Skogsnyheter

lönerna i skogen har tappat stort

19 inlägg 9612 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

lönerna i skogen har tappat stort

ryared  
Elmia
Användarvisningsbild

Re: lönerna i skogen har tappat stort

Cruiser_no1  
#145709 visst skulle lönerna upp, men problemet är att den stackars entreprenören måste få mer betalt i första ledet.

Avatar Fallback

Re: lönerna i skogen har tappat stort

dexter  
#145722 Klart entreprenörerna måste få bättre betalt. Men eftersom alla är så typiskt svenska och ingen tar steget fram och säger att nu är de nog. Enklare och går runt å klaga.. tacka fan att ja inte är kvar i landet, när ja väl återvänder så kommer ja ite jobba i skogen.

Avatar Fallback

Re: lönerna i skogen har tappat stort

ryared  
#145743 Det är ju så att tillgång och efterfrågan styr. Så länge det finns entrepenörer som är villiga att "ställa upp" för den betalningen så blir betalningen där efter. Verksamhet som bedrivs i skog bedrivs ju ofta av folk som har ett stort intresse för skogen. Jag tror inte hantverkare, grävmaskinister etc har det intresset. Där får man bättre betalt för att man ser det som ett jobb som man är "tvungen" att gå till varje dag. Betalar man inte bra så söker man ett nytt jobb. Och efterfrågan på dessa jobb ökar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: lönerna i skogen har tappat stort

leak  
#145746 Det är väl bara att höja lönen så den blir likvärdig
och om bolagen inte vill betala entrepenören så får han väl lägga ner
om man inte får skaplig vinst och då har dom inga entrepenörer
om alla vore på samma bana inga problem

Avatar Fallback

Re: lönerna i skogen har tappat stort

ryared  
#147154 Lägger in ett inlägg som jag har gjort i lönsamhet i vedförsäljning där jag tror en del av peoblemet ligger:




Vet inte om elpriset har gått upp 100% på fyra år men det kan inte vara långt i från. Och då har nog vattenfall lite bättre marginaler än en vedproducent.
Kan säga så här: jag räknar med att tjäna 350 kr timmen ibland tar jag det svart ibland vitt. Svart, då är det bra betalt, vitt då tycker jag att det är för dåligt och det blir svårt att försörja sig på det.
En snickare, elektriker, målare ligger här i göteborg på c:a 500 kr i timmen. Då tjänar dom också extra på material och dom har inte speciellt höga maskinkostnader.
Problemet med jobb i skog är att många tycker det är riktigt roligt att utföra, kanske till och med en dröm. Att man för göra sin hobby på arbetstid.
En målare tänker inte så, han ser ett jobb som skall göras. Passar det inte honom tar han nästa. Sen skall man nog också tänka på att det är lättare att bedriva en verksamhet där halva lönekostnaden är subventionerad.
Så för min del kommer jag höja har redan höjt 50kr per kub själpt. Så du får nog räkna med att det kommer höjas framöver.

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?
av ryared » tis 15 nov 2011, 19:43

Fiskade upp detta från en annan tråd. Sådant här är ju väldigt svårt att konkurrera med (inget ont om trådskaparen hoppas han förverkligar sin dröm):





Jag skulle behöva lite rådgivning kring en liten skogsfastighet på drygt 10ha som jag funderar på att köpa. Mitt enda syfte med att köpa lite skog är att komma ut emellanåt och röra lite på mig då jag sitter på kontor hela dagarna samt nöjet att tillbringa några helger om året i ”egen skog”.

Det jag är ute efter är alltså att skogen inte får kosta mig för mycket per månad/år utan helst skall det gå runt med en rimlig arbetsinsats,


Re: Lönsamhet i vedförsäljning?
av ryared » tis 15 nov 2011, 19:50

Förstår ni nu vad jag menar tänk om en målare hade sagt så här:
Behöver hitta ett hus som behöver målas mitt enda syfte är att få röra på sig lite men det får inte kosta något bara så jag får i hopp till färgen så är jag nöjd.

   TS
Avatar Fallback

Re: lönerna i skogen har tappat stort

MNskog  
#147167
ryared skrev:Lägger in ett inlägg som jag har gjort i lönsamhet i vedförsäljning där jag tror en del av peoblemet ligger:




Vet inte om elpriset har gått upp 100% på fyra år men det kan inte vara långt i från. Och då har nog vattenfall lite bättre marginaler än en vedproducent.
Kan säga så här: jag räknar med att tjäna 350 kr timmen ibland tar jag det svart ibland vitt. Svart, då är det bra betalt, vitt då tycker jag att det är för dåligt och det blir svårt att försörja sig på det.
En snickare, elektriker, målare ligger här i göteborg på c:a 500 kr i timmen. Då tjänar dom också extra på material och dom har inte speciellt höga maskinkostnader.
Problemet med jobb i skog är att många tycker det är riktigt roligt att utföra, kanske till och med en dröm. Att man för göra sin hobby på arbetstid.
En målare tänker inte så, han ser ett jobb som skall göras. Passar det inte honom tar han nästa. Sen skall man nog också tänka på att det är lättare att bedriva en verksamhet där halva lönekostnaden är subventionerad.
Så för min del kommer jag höja har redan höjt 50kr per kub själpt. Så du får nog räkna med att det kommer höjas framöver.

