Skogsnyheter

Skogens maffia?

87 inlägg 45460 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Skogens maffia?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#189766 En intressant debattartikel i Västerbottenskuriren om medias tvivelaktiga granskning av skogsbruket http://www.vk.se/716335/repliken-medier ... ar-tveksam
/Niklas

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Skogens maffia?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#190580 En forskningsrapport om skogskonflikter i media http://www.futureforests.se/nyhetsarkiv ... 7495d.html
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Skogens maffia?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#197569 Maciej Zaremba årets miljöjournalist http://www.skogsaktuellt.se/?p=41851&pt=108&m=1422 :shock: 😡
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Skogens maffia?

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#197663
Niking skrev:Maciej Zaremba årets miljöjournalist http://www.skogsaktuellt.se/?p=41851&pt=108&m=1422 :shock: 😡
/Niklas


Inte så konstigt. Det var likasinnade som delade ut det. :sad:

Användarvisningsbild

Re: Skogens maffia?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#197765
Vedmaskin skrev:
Niking skrev:Maciej Zaremba årets miljöjournalist http://www.skogsaktuellt.se/?p=41851&pt=108&m=1422 :shock: 😡
/Niklas


Inte så konstigt. Det var likasinnade som delade ut det. :sad:


Lika barn leka bäst...
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Skogens maffia?

towes  
#199926 Ett litet inlägg till författarens försvar, tillika ett boktips i juletid:


har påbörjat läsning av boken och kommit långt nog för att ge ett utlåtande:
För de som läste artikelserien i DN i våras så är detta på samma tema, ja delvis t.o.m. samma historier. Skillnaden är att här är det mer djupgående och utförligt. Jag tycker detta är bra läsning och god skriven svenska.

Även om man kanske inte håller med om allt så har det jag hunnit läsa många goda poänger. Om inte annat så får man sig en funderare, oavsett vilket skrå man tillhör. Att lyssna till flera sidor av en fråga eller åsikt är utvecklande och jag tycker Zaremba faktiskt redan i artikelserien visade att han kunde se olika sidor av samma mynt.

Visst finns ett visst miljöprespektiv, men faktiskt ännu inte alls så att jag på något sätt känner de rysningar som jag får när jag läser saker som Svenska Naturföreningen eller andra mer fundamentalistiska element står bakom. Detta är mer på en normal mäsnsklig nivå och drivet av en kärlek till själva skogen snarare än till det man bara upptäcker med lupp och biologilexikon.

Kan varmt rekommendera boken, i alla fall så här en tredjedel in i den.

http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9185849901

Användarvisningsbild

Re: Skogens maffia?

totte  
#200042 Det var precis det jag försökte framhålla när artikelserien gick att Maremba faktiskt gjort ett ganska bra arbete med att se många aspekter av det hela. Förvisso från ett miljöperspektiv, men ett balanserat miljöperspektiv är inte fel enligt min åsikt. Det fick jag förstås på tafsen för, att överhuvudtaget ta någon i försvar som har minsta miljöperspektiv på skogen är inte väl sett.

Det som är väldigt synd är att själva ordet "miljö" blivit så kidnappat av fundamentalister att bara det skrivs så blir det råskäll från de flesta i skogsbranschen.

Och det var faktiskt inte skogsägarnas förfogande- och äganderätt han satte främst ifrågasatte, utan den industrialiserade hänsynslösheten som finns i övermått i storskogsbruket och ofta med myndigheternas godkännande eller i varje fall tysta medgivande.

Att klumpa ihop varenda en som gör ett seriöst försök till granskning med miljöfundamentalisterna verkar tyvärr vara en ryggmärgsreflex bland väldigt många som sysslar med skogsbruk. Tråkigt nog ger det också ytterligare argument till fundamentalisterna.

Självklart bara en åsikt från min sida.

Användarvisningsbild

Re: Skogens maffia?

totte  
#200044 Skulle tillägga att en av de saker som Maremba granskade var ju också just det som så ofta, med rätta, pratas om i skogsägarkretsar, nämligen myndigheternas övergrepp på småskogsägare som inget heller vill än sköta sin skog på ett varsamt och framtidsbevarande sätt.

Avatar Fallback

Re: Skogens maffia?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#200058 Han har en väldigt vöerdriven demagogiskt stil när han skriver, använder endast värdeladdade ord och tar bara upp saker som stöder hans tes. Ingenstans finns det plats för läsarens egna tankar, utan allt skrivs på näsan.

Jag ve inte, jag är väl van vid lite mer faktabaserat material. Åsikter kan jag bilda mina egna. ;)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogens maffia?

totte  
#200072 Kan nog till dels hålla med om det Mangan, han är helt klart någon som driver en tes och han skriver som den reporter han är och vänder sig nog mest till en publik som egentligen inte har så många tankar om skogen. Tycker fortfarande dock att han har en betydligt mer nyanserad syn på det hela än vad man finner inom stora delar av miljörörelsen.

Avatar Fallback

Re: Skogens maffia?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#200077 Du har låga krav på "nyanserad" Totte! :D

Jag klarar inte av att läsa sådana författare, jag blir så arg. Jag vill bara skrika "men kom med något konkret för h-e!". Det måste vara mina år på Chalmers, där man snabbt lärde sig suga ut faktan i texten så man kunde hinna ta en öl till.... ;

   TS
Användarvisningsbild

Re: Skogens maffia?

totte  
#200088 Jaja, vi har väl lite olika smak, för min del har jag läst rätt mycket filosofi och ganska luddig samhällsvetenskap, skulle troligtvis få dig att skrika :lol: Där finns det gubbar som kan ha liite svårt för att bli särskilt konkreta :ugeek: .

Nåväl, jag har bara uttryckt min åsikt om artiklarna, boken har jag inte läst. Och jag inser förstås att det kan finnas helt andra värderingar. Men för min del så läser jag gärna det som är en berättelse snarare än vad jag ofta tycker är väldigt torr faktalitteratur. Sen är det ju väldigt bra att det finns folk av alla sorter, skulle nog tycka världen var gräsligt enahanda om alla tyckte som jag! I vilket fall glad för att du är här och säger emot :mrgreen:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).