Skogsnyheter

Allemansrätten och näringsverksamhet

231 inlägg 130319 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Allemansrätten och näringsverksamhet

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#234776 En presenning på 38 m² blev jag av med, den kan man ju gissa hur den används nu :-(

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Allemansrätten och näringsverksamhet

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#234948 Nu köps även plockad svamp upp http://www.lantbruk.com/skog/mojligt-at ... ns-svampar
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Allemansrätten och näringsverksamhet

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#236923 Här var det en som tjänar några miljoner på bärplockarnas övernattningar http://www.atl.nu/skog/tj-nar-tv-miljoner-p-b-rplockare :shock:
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Allemansrätten och näringsverksamhet

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#238705 Bärplockarna har ungefär samma förhållande till sin arbetsgivare, som vanliga anställda hade på 1800-talet http://www.dn.se/debatt/arbetsgivarna-h ... situation/
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Allemansrätten och näringsverksamhet

lodjuret  
#238958
roten skrev:Men nu ska iaf vägbommen upp så får dom gå upp om dom ska ha några bär!


Vill man jävlas lite extra då man har bom så öppna den på morgonen och lås den mitt på dagen då de passerat.

Avatar Fallback

Re: Allemansrätten och näringsverksamhet

dwurg  
#238988 Jo fast man är väl skyldig att se till att ingen blir inlåst har jag för mej. Mina föräldrar har en bom för sin väg. På älgjakten i september så va de likförbannat en bil och en massa bärplockare inne efter vägen. Nu är väl inte kodlås det säkraste man kan ha men tycker ändå folk skulle kunna respektera och inse att bommen finns av en anledning. Bommen va dessutom låst, så dom har helt enkelt öppnat den åkt in och sen låst den efter sej igen.

Avatar Fallback

Re: Allemansrätten och näringsverksamhet

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#238996 Vallgrav hade vart nåt!

Användarvisningsbild

Re: Allemansrätten och näringsverksamhet

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#239005
dwurg skrev:Jo fast man är väl skyldig att se till att ingen blir inlåst har jag för mej. Mina föräldrar har en bom för sin väg. På älgjakten i september så va de likförbannat en bil och en massa bärplockare inne efter vägen. Nu är väl inte kodlås det säkraste man kan ha men tycker ändå folk skulle kunna respektera och inse att bommen finns av en anledning. Bommen va dessutom låst, så dom har helt enkelt öppnat den åkt in och sen låst den efter sej igen.


Det är väl då man skall passa på att byta kod, eller byta lås...

Avatar Fallback

Re: Allemansrätten och näringsverksamhet

mannen  
#239006 Jag vet av en kille som hade nybrutit en väg och markerat att det inte var körbart med ett par halvtunga (100-200 kg= stenar som lagts mitt i vägen. En dag mitt i bärplockarsäsongen så passerar han förbi infarten till vägen och ser att stenarna knuffats undan och att ett ensamt bilspår kört uppför berget.
Han kör hem igen, milt sagt förbannad, och återkommer med hjullastaren och tillhörande gafflar. Han småjäklas en stund med att peta upp två stenar som ligger precis på gränsen av vad L70'n klarar och lägger dom sisådär lagom mitt i vägen.

En lastbilsåkare rapporterade sedan att de "stackars" bärplockarna fått kalla in hjälp av sina kollegor, det hördes ha varit runt 20 pers som stod och funderade på hur dom skulle fixa biffen.
Hur dom sedan gjorde vet jag inte men dagen efter var en sten flyttad precis så mycket att bilen kunnat slinka förbi. Men dom hade nog fått jäklas en hel del för det var även samlat ihop sten som kastats i ena diket i ett försök att bredda vägen i hopp om att kunna slinka förbi på utsidam

Inte för att verka trångsynt och fördomsfull men det var öststatare som lyckats med ovanstående. De har på senare tid ersatts av thailändare vilka jag upplever som mer hänsynstagande till stängda vägar och annat, nackdelen är att överallt där de plockat så ligger det drivor med skräp ikvar. kan även tillägga att när öststatarna försvann så minskades även inbrottet dramatiskt, inte för att de var så smarta alltid. Skrattade gott när den gamla arkimedesbåtmotorn som var totalt hopplös försvann en sen höstkväll.

Edit: Vägen var tydligen inte så vacker efter deras "expedition", bilen hade tydligen lagt sig på underredet ett par gånger för dem.

Avatar Fallback

Re: Allemansrätten och näringsverksamhet

dwurg  
#239009 Jo visst byta kod eller lås men det är väl att be om att få något förstört. Och faktiskt va det thailändare har annars inte haft några problem med såna.

Användarvisningsbild

Re: Allemansrätten och näringsverksamhet

lodjuret  
#239060
dwurg skrev:Jo fast man är väl skyldig att se till att ingen blir inlåst har jag för mej. Mina föräldrar har en bom för sin väg. På älgjakten i september så va de likförbannat en bil och en massa bärplockare inne efter vägen. Nu är väl inte kodlås det säkraste man kan ha men tycker ändå folk skulle kunna respektera och inse att bommen finns av en anledning. Bommen va dessutom låst, så dom har helt enkelt öppnat den åkt in och sen låst den efter sej igen.


Om inte minnet sviker.

Om det är privat väg utan statligt bidrag så kan du låsa in fordon (såvida inte någon har rätt att köra där men saknar nyckel) om du tydligt har skyltat för bom och förbud för obehörig motortrafik. Då begår de ett trafikbrott oavsett om det är en bom eller ej.

Den som då blir inlåst har ingen rätt att skada bommen för att ta sig ut. Lär säker finnas något tillägg att man bör släppa ut dem inom x timmar om möjlighet finns.

Har du glömt förbudsskylten så är det en annan femma.

Användarvisningsbild

Re: Allemansrätten och näringsverksamhet

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#239914 Det blir fler och fler som vill förtydliga ursprungliga innebörden av allemansrätten...

Ett absolut krav är att allemansrätten förtydligas till att allt kommersiellt nyttjande av annans mark förbjuds utan fastighetsägarens tillstånd.
Vi företagare måste få rätt att ta betalt och del av andra företags vinst av vår egendom...:

http://norran.se/2013/10/byske/vill-and ... ansratten/

:D :D :D

Användarvisningsbild

Re: Allemansrätten och näringsverksamhet

vetinte  
#239983 A
Senast redigerad av vetinte tor 06 mar 2014, 20:57, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Allemansrätten och näringsverksamhet

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#240068 När Greger Andersén i Lindesberg på tisdagen skulle besöka sitt fiskeparadis fick han en chock.

http://avpixlat.info/2013/10/10/barploc ... efter-sig/


Allemansrätten funkar inte med öppna gränser.
Att allemansrätten även innehåller skyldigheter är det väldigt tyst om.
Exempelvis att INTE skräpa ned-

:D :D :D .

Användarvisningsbild

Re: Allemansrätten och näringsverksamhet

vetinte  
#240091 A
Senast redigerad av vetinte tor 06 mar 2014, 20:57, redigerad totalt 1 gång.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).