Re: Lönsamhet i vedförsäljning?
av ryared » tis 15 nov 2011, 19:43

Fiskade upp detta från en annan tråd. Sådant här är ju väldigt svårt att konkurrera med (inget ont om trådskaparen hoppas han förverkligar sin dröm):





Jag skulle behöva lite rådgivning kring en liten skogsfastighet på drygt 10ha som jag funderar på att köpa. Mitt enda syfte med att köpa lite skog är att komma ut emellanåt och röra lite på mig då jag sitter på kontor hela dagarna samt nöjet att tillbringa några helger om året i ”egen skog”.

Det jag är ute efter är alltså att skogen inte får kosta mig för mycket per månad/år utan helst skall det gå runt med en rimlig arbetsinsats,


Re: Lönsamhet i vedförsäljning?
av ryared » tis 15 nov 2011, 19:50

Förstår ni nu vad jag menar tänk om en målare hade sagt så här:
Behöver hitta ett hus som behöver målas mitt enda syfte är att få röra på sig lite men det får inte kosta något bara så jag får i hopp till färgen så är jag nöjd.



Helt rätt skogsägare och entreprenörer måste börja se sig som "riktiga" företagare oavsett storlek.

Avatar Fallback

Re: lönerna i skogen har tappat stort

ryared  
#147637 Herregud, det verkar som skogsägare är rekordnöjda med lönsamheten. Trodde det var tvärtom.


http://www.atl.nu/skog/n-jda-skogs-gare ... -mre-tider

   TS
Avatar Fallback

Re: lönerna i skogen har tappat stort

Andreas91  
#147644 Hej jag är en 20 åring som söker skogsmaskin jobb.
Jag gick 3 år på naturbruksgymnasiet i ås (Skog/Jakt)
Sedan gick jag 6 månader en skogsmaskin utbildning i burträsk.
Är någon intresserad så kan jag skicka cv och personligt brev.
Andreas Lyrén
lyrre@msn.com

Avatar Fallback

Re: lönerna i skogen har tappat stort

plyshnalle  
#148335 Enligt det lönsamhetskalkyl på den skog som jag har så blir det ett minus per hektar och år. Underskottet blir akumulerat till slutet av omloppstiden.
Det enda som räddar lönsamhetskalkylen är värdeökningen på fastigheten. Problemet är att det är ett fiktivt värde som faller ut vid en eventuell försäljning av fastigheten eller tillfaller dödsboet som en tillgång. Men det genererar inte några likvida medel till företagets kassa i dagsläget.
Det innebär att jag räknar skogen som en ren förlustaffär och ser egentligen bara fasta tillgångar som ett plus för att eventuellt kunna få fördelaktiga räntor och kapital till framtida investeringar.

Avatar Fallback

Re: lönerna i skogen har tappat stort

ryared  
#154416 Tänk på detta när ni förhandlar era löner, kanske kan hjälpa upp lönerna lite:


http://www.atl.nu/skog/f-rarbrist-ger-k ... kogsbruket

   TS
Användarvisningsbild

Re: lönerna i skogen har tappat stort

wiktor  
#154455 om alla höjde priset till minst 750kr /tim så skulle ingen kunna klaga 😈 😈

Avatar Fallback

Re: lönerna i skogen har tappat stort

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#154501 Förutom kanske Konkurrensverket. ;)

Avatar Fallback

Re: lönerna i skogen har tappat stort

foton  
#154508 Det första som Konkurensverket borde börja med är att bryta upp kartelen som skogsbolagen har mellan sej. Den är kriminel!

Avatar Fallback

Re: lönerna i skogen har tappat stort

valmetmange  
#154540
Cruiser_no1 skrev:visst skulle lönerna upp, men problemet är att den stackars entreprenören måste få mer betalt i första ledet.

Är Entreprenörer olika bra/dåliga på att för handla?Eftersom de är så stora skillnader på löner eller tar dom in mer kulor i firman eller går dom kk?Upplever det som väldigt stora löneskillnader.har hört allt från 120kr i tim plus ob och arbstidskonto fri bil upp till 160kr plus ob arbkonto och fribil.Vad är Medel kan man undra?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).