserna för dom kan mycket väl bli sämre.

Jag förstår att dom vill ha virke, men är det för att köpa billigt och lägga på lager? Är inte träd lite av en färskvara?

Vida och Sydved har aldrig skickat hem någonting till mig innan, så det känns nästan som lite desperation.

Användarvisningsbild

Re: Stålbad i höst för skogsindustrin

Mäki  
#190136
r93 skrev:Jag förstår att dom vill ha virke, men är det för att köpa billigt och lägga på lager? Är inte träd lite av en färskvara?


Nog säljer dom det nu men dom vill få in billigare råvaror.

Användarvisningsbild

Re: Stålbad i höst för skogsindustrin

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#190141
r93 skrev:Jag förstår att dom vill ha virke, men är det för att köpa billigt och lägga på lager? Är inte träd lite av en färskvara?

Även om det är lågkonjunktur nu så tror tydligen industrin att det kommer att vända inom några år. Åtminstone i mina trakter brukar köpekontrakten löpa på tre år. De bolag som kan köper avverkningsrätter till billig peng, försöker bygga upp ett lager av skog på rot.

Användarvisningsbild

Re: Stålbad i höst för skogsindustrin

Mäki  
#190142
OAS-forests skrev: De bolag som kan köper avverkningsrätter till billig peng, försöker bygga upp ett lager av skog på rot.


I Finland så har bolagen inga rotlager nu mera. Allt som köps huggs inom någon vecka om det inte är ett vinterskifte för det kan dom bli tvungna att dra på tills tillfälle ges att avverka.

Avatar Fallback

Re: Stålbad i höst för skogsindustrin

volvo_buster  
#190185 De kommer nog att ha stående rot lager tillika vattenlager, precis som efter Gudrun stormen.

Avatar Fallback

Re: Stålbad i höst för skogsindustrin

Sludent  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#190196 Vattenlagra virke i större skala är definitivt uteslutet för merparten av sågverken. Varför skulle de?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